Liam Gallagher - Why Me? Why Not. (2019)

Label: Warner Bros.

1. Shockwave (3:31)
  2. One of Us (3:25)
  3. Once (3:33)
  4. Now That I've Found You (3:20)
  5. Halo (3:58)
  6. Why Me? Why Not. (3:38)
  7. Be Still (2:59)
  8. Alright Now (3:47)
  9. Meadow (4:05)
  10. The River (3:29)
  11. Gone (3:45)
  12. Invisible Sun * (3:35)
  13. Misunderstood * (4:16)
  14. Glimmer * (3:41)
avatar van Tempel
Al tijdje hoog op mijn verlanglijstje en dan eindelijk koptelefoon op en deze vrijdagavond aandacht voor het langverwachte gloednieuwe album van Liam. Alleen nog bekend met Shockwave en dat is direct de welkome opening, toon is gezet... hoewel ik niet verveeld raakte en het een goed niveau haalt allover, word ik pas weer verrast bij Meadow en The River.... kwestie van smaak ik weet het, gezien de diverse reacties en keuzes hierboven... Halo komt ook boven het gemiddelde niveau uit, over de hele linie zeker niet teleurstellend, maar waar ik een 5 of toch minimaal een 4,5 had verwacht, is nu de score een 4... groeipotentie... mwah.. mogelijk

avatar van Denniz78
Gone is zo fucking goed, de eerste keer dat hij I'm gonna be gone zingt...kippenvel

avatar van Wickerman
Ik vond zijn debuutalbum verrassend goed en gezien de recensies hierboven ben ik ook erg benieuwd naar het vervolg.

avatar van blur8
Een afschrikwekkende Hoes met een rotkop erop. De broertjes Noel en Liam zijn voor mij altijd een key oorbeeld van onsympatieke Britten. Weet nooit welke boer de erste is, want in vergelijk is Boris J. nog joviaal. En toch Luister ik wel altijd nieuw werk en dat stelt nooit echt teleur. Meestal meerdere songs die 't een tijdje uithouden in mn UK-NEW playlist. Ook nu weer: Met name de laatste 3-luik Meadow, TheRiver, Gone is BritPop klasse. Niets, echt niets nieuws te horen maar veel te prettig om weg te gooien.
Ja nu weet ik het geloof ik weer: Liam is de vervelendste, maar tegelijk de begenadigste liedjes schrijver.
Goed gecompenseerd.

avatar van Morning Glory
blur8 schreef:
Goed gecompenseerd.

Eigenlijk is het volledig omgekeerd. Noel was het muzikale brein achter Oasis, Liam schrijft af en toe wel leuke songs, of toch gedeeltes er van, maar teert toch vooral op zijn 'army of writers', zoals Greg Kurstin en Andrew Wyatt. Niets mis mee trouwens. Weet wat hij kan en vooral niet kan.

Beiden zijn natuurlijk uitgesproken karakters, maar de laatste jaren is toch wel duidelijk geworden dat Liam naast zijn grote bek toch meer down-to-earth en man of the people is dan Noel. Maar goed, doet er eigenlijk allemaal niet toe. De muziek telt.

Best een sympathieke kerel hoor, Liam. Echt volledig strijk gegaan hiermee.

Liam Gallagher - Nosy Parka - YouTube

avatar van bigmouth
Denniz78 schreef:

Heb het album nu zo'n 10x gedraaid en heb elke keer weer een andere favoriet. Net zoals ik dat vroeger bij Oasis albums had. Vandaag de hele dag "be still" in m'n hoofd gehad. Wat een banger is dat zeg! Ik gooi dit album nog een halve ster omhoog!

avatar van Arrie
Morning Glory schreef:

Eens, ik vind Liam ook wel de sympathiekere van de twee. Ik ben niet zo'n Oasis-fan maar ik vind het altijd vermakelijk om Liam-interviews te kijken en daarin heeft ie natuurlijk altijd wel een bepaalde 'attitude' maar vind het altijd heel erg meevallen. Noel zeikt op alles wat los en vast zit.

avatar van VladTheImpaler
Een heel degelijk van album van Liam wat ik op voorhand niet meer van hem verwacht had. En toch had ik na alle vooruitgeschoven singles - die top zijn - iets meer verwacht van het hele album. Wat betreft die singles (Shockwave, One of Us, Once en The River), dat zijn wat mij betreft echt geweldige Britpop nummers. Echter kakt het in het middenstuk net iets te veel in qua songmateriaal, ondanks het ook nergens slecht word. The River komt net op tijd, en toch ook net te laat om het album weer in gang te trekken. Liam kan met dit album weer met recht zijn plek in de huidige Britpop scene claimen, zonder alleen te hoeven leunen op zijn Oasis tijd.

Mooi album terug. Eigenlijk niks anders verwacht

avatar van WoNa
Eerste indrukken? Deze hoort thuis in het rijtje 'Definitely Maybe' en 'What's The Story (Morning Glory)'. Een rij enorm sterke songs weet Liam met zijn rijtje schrijvers/producers te produceren. LP is in huis en draait geduldig zijn rondjes. Heerlijk.

