Big Thief - Two Hands (2019)

geen stemmen

9. Replaced (4:54)
  10. Cut My Hair (3:36)
  • vanaf 11 oktober te koop
avatar van Choconas
Adrianne Lenker en Big Thief laten er geen gras over groeien: in oktober verschijnt alweer het tweede album van het jaar. Naar verluidt is deze plaat een "tweelingzus" van het in mei verschenen U.F.O.F. en is het een week later opgenomen.

De eerste single van het album is ook al verschenen. Het is een studioversie van het nummer Not, dat al vaak tijdens concerten te horen was: Big Thief - Not (Official Audio) - YouTube.

avatar van mkrake
Heerlijk nummer, dat Not..!!

avatar van E-Clect-Eddy
Het nummer heeft wat 70s vibes en vanaf de solo doet het zelfs denken aan werk van Neil Young met Crazy Horse.... koerswijziging in het geluid van de band?

U.F.O.F. zal menig eindlijstje gaan halen, had misschien slimmer geweest om dit tweede album van 2019 pas in januari uit te brengen. Kan me haast niet voorstellen dat Two Hands het vorige album zal overtreffen.

avatar van Choconas
Het is inderdaad even afwachten of Two Hands het vorige album zal overtreffen. Ik vind Not alvast een geweldig schot voor de boeg. Geen nieuw nummer, zoals gezegd, ik hoorde het eind 2017 voor het eerst live. Het is heel goed mogelijk dat het ouder is dan veel nummers op U.F.O.F. en Two Hands, dus het is maar de vraag of je op basis daarvan een koerswijziging kunt verwachten. Bovendien, zoveel wijkt het nummer nu ook weer niet af van de rest van het oeuvre.

Verder lijkt de beslissing om het album nog dit jaar uit te brengen weloverwogen te zijn en vind ik het ook wel bij Big Thief passen om dan niet uit strategische overwegingen de plaat nog pakweg een half jaar op de plank te laten liggen. Wellicht dat ze zich ook niet zo bezighouden met jaarlijstjes en prijsuitreikingen en dergelijke.

avatar van philtuper
Choconas schreef:

Precies dit. Als je de band live ziet spelen ben je daar wel van overtuigd. Kan alleen maar zeggen dat ik reuze benieuwd ben! En ja, Not belooft alvast veel goeds. Prachtig nummer!

avatar van JVT
JVT
Not is prachtig!! Dezelfde sfeer als op usof maar dan iets steviger. Hoop dat ze dat een hele plaat vasthouden