Big Thief - Two Hands (2019)

Folk / Rock

8. Wolf (4:42)
  9. Replaced (4:54)
  10. Cut My Hair (3:36)
avatar van Choconas
Adrianne Lenker en Big Thief laten er geen gras over groeien: in oktober verschijnt alweer het tweede album van het jaar. Naar verluidt is deze plaat een "tweelingzus" van het in mei verschenen U.F.O.F. en is het een week later opgenomen.

De eerste single van het album is ook al verschenen. Het is een studioversie van het nummer Not, dat al vaak tijdens concerten te horen was: Big Thief - Not (Official Audio) - YouTube.

avatar van mkrake
Heerlijk nummer, dat Not..!!

avatar van E-Clect-Eddy
Het nummer heeft wat 70s vibes en vanaf de solo doet het zelfs denken aan werk van Neil Young met Crazy Horse.... koerswijziging in het geluid van de band?

U.F.O.F. zal menig eindlijstje gaan halen, had misschien slimmer geweest om dit tweede album van 2019 pas in januari uit te brengen. Kan me haast niet voorstellen dat Two Hands het vorige album zal overtreffen.

avatar van Choconas
Het is inderdaad even afwachten of Two Hands het vorige album zal overtreffen. Ik vind Not alvast een geweldig schot voor de boeg. Geen nieuw nummer, zoals gezegd, ik hoorde het eind 2017 voor het eerst live. Het is heel goed mogelijk dat het ouder is dan veel nummers op U.F.O.F. en Two Hands, dus het is maar de vraag of je op basis daarvan een koerswijziging kunt verwachten. Bovendien, zoveel wijkt het nummer nu ook weer niet af van de rest van het oeuvre.

Verder lijkt de beslissing om het album nog dit jaar uit te brengen weloverwogen te zijn en vind ik het ook wel bij Big Thief passen om dan niet uit strategische overwegingen de plaat nog pakweg een half jaar op de plank te laten liggen. Wellicht dat ze zich ook niet zo bezighouden met jaarlijstjes en prijsuitreikingen en dergelijke.

avatar van philtuper
Choconas schreef:

Precies dit. Als je de band live ziet spelen ben je daar wel van overtuigd. Kan alleen maar zeggen dat ik reuze benieuwd ben! En ja, Not belooft alvast veel goeds. Prachtig nummer!

avatar van JVT
JVT
Not is prachtig!! Dezelfde sfeer als op usof maar dan iets steviger. Hoop dat ze dat een hele plaat vasthouden

Heerlijk nummer. Not !

avatar van Venceremos
Welles?

avatar van Johnny Marr
Nietes!

Toch wel! Masterpiece!

avatar van hoi123
Forgotten Eyes is mooier dan Not. Zo knap hoe deze band in een genre dat al compleet platgetreden is alsnog op kan vallen door simpelweg zulke prachtig gecomponeerde en gepassioneerde liedjes te schrijven.

avatar van JVT
JVT
Dikke tegenvaller toch wel. De 2 singles zijn heel erg goed, maar het tempo gaat serieus naar beneden op de meeste nummers en dan word het toch wel heel erg gezapig allemaal. Jammer, had gehoopt dat de lijn vd singles verder getrokken werd.

avatar van Venceremos
2 ijzersterke singles (wat zeg ik, Not maakt grote kans mijn song vh jaar te worden) en wat leftovers van U.F.OF. waar de rustige nrs. nimmer gezapig werden.

avatar van Abram Olsen
Niks gezapig wat mij betreft! Vakmanschap pur sang van Big Thief!

avatar van mattman
Wat is dat met die lage score hier? Vind deze op hetzelfde niveau als meesterwerkje U.F.O.F.

