Liam Gallagher - Why Me? Why Not. (2019)

Label: Warner Bros.

1. Shockwave (3:31)
  2. One of Us (3:25)
  3. Once (3:33)
  4. Now That I've Found You (3:20)
  5. Halo (3:58)
  6. Why Me? Why Not. (3:38)
  7. Be Still (2:59)
  8. Alright Now (3:47)
  9. Meadow (4:05)
  10. The River (3:29)
  11. Gone (3:45)
  12. Invisible Sun * (3:35)
  13. Misunderstood * (4:16)
  14. Glimmer * (3:41)
1,5
west schreef:

Op dit album staan naar mijn idee juist meer rocknummers (die 'knallen') dan op zijn eerste solo plaat. Zoals bijvoorbeeld Shockwave & Halo. Verder veel poprock met een lekkere Oasis sound. Zelf vind ik 'm juist wat beter dan zijn vorige album. En niet doorheen te komen? Dit luistert toch lekker weg? Misschien nog eens proberen?

De manier waarop zijn zang compleet is vlakgemixt en door de autotune heen gehaald. Er zit geen enkel randje meer aan. Wanneer je zijn zang vergelijkt met hoe Liam live klinkt dan klinkt de studio-opname niet echt meer. Er zit helemaal geen beleving in, en dit is tekenend voor het hele album. Drums zijn vlakgemixt, gitaren op de achtergrond, piano's klinken als goedkope keyboards. Ik vind het juist niet de Oasis-sound hebben, die was veel beter en dikker gemixt. En de nummers? Tsja...Why Me? Why Not, Be Still, Meadow, Alright Now... Ik vind er niet doorheen te komen en zat iedere keer weer met plaatsvervangende schaamte te zuchten wanneer deze nummers voorbij komen. Waar ik bij As You Were de ene helft echt goed vind en de andere wat minder vind ik bij dit album de ene helft wat minder en de andere helft ronduit belabberd. Echt, ik heb het geprobeerd.

avatar van Poles Apart
Nieuwe video voor "Once" starring niemand minder dan "Koning" Eric Cantona...

Liam Gallagher - Once (Official video feat. Eric Cantona)

En dan te bedenken dat de Gallagher broers grote fans zijn van Manchester City(!).

Na flink wat draaibeurten vooraf aan zijn geweldige concert van afgelopen vrijdag, doe ik er toch nog een halfje bovenop. Wat een goed en lekker album is dit toch, met flink wat prima songs. Ook live bleven vijf nummers van dit album overeind naast elf Oasis klassiekers: Shockwave, Once, Halo, The River en de titelsong. Die eerste drie nummers zijn ook mijn aangevinkte favorieten hier, maar zeker The River was live ook ijzersterk. De producer van dit album heeft ook Adele geproduceerd, dus dat klinkt verzorgd en dit hele album zit ook goed in elkaar. Prettig is dat regelmatig de Oasis sound terug is te horen. Een prima plaat van Liam, die Oasis ook live weer tot leven kan laten komen.

avatar van The_CrY
Live was het inderdaad geweldig, en dan gooi ik er ook maar een halfje bovenop. Toch een stuk vettere show dan Noel twee jaar terug. Natuurlijk is Liam op z'n albums (en ook deze dus) ook veel meer rock 'n roll, dus dat had ik kunnen verwachten.

avatar van jerome988
Het viel mij ook op hoe makkelijk dit nieuwe werk live aansloot bij het Oasisgeweld. Liam streeft er echt naar om een pure rock 'n roll show neer te zetten, door maar bij een 3-tal nummers even wat gas terug te nemen. Hij zal altijd die 'don't care'-houding blijven houden, maar stiekem werkt hij ploeterend hard om zichzelf te bewijzen als soloartiest. Aan het begin van The River nam een bandlid plaats bij een verkeerd instrument, maar Liam was meteen scherp om dat te corrigeren. Hij weet precies wie er op welk moment welk instrument bespeeld en al dat harde werken en repeteren heeft zich voor mij geuit tot één van de fijnste rockshows van de afgelopen jaren. Na Noel in 2012, 2015 en Beady Eye in 2014 was dit voor mij het eerste Gallagher-concert dat Oasis deed herleven, met Once als sleutelnummer, die de nostalgie van de vroege Oasis-jaren combineert met zijn geluid van nu.

''There's a little bit of confusion in the house tonight, but that's alright.''

Goede plaat van het notoire etterbakje.