Niet boeiend, One Of Us steekt er dik bovenuit. Dit had een 'punchy' en 'rock 'n roll' album moeten zijn volgens Liam, maar dit zijn gewoon gepolijste popsongs.

WoNa schreef:

Dat is nogal een statement.

avatar van devel-hunt
Nooit begrepen waarom de broertjes Gallagher zo populair zijn. Hun muziek, zowel Oasis als solo klinkt als een lange monotone dreun waar geen enkele variatie in zit. Die stem van Liam, dat nasale, eeuwige nabootsen van Lennon, wat hij zich helemaal eigen heeft gemaakt, ik kan en doe ook niets met die muziek.
Bovendien, als ik interviews met beide zie, blijken ze ook nog beide behoorlijk dom te zijn, iets zinnigs heb ik ze nog nooit horen zeggen, maar dat is een voetnoot, het gaat om de muziek, die voor mij totaal niet boeiend is.

avatar van WoNa
BBeukers schreef: "Dat is nogal een statement.".

Dat klopt. Ik merk dat de impact, voor zover mogelijk na 25 jaar, ongeveer hetzelfde is. Niet alle songs zijn hoogvliegers op alle drie genoemde albums, maar het geheel is meer dan ijzersterk. Tel daarbij op dat ik Liam in geen jaren zo zelfverzekerd zichzelf heb horen zijn/zingen en ik kom heel erg in de buurt.

Het verschil is natuurlijk dat het allemaal al een keer eerder is gedaan. Maar hé, geldt dat niet voor alles van Oasis zelf?

avatar van LucM
Wat Morning Glory zegt, Noel was het muzikale brein van Oasis, schreef de meeste songs van Oasis en had ook de grootste mond van de twee. Hij startte de vete met Blur en domineerde ook zijn broer Liam waardoor er vaak ruzie ontstond. Noel was echter muzikaal begaafder dan Liam maar met dit album weet Liam verrassend Noel naar de kroon te steken. Muzikaal beter uitgewerkte nummers dan op zijn voorganger met meer diepgang en variatie en hij probeert niet meer krampachtig als Oasis te klinken al kun je niet om die vergelijking heen. Ook vind ik hem beter zingen dan vroeger.

devel-hunt schreef:

Dan vraag ik me toch af waarom je uberhaupt de moeite neemt hier een kijkje te nemen?

VladTheImpaler schreef:

Gewoon uit interesse. Maar omdat het mijn ding niet is, stem ik ook niet. Anti stemmen, het meest flauwe wat er is, dat doe ik niet.

devel-hunt schreef:

Dus je hebt het album wel beluisterd?

VladTheImpaler schreef:

Dus je hebt het album wel beluisterd?

Een paar nummers, maar de extase meter wees als snel naar 0.
Waarna ik maar een boek pakte, de zelfmoordclub van Arto Paasilinna om precies te zijn.

Eerste indruk.. hij streeft zijn broer voorbij..heerlijke plaat weer.

avatar van Lost
Heerlijke plaat... pakken beter dan zijn vorige...

Goede melodieuze nummers, met kop en staart, ... en zingen kon hij natuurlijk al als de beste... Zal nog vele rondjes draaien.

avatar van Michiel Cohen
1,0
1 goede track.

avatar van -SprayIt-
-SprayIt- (moderator)
Slowchat verwijderd

avatar van tonvanhoof
Niet buitensporig goed, maar ook geen enkele misser op dit album. Gone is toch wel mijn favoriet moet ik toegeven...

Leuk album. Heb toch regelmatig zin om het op te zetten. De eerste drie tracks zijn zeer sterk. De tracks die daar op volgen zijn iets minder maar na meer luisterbeurten zitten ook hier meerdere tracks tussen waar ik wel blij van wordt. Je ontkomt er niet aan om de vergelijking te trekken met Oasis vanwege het onmiskenbaar stemgeluid van de man plus de stevige Beatles invloeden die her en der op te plaat te herkennen zijn. Ga hem toch ook maar op vinyl nemen denk ik.

avatar van steven
Raar dat misunderstood slechts bonusnummer is , vind ik zowat het beste nummer van dit prima album , lekkere catchy pop/tock

1,5
Ik vind er niet doorheen te komen. Het vorige album knalde redelijk, dit is allemaal erg gezapig en veilig. Het is volledig vlakgemixt, er is geen instrument wat eruit knalt en zijn zang is dusdanig door de computer gehaald dat elk randje er wel vanaf is. Voor iemand die constant pretendeert een echte rock ster te zijn doet het geheel aan als 1 groot pop-album met wat gitaargeluidjes er doorheen. Ik geef het 1,5e ster.

Heerlijke plaat. Her en der wat ideeën geleend en er zijn eigen draai aan gegeven. Want Shockwave doet me altijd wat denken aan Spread your love van Black Rebel Motorcycle Club en bij "The River' zal Liam gedacht hebben; "Wat Miles Kane kan op "Cry with my guitar" dat kan ik ook. Gone is voorzien van heerlijke drums, evenals Invisible sun. Afwisselend, een heerlijke stem en ik vind het een prachtige hoes met een fantastische titel.