Ray Alder - What the Water Wants (2019)

Rock / Metal
Label: Inside Out

1. Lost (3:45)
  2. Crown of Thorns (4:53)
  3. Some Days (4:34)
  4. Shine (4:52)
  5. Under Dark Skies (3:57)
  6. A Beautiful Lie (4:10)
  7. The Road (5:37)
  8. Wait (4:35)
  9. What the Water Wanted (3:46)
  10. The Killing Floor (5:47)
  11. The Road [Acoustic Version] * (4:50)
Sir Spamalot (crew)
Wel, wel, solo debuut van de Fates Warning frontman met de eerste tonen:
RAY ALDER - What The Water Wanted (Lyric Video) - YouTube.

avatar van Zagato
Ow?! Dit is volledig nieuw voor mij. Interessant!

avatar van the crook
Klinkt goed, ben erg benieuwd!

Sir Spamalot (crew)
Ondertussen is de eerste video ook beschikbaar: RAY ALDER - Crown Of Thorns (OFFICIAL VIDEO) - YouTube.

avatar van Metal-D78
Prima plaat. Titelnummer is bij mij favoriet. Ligt toch best in het verlengde van het meest recente Fates Warning-werk, al ligt de nadruk hier meer op de relaxte sfeer. Niet wereldschokkend. Wel goed.

avatar van The_CrY
Fantastisch album van Ray Alder! Inderdaad redelijk voortbordurend op de recente sound van Fates Warning, maar dan meer rock ipv metal. Centraal staat de geweldige stem van meneer Alder zelf, gecombineerd met een verzameling prachtige, spannende en opbouwende nummers. Favorieten hier zijn 'Crown of Thorns' met dat hypnotiserende baslijntje, en 'Wait' met die prachtige opbouw.

Sir Spamalot (crew)
Dit album van Ray Alder is toch wel een heel positieve verrassing, gezien mijn "relatie" met hem in het verleden maar hij is een prima en heel expressieve zanger. Ik moet de rest van de discografie van Fates Warning vanaf Parallels verder doorlopen en beoordelen, uiteindelijk zal enkel No Exit het struikelblok blijken te zijn geweest.

Ik las ook dat zijn zang met de jaren vermindert, hierop hoor ik dat niet. Klasbak met klassestem op een heel mooi album dat laagje per laagje zijn schatten prijsgeeft. Misschien is dat de definitie van Progressieve Metal / Progressieve Rock (genre, dat lelijk woord). Aan dit tempo wordt mijn top tien eind 2019 nog een bijzonder ingewikkelde klus. Mijn favoriet is ook dat titelnummer.

avatar van Kronos
Sir Spamalot schreef:
Ik las ook dat zijn zang met de jaren vermindert, hierop hoor ik dat niet.

Op het laatste album van Fates Warning is daar ook niks van te horen. Hij lijkt een mindere periode gehad te hebben. Op Darkness in a Different Light vond ik hem krachteloos klinken en vooral op het voorlaatste album van Redemption.

avatar van Zagato
Sir Spamalot schreef:
...., uiteindelijk zal enkel No Exit het struikelblok blijken te zijn geweest.

....

Waaat?!

Back on topic, eerste luisterbeurt. Ik hou erg van Ray's stem, gaat wel goed komen denk ik.

avatar van DargorDT
Er is zo ontzettend veel muziek, dat sommige releases je even ontgaan. Dat was het geval met deze. Vanavond ben ik de 'schade' aan het inhalen. We kennen Ray Alder van Fates Warning, een band die zijn sound mede aan Alder dankt. De vraag voor mij was dan ook: klinkt dit echt als een solo-album van Alder? Of had dit met wat fantasie ook een FW-release kunnen zijn?

Ik zit in dubio. Aan de ene kant is dit toch wat rustiger dan Fates Warning, en krijgt Alder net iets meer ruimte dan normaal om met zijn stem de nummers in te kleuren. Hij zit (terecht natuurlijk) erg op de voorgrond. Aan de andere kant is dit muzikaal niet héél anders dan ik gewend ben bij het horen van zijn stem.

Over de kwaliteit niets dan lof, trouwens. In dit genre zijn er niet zoveel zangers die 'solo' gaan. Als trouwe fan van Dream Theater (vroeger wat meer dan nu) denk ik gelijk aan de projecten van James LaBrie. Eerlijk is eerlijk, dit is beter. Nog geen oordeel, maar vier sterren lijkt reëel.