Moet het wel nog even laten bezinken voor ik zelf ga stemmen.

avatar van Supersid
Ik vind deze beter dan zijn veelgeprezen voorganger! Gezapiger in de positieve zin, schattig, aangenaam, ... Dingen die niet per se afwezig waren bij de vorige worp, maar hier nadrukkelijker aanwezig zijn. Ga deze meer draaien (op Spotify weliswaar)...

avatar van nelnontwisa
Na de eerste negatieve reacties hier was ik wat huiverig, ik vind U.F.O.F. fantastisch en was erg benieuwd naar deze. Maar die huiverigheid blijkt misplaatst, want deze plaat kan zich mijns inziens alleszins meten met U.F.O.F. Sterker nog, zo op het eerste gehoor zou deze plaat die voorganger nog weleens kunnen overtreffen. Het rauwere geluid, de puntigere liedjes, ik vind het prachtig. Deze twee albums complementeren elkaar wat dat betreft ook goed. 2019 is het jaar van Big Thief.

avatar van supersonischeboem
Two Hands

avatar van Slowgaze
nelnontwisa schreef:
2019 is het jaar van Big Thief.

avatar van Abram Olsen
Slowgaze schreef:

Lana Del Rey zegt nee tho.

Da's toch maar teenschimmel aan de voeten van Big Thief .

avatar van nelnontwisa
Slowgaze schreef:

Lana del Rey: 1 erg goed album in 2019
Big Thief: 2 erg goede albums in 2019

Ik mag dan wel gezakt zijn op wiskunde ooit, maar dit lijkt me toch een simpel sommetje.

avatar van mattman
nelnontwisa schreef:

Lana del Rey: 1 erg goed album in 2019
Big Thief: 2 erg goede albums in 2019

En dan is er nog Ghosteen. Wat mij betreft hebben zowel Cave, Lana als Big Thief meesterwerkjes afgeleverd dit jaar. Puur op recensiescores staat die van Cave wel met afstand eenzaam bovenaan, niet meer zo'n gelauwerde plaat zien verschijnen sinds... To Pimp A Butterfly?

Maar goed, Big Thief: na een tweede luisterbeurt is The Toy m'n nieuwe favoriet geworden. Lekker nummer. Vind de sfeer sowieso weer heel goed op deze plaat.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Big Thief - Two Hands - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Big Thief - Two Hands
Na het prachtig dromerige U.F.O.F. levert Big Thief met het stekelige, aardse en intieme Two Hands haar tweede en misschien nog wel indrukwekkendere jaarlijstjesplaat van 2019 af

Big Thief dook drie jaar geleden op met het geweldige Masterpiece, dat ik goed genoeg vond voor mijn jaarlijstje. Opvolger Capacity was niets minder en ook het vorig jaar verschenen soloalbum van Adrienne Lenker was uitstekend. Dit jaar zet de band uit Brooklyn, New York, echter reuzenstappen. Eerder dit jaar was er het dromerige en wonderschone U.F.O.F. en nu is er het vrijwel direct erna opgenomen Two Hands. Het is een totaal ander album geworden. Two Hands is sober, intiem, broeierig en ruw, maar is net als zijn voorganger van een unieke schoonheid. Het is een album dat je meesleept in de bijzondere wereld van Big Thief, waarna je Two Hands voorgoed wilt koesteren.

Big Thief leverde maar net iets meer dan vijf maanden geleden met U.F.O.F. een album af dat het waarschijnlijk heel goed gaat doen in de jaarlijstjes. En terecht. Het is kennelijk niet voldoende voor de band uit Brooklyn, New York, want deze week verscheen een gloednieuw Big Thief album.

Two Hands is zeker geen verzameling restjes van de U.F.O.F. sessies. De band verruilde vrijwel meteen na het voltooien van U.F.O.F. de studio in de indrukwekkende bossen van Washington State in de buurt van Seattle voor een studio in de woestijn bij El Paso, Texas. Samen met technicus Dom Monks en producer Andrew Sarlo, die ook achter de knoppen zaten bij de opnames van U.F.O.F., werd het tweede album van het jaar in korte tijd en vrijwel in één take opgenomen.

Big Thief noemt U.F.O.F. zelf haar hemelse album en Two Hands de aardse tegenhanger. Two Hands klinkt inderdaad flink aardser dan de terecht zo bewierookte en heerlijk dromerige voorganger, maar ook de aardse variant van Big Thief steekt in een geweldige vorm. Je hoort goed dat Two Hands werd opgenomen in een intieme setting en dat de songs op de plaat live werden ingespeeld. De rol van producer Andrew Sarlo is kleiner dan op U.F.O.F., al is hij er wel in geslaagd om de intieme songs op Two Hands prachtig ruw te vangen.

