Blood Incantation - Hidden History of the Human Race (2019)

Label: Dark Descent

1. Slave Species of the Gods (5:28)
  2. The Giza Power Plant (7:05)
  3. Inner Paths (To Outer Space) (5:37)
  4. Awakening from the Dream of Existence to the Multidimensional Nature of Our Reality (Mirror of the Soul) (18:02)
avatar van Don Cappuccino
Starspawn is uitgegroeid tot een van mijn favoriete deathmetalplaten allertijden samen met Sweven van Morbus Chron, dus ik ben hier waanzinnig benieuwd naar! Inner Paths (To Outer Space) is in ieder geval een fenomenaal voorproefje: een prachtige progressieve deathmetalinstrumental die me doet denken aan het beste van Cynic en Death (Cosmic Sea) met Antti Boman van Demilich die met één monsterlijk diepe grunt aan het einde van de track het onheil voor de komende track aankondigt.

avatar van jurado
Inner Paths (To Outer Space) is inderdaad geweldig.
Puike progressieve metal met een flinke space-rand, nice!
Bedankt voor de tip Don Cappuccino ❤️

avatar van aerobag
Op Deathspell Omega na is metal meestal niet voor mij weggelegd, maar dit nummer heeft me echt bij de lurven weten te grijpen

jurado schreef:
Wel jammer van dat woest lelijke (band)logo, man man.

Precies mijn gedachte. Hoe straks was deze single hoes met een iets meer esthetisch pleasend bang logo

avatar van oogsttijd
Mag ik hier melden dat hij is gelekt of is dit niet ok? Ik ben normaal niet zo aan death metal, buiten deze jongens hier en Portal doet het mij allemaal niet zo veel. Maar dit vind ik top. Het geluid van de snaredrum en de technische hoogstandjes houden me de hele rit geboeid. Vooral The Giza Power Plant en Inner Paths steken er momenteel bovenuit.

Weer een nieuwe track: Slave Species of the Gods

Een beestig goed nummer! Dit soort ''retroprogressieve'' deathmetal ligt mij enorm. De Morbid Angel en latere Death-invloeden druipen er van af, maar heeft ook iets nieuws en fris dat onmiskenbaar Blood Incantation is. Ze hebben echt een eigen geluid dat je er makkelijk tussenuit pikt.

avatar van Don Cappuccino
Ik heb het album vandaag binnen gekregen op LP plus CD. Wat een fantastische hoes, prachtige gatefold en gevoel voor detail in de gehele presentatie. Het ''booklet'' bevat zelfs een boekenlijst die de band aanraadt om te lezen.

Na Starspawn lagen de verwachtingen torenhoog, maar Hidden History of the Human Race is een meesterlijke tweede plaat geworden. Hij bouwt op de sound van Starspawn, maar is nog dynamischer en ambitieuzer geworden. De flow van het album is perfect: de plaat opent met het riff-festijn dat Slave Species of the Gods heet, in The Giza Power Plant komen steeds meer de mysterieuze psychedelische doompassages naar voren om daarna in Inner Paths (To Outer Space) nog voor Blood Incantation onbekende dromerige progterritoria te verkennen met aan het eind een uitbarsting die de achttien minuten durende mastodont genaamd Awakening from the Dream of Existence to the Multidimensional Nature of Our Reality (Mirror of the Soul) aankondigt. De gehele plaat bouwt naar dit magistrale werk op. Riffs worden naadloos in elkaar verweven en geschakeld, met een momentum waar je U tegen zegt. Het einde is kippenvelmateriaal: bloedmooie melancholische doom met gevoelig soleerwerk en een parel van een akoestische gitaarepiloog.

Ik ben echt zwaar onder de indruk en ik denk dat dit gewoon weer 5* gaat worden en mijn plaat van het jaar. Er is simpelweg niks op aan te merken. Blood Incantation combineert alles wat ik gaaf vind aan deathmetal in één plaat. Ze zijn duidelijk ambitieuze studenten van het werk van Azagthoth (Morbid Angel) en Schuldiner (Death), maar zijn inmiddels zelf ook meesters geworden na twee platen met een eigen geluid. Dit behoort tot de beste deathmetal, nee, zelfs metal, die ik ooit heb gehoord.

avatar van jurado
Toch een kleine, persoonlijke, tegenvaller.

Het album opent sterk met het snelle Slave Species of The Gods, de openingsriff is schaamteloos gekopieerd van Immortal Rites (Morbid Angel).
Blood Incantation is een verrekt goede band, er wordt op belachelijk hoog niveau gemusiceerd zonder dat het naar instrumentenacrobatiek riekt.
Inner Paths vind ik de beste track van de plaat, heerlijk psychedelisch, de combi deathmetal & spacerock werkt echt goed.
Graag had ik meer psychedelica gehoord op HHOTHR maar dat is zoals ik al zei puur persoonlijk.
Waarschijnlijk waren mijn verwachtingen te hoog.
Hulde trouwens ook voor de te gekke cover-art, Hallo Ed Repka!

