KAZU - Adult Baby (2019)

Label: Adult Baby

1. Salty (5:07)
  2. Come Behind Me, So Good! (4:04)
  3. Meo (5:21)
  4. Adult Baby (5:26)
  5. Place of Birth (1:53)
  6. Name and Age (3:29)
  7. Unsure in Waves (5:26)
  8. Undo (5:44)
  9. Coyote (5:18)
avatar van E-Clect-Eddy
KAZU in de nieuwe alias van Blonde Redhead zangeres Kazu Makino.

De eerste single was Salty en de tweede Meo, geen dromerige Indie Rock van Blonde Redhead's laatste EP. Het is meer sfeervolle Elektronische Pop.

avatar van E-Clect-Eddy
De intro van Meo doet sterk denken aan bepaalde nummers van Sol Seppy op haar album The Bells of 1 2 (2006), zelfs de klanken op het synth-orgeltje lijken overgenomen plus de manier van ingetogen dromerig zingen. Na 3,5 minuten verandert het karakter enorm en mede door het koperwerk en percussie wordt het licht bombastisch.

Zolang Sol Seppy niet haar nieuwe album officieel uitbrengt (alleen te bestellen via haar eigen site) is KAZU een prima alternatief.

avatar van E-Clect-Eddy
Het geluid van dit album ligt in het verlengde van haar werk op de laatste EP van Blonde Redhead - 3 O'Clock (2017).

Alleen dit klinkt meer ingetogen, meer experimenteel, meer Downtempo en ook gewoon iets minder spannend. Die EP klonk heerlijk, Dream Pop vooral voor laat op de avond. Dit album gaat meer de kant op van het werk van Jenny Hval en de al eerder genoemde Sol Seppy.

Ik hou wel van de stem en manier van zingen van Kazu Makino maar liever toch nog iets meer spanning zoals op die laatste Blonde Redhead EP en meer pakkende teksten, dit laatste vind ik nog de grootste handicap. Juist omdat het tempo laag ligt en er veel ruimte is voor de zang.

Wat blijft Blonde Redhead toch een aangename buitencategorie rockband. Het ultieme geluid werd voor mij bereikt met het hemelse 23, waar de gitaarrock een flinke injectie aan sfeervolle shoegazer soundscapes mee krijgt. Daar doorheen zit de iele stem van Kazu Makino gevangen als een angstige hulpeloze vlieg in een wiskundig berekend spinnenweb. Met breekbare vocalen die eindeloos verdwaalt lijken te zijn en eigenlijk eerder thuis horen op een rustgevende triphop plaat. Maar hiervoor staat juist het karakter van deze uit New York afkomstige onbuigzame indieband. Een stevig sterk fundament, waarbij alles tot in de puntjes lijkt te kloppen.

Wat is er nog hiervan over als je de doordachte muzikale omlijsting helemaal elimineert en vervangt door koele elektronica. Houdt het fragiel ogende tengere persoontje Kazu zich dan ook nog staande, of levert het daadwerkelijk de zoveelste spanningsloze elektro act op. Adult Baby is het volwassen geworden kindje van deze prachtige geheimzinnige verschijning. Zonder de broertjes Page is er genoeg muzikaliteit aanwezig om zich solo te presenteren. En hoe!

Salty is gewaagd te noemen, de sfeer is een stuk beklemmender en drukkender dan verwacht. Wel weet ze er direct veel meer kracht in te stoppen dan wat je van haar tot nu toe gehoord hebt. Mooi hoe de track zich ritmisch weet te ontwikkelen, wat weer perfect past bij de exotisch geladen uitingen van Kazu. Tegen mijn verwachtingen in openbaart ze zich als een volgroeide zangeres die de emotionele maniertjes achter zich heeft gelaten. Of zoals ze haar in de jaren negentig zouden noemen, als een heuse rockchick.

Die gedurfdheid overtreft ze met het door stemsamplers opbouwende Come Behind Me, So Good! Dat ze hierdoor vergelijkingen oproept met die kleine IJslandse fee is meer dan logisch, al weet ze er wel haar eigen draai aan te geven. Door de film noir treurnis die er orkestraal doorheen wandelt zit ze daadwerkelijk in de gehoopte triphop 2.0 hoek, en wat houdt ze zich machtig staande.

Bij elke track weet ze er weer iets sprookjesachtigs nieuws aan toe te voegen. Zoals het pastorale stilzwijgende en aardedonkere opbouwend in Meo en Disney dromerig in de titelsong Adult Baby. De basis blijft adembenemend theatraal waarbij het klein opbouwende Unsure in Waves positief opvalt. Spaarzaam wordt er gespeeld met een spookachtige regenval aan ritmes en repeterende gitaarakkoorden. Met een net zo indrukwekkende klankenraamwerk sluit ze het timide prachtig af met Coyote.

Adult Baby is een nachtkaars, die steeds maar blijft branden ondanks de onstuimige windvlagen die de plaat in disbalans proberen te brengen. Een geperfectioneerde doorstart van een vocalist waarbij steeds meer de vraag oprijst of ze de haardos van het al vijf jaar lang op non actief functionerende Blonde Redhead definitief gescalpeerd heeft en besloten heeft om solo verder te gaan. Ik zou daarmee prima kunnen leven, het bewijs dat ze dat aan kan heeft ze hierbij afgeleverd.

Kazu - Adult Baby | Electronic | Written in Music - writteninmusic.com