Avatarium - The Fire I Long For (2019)

Zweden
Label: Nuclear Blast

1. Voices (4:51)
  2. Rubicon (4:38)
  3. Lay Me Down (4:50)
  4. Porcelain Skull (5:03)
  5. Shake That Demon (3:43)
  6. Great Beyond (5:34)
  7. The Fire I Long For (5:06)
  8. Epitaph of Heroes (6:56)
  9. Stars They Move (3:17)
avatar van gigage
Altijd leuk een nieuwe Edling, deze keer in de vorm van Avatarium. Aan de single te horen met dezelfde zangeres als voorheen. Rainbow / Sabbath is nooit ver om de hoek, ook nu niet.

avatar van The_CrY
Zat Leif Edling hier nog bij? Ik meende dat hij ze op de vorige plaat al los had gelaten.

avatar van gigage
Ik heb het even moeten opzoeken en het is inderdaad zonder Edling. Op de vorige heeft hij nog wel alles meegeschreven maar nu slechts credits op 3 songs.

avatar van gigage
Kan Avatarium zich al losrukken van het Candlemass syndroom? Nee. Jidell die bij the Doors to doom eerder dit jaar de productie deed doet dat hier weer en neemt de guitar duties voor zijn rekening. Edling lijkt zich meer te richten op de band van weleer en heeft gitaar technisch gezie maar weinig te duchten van Jidell.
De laatste stemt zijn riffs nog iets lager af dan zijn leermeester maar vooral veel meer vervormd. En dat klinkt niet altijd even lekker. Dook het (hammond) orgeltje op de vorige worpen te pas en te onpas op, nu wordt deze wat verdrongen in de zware compressie van het album. De songwriting is verder prima maar wendt zich meer af van de Rainbow en Deep Purple invloeden ten faveure van de melancholische doom klanken.

Nu heb ik wel een zwak voor de stem van Jenni-An dus ze kan wel een potje bij mij breken. Alle lovende internet kritieken ten spijt komt zij echter met haar nieuwe worp voor mij niet boven de 3.5 uit. Voor nu. Huur ook iommi in zou ik zeggen haha.

avatar van namsaap
namsaap schreef:
Wederom een prima plaat van deze band. Alhoewel Leif Edling niet meer meespeelt op dit album is hij nog wel verantwoordelijk voor 6 van de 8 nummers. Het geluid van de band is op deze plaat nog verder verwijderd van het Candlemass-geluid dat het debuut nog domineerde. Wat Avatarium hier laat horen is klassieke hardrock in de beste Uriah Heep en Rainbowtraditie met een hoofdrol voor zangeres Jennie-Ann.

Ondanks dat het gebodene vertrouwd en prima klinkt word ik als luisteraar echter nog niet naar het puntje van mijn stoel getrokken. Misschien heeft het album nog even tijd nodig om te rijpen. Vooralsnog zet ik in op een 3,5*.

Het commentaar dat ik gaf bij Hurricanes & Halo's geldt ook in zekere mate voor The Fire I Long For, aangezien dat dit album de koers van zijn voorganger redelijk aanhoudt, al wordt weer iets meer uit het doomvaatje getapt. Edling neemt nog verder afstand van de band en heeft nog op drie nummers meegeschreven. Productioneel klinkt het album iets rauwer, met name door het gruizige gitaargeluid.
Het titelnummer steekt wat mij betreft met kop en schouders boven de rest uit.

Score: 73/100

avatar van vielip
Heb een aantal nummers gehoord. Wat me opvalt is dat het melodieuze, wat de voorganger(s) zo geweldig maakt(e), wat minder aanwezig is. Wel gelukkig weer die heerlijke stem van Jenni -An en een erg fijne productie. Zal de komende week het album eens gaan luisteren.

avatar van notsub
Ik vond haar stem beter bij de oude hardrock passen, dan bij deze naar doom neigende muziek. De voorganger heeft daarom duidelijk mijn voorkeur. De zangeres is nog steeds goed, maar ik mis de magie hier dus een beetje. De softere nummers hebben op deze release mijn voorkeur.

avatar van Edwynn
Het is weer meer een soort Candlemass album met vrouwenvocalen. Net als het debuut eigenlijk. Wel oké maar ik vond de Rainbowuitspattingen ook leuker.

avatar van Kronos
Hurricanes and Halos vind ik nog steeds een prima album, maar de logge gitaarriffs en mooie zanglijnen op dit album bevallen me eveneens erg goed. Moeilijk om een voorkeur uit te spreken. De twee eerste albums ken ik niet.

avatar van The_CrY
Tot nu toe de minste plaat denk ik. Wat teveel gewoontjes allemaal, hoewel degelijk.