Voor (death) metal liefhebbers is dit essentieel voer uiteraard.

avatar van meneer
Voor zo’n hoes alleen al zet je hem op !

Ik heb absoluut geen enkele haar meer op mijn kop maar bij deze muziek ga ik toch plots wel spontaan armpitbangen..

avatar van HammerHead
Een tour de force van heb ik jou daar. Als geheel sterker dan dan Starspawn, meer psychedelica, maar ook meer technische hoogstandjes. Sommige stukken lijken inderdaad zo weggelopen te zijn van de eerste twee Morbid Angel platen. De epische afsluiter vliegt echt alle kanten op met werkelijk krankzinnige tempowisselingen.

Klein minpuntje: er is niets op deze plaat te vinden dat kan tippen aan de ontzettend brute manier waarop de gitaarsolo in Vitrification of Blood Part 1 na zo'n 5 minuten wordt ingezet. Dat blijft voor mij hun beste nummer (en de betreffende 30 seconden solo wellicht het beste stukje Deathmetal dat ooit op een schijf is geplempt), dit hun beste album als geheel. Daarom net als Starspawn 4,5*.

avatar van andnino
Is het Ancient Aliens-thema nou trouwens een leukigheidje, of is dit echt een overtuiging van de bandleden?

avatar van Kos
Kos
jurado schreef:

Geweldig juist

Kos schreef:

Geweldig juist

Smaken verschillen... gelukkig ?

avatar van HammerHead
Als we het dan toch over lelijke logo's hebben ook deze plaat nog maar even pluggen dan:
Tomb Mold - Planetary Clairvoyance (2019)

Ook groen, ook een space thema.

avatar van the crook
HammerHead schreef:
Tomb Mold - Planetary Clairvoyance (2019)

Ook groen, ook een space thema.

Ondanks het logo, ook een vette release! Voor mij één van de verrassingen van 2019!

avatar van Edwynn
Ruig als Incantation, kosmisch als Voivod. Tja, wat moet je verder zeggen van deze merkwaardige blend van stijlen dat elkaar moeiteloos vindt in een drassig deathmetalfundament. Het is een plaat die zich per luisterbeurt meer in je hersenpan gaat nestelen. Een sonisch avontuur in de duistere uithoeken van de melkweg.

avatar van Zagato
Naast de eerder genoemde bands hoor ik ook vleugjes Ahab en Nocturnus voorbij komen, leuk dit!

Luister eigenlijk nooit naar deathmetal maar door meerdere positieve berichten toch maar eens gaan luisteren naar Blood Incantation. Ben echt onder de indruk wat een geweldige muziek. Zijn topmuzikanten die niet alleen loeihard en snel maar ook prachtige melodieuze gitaarpartijen spelen. Echt een aanrader ook voor niet deathmetalfans.

avatar van ZAP!
oogsttijd schreef:
Mag ik hier melden dat hij is gelekt of is dit niet ok?
Staat sowieso gratisch te beluisteren op bandcamp.

avatar van Jelle78
Het is door dit soort albums dat ik weer geïnteresseerd raak in death metal. Hoewel de Morbid Angel invloeden er duimendik bovenop liggen (het begin van Slave Species of the Gods zie ik als een ode aan de oude meesters) is dit toch net even wat anders. Ik zou zelfs willen zeggen dat Blood Incantation iets unieks heeft, zoals Morbid Angel dat ook had in haar hoogtijdagen. Het is extreem, maar op de één of andere manier toch relatief makkelijk luisterbaar. Er zit voldoende variatie in, zodat je aandacht geen moment verslapt. De meeste extreme death metal albums heb ik na een paar nummers wel gehoord, omdat het steeds hetzelfde is. Hier blijf ik benieuwd naar wat er na de volgende break of tempowisseling zal komen. Zeker tijdens het laatste nummer word ik daarin niet teleurgesteld, wat een achtbaanrit is dat!

Daarnaast vind ik het een verademing om weer eens een album van dik een half uur te horen. Geen onnodige tierlantijnen, geen matige nummers die in het lp tijdperk de plaat nooit hadden gehaald. Nee, gewoon de essentie van wat je als band wilt vertellen. En daar heb je zelden meer dat een minuut of 35 a 40 Voor nodig. Zeker als het een relatief beperkt genre als extreme death metal betreft.

avatar van bonhovinyl
Mijn gateway in het opnieuw waarderen van death metal. Wat een plaat!
Bruut, subtiel, gaaf concept en naar mijn idee echt een luisterplaat die soms haast iets relaxts over zich heeft.
Verhoogd met een 0,5 puntje.

avatar van Don Cappuccino
Morgen zal Blood Incantation om 20:00 dit album volledig live gaan spelen. Dit is te bekijken via YouTube.