Ook de omgeving heeft invloed gehad op het geluid op het album. Het in de Texaanse woestijn opgenomen album klinkt loom, sober en broeierig, maar af en toe ook flink ruw. Je voelt de zinderende hitte van de Texaanse woestijn hier en daar, maar ziet ook bijna de mooie sterrenhemel die de band in de kleine uren heeft kunnen bewonderen. Het nieuwe album van Big Thief bevat tien fonkelende sterren en de een is nog mooier dan de ander.

Two Hands bevat een aantal wat stevigere songs, waarin de gitaren heerlijk gruizig mogen klinken, maar de meeste songs op het album zijn behoorlijk ingetogen. Two Hands is een flink andere plaat dan zijn voorganger, maar ik vind het zeker niet minder goed. Op haar nieuwe album verwerkt Big Thief meer invloeden uit de Amerikaanse rootsmuziek en dat gaat de band goed af.

De instrumentatie op het nieuwe album van Big Thief klinkt stekelig en direct, met incidenteel wat stevigere gitaaruithalen, maar ook wonderschone gitaarloopjes of fraai ondersteunend akoestisch gitaarwerk. Het gitaarwerk staat centraal op het nieuwe album van Big Thief, maar ook het inventieve drumwerk trekt in de wat stevigere songs nadrukkelijk de aandacht.

De trefzekere instrumentatie krijgt vervolgens nog wat meer glans door de bijzondere en inmiddels zeer herkenbare zang van frontvrouw Adrianne Lenker. Adrianne Lenker zingt op het eerste gehoor vaak wat onvast, maar haar zang voorziet de songs van Big Thief ook van een bijzondere intimiteit en schoonheid. Zeker de wat rauwere tracks, met hier en daar een echo naar Neil Young & The Crazy Horse overtuigen bijzonder makkelijk, maar ook de wat meer ingetogen songs op het album winnen snel aan kracht en laten je vervolgens niet meer los.

Big Thief presteert momenteel op de toppen van haar kunnen en is de status van cultband dit jaar definitief ontgroeid. Waar we in 2016 en 2017 genoegen moesten nemen met één jaarlijstjesplaat en het in 2018 moesten doen zonder nieuwe muziek van Big Thief (al was er natuurlijk wel de ingetogen soloplaat van Adrienne Lenker), levert de band uit New York in 2019 twee albums af die niet misstaan in de jaarlijstjes (iets dat in de jaren 60 en 70 wel vaker voorkwam, maar nu ongekend is). Ik kan echt niet kiezen tussen U.F.O.F. en Two Hands, maar dat hoeft dat ook niet. Wat een prachtalbum(s) van deze bijzondere band. Erwin Zijleman

avatar van Johnny Marr
erwinz schreef:

Beach House zegt hallo. In 2015 kwamen ook zij met twee platen in één jaar tijd, en daar zat nog minder tijd tussen dan die van Big Thief. Het gebeurt dus nog, maar inderdaad veel minder dan vroeger. Mooi stuk hoor verder! Ik ben heel erg benieuwd naar dit album, want U.F.O.F. was een prachtplaat.

Johnny Marr schreef:

King Gizzard bij je bekend?

avatar van erwinz
coldwarkids schreef:

King Gizzard bij je bekend?

Die maken ze aan de lopende band, maar dat vind ik geen jaarlijstjesplaten

erwinz schreef:

Die maken ze aan de lopende band, maar dat vind ik geen jaarlijstjesplaten

Klopt, voor mij zijn de hele albums te veel van het goede idd.

avatar van Prime
"Not" is toch wel één van de beste nummers die ik dit jaar gehoord heb. Die passage aan het einde van het nummer is geweldig.

avatar van Mastroianni
Vreemd genoeg heb ik U.F.O.F. na een paar draaibeurten terzijde gelegd als niet zo interessant. Maar misschien heb ik te snel geoordeeld. Want Two Hands bevalt me erg goed. Sfeervolle, intieme zang en heerlijke gitaarloopjes met af toe een rafelrandje.