Wes Montgomery - Full House (1962)

Jazz
Label: Riverside

1. Full House (9:16)
  2. I've Grown Accustomed to Her Face (3:28)
  3. Blue 'N' Boogie (9:36)
  4. Cariba [Take 2] (9:41)
  5. Come Rain Or Come Shine [Take 2] (6:56)
  6. S.O.S. [Take 3] (5:02)
  7. Cariba [Take 1] * (8:28)
  8. Come Rain Or Come Shine [Take 1] * (7:21)
  9. S.O.S. [Take 2] * (4:45)
  10. Born to Be Blue [Take 1] * (7:27)
  11. Born to Be Blue [Take 2] * (7:35)
Een van mijn favourite Wes Mongomery Platen. Wat een gitarist, speelt enkel met zijn duim (naar het verluid wou hij zijn buren in de avond niet onnodig storen) en ontwikkelde een eigen zeer unieke stijl. Hij speelt dezelfde noot op 2 snaren en een octaaf apart. Ideale plaat voor in de avond.

avatar van beruk
Voor mij 24 uur per dag hoor! Wat een geweldige plaat!

kamisama schreef:

Zoals jij het vertaald hebt, wordt Montgomery's gitaarstijl inderdaad wel héél uniek. Met alleen een duim krijg je niet veel geluid uit een gitaar. Montgomery gebruikte zijn duim om aan te slaan i.p.v. een plectrum. Dezelfde noot met een octaaf verschil ertussen tegelijkertijd op twee snaren spelen, hmm. Dan moet hij in veel gevallen voor een andere stemming hebben gekozen (de afstand is fysiek anders in veel gevallen te groot in standaardstemming) of meer dan alleen zijn duim gebruiken bij het aanslaan. De noten na elkaar spelen (interval i.p.v. harmonisch interval) kan wel.

avatar van Stijn_Slayer
Wes Montgomery doet me meer dan een Kenny Burrell. Je verwacht wellicht eerder een sax (die
hier ook te horen is) of trompet, maar het gitaarspel van Montgomery is dermate indrukwekkend en natuurlijk klinkend dat het niet eens zozeer opvalt. De opname is voor 1962 ook erg hoogwaardig.

avatar van Soledad
Soledad (moderator)
Wat een heerlijke plaat dit. Wes en Griffin zijn prima op elkaar ingespeeld. Knetterende live-jazz van een briljante band. Geweldig!

Stijn_Slayer schreef:

Wat ik geleerd heb is "gewoon" een snaar overslaan. Op E-D en A-G snaar speelde Wes met vinger 1 en 3, op D-B en G-E met vingers 1 en 4.
De tussenliggende snaar demp je met vinger 1, en de andere snaren die niet gespeeld worden moet je ook afdempen.

avatar van Stijn_Slayer
Maar dat is toch gewoon snare skipping?

avatar van judgepaddy
Die term ken ik niet Stijn_Slayer
Ik weet wel dat Wes de godfather is van de octaaf solo's en dat hij die techniek geniaal toepaste.
Rich Severson legt het hier wel goed uit.

avatar van Stijn_Slayer
Euh, string skippen bedoel ik uiteraard.

avatar van judgepaddy
Of je moet het over drummen hebben
Maar met de term string skippen ben ik niet zo bekend.

avatar van Sandokan-veld
Deze mag na vijf jaar wel weer eens in de updates. Geweldige plaat!