Simple Minds - 40 (2019)

Label: Virgin EMI

1. Waterfront (4:46)
  2. Love Song (3:53)
  3. I Travel (3:09)
  4. Glittering Prize (3:59)
  5. Sense of Discovery (3:31)
  6. The American * (3:34)
  7. Up on the Catwalk * (4:05)
  8. She's a River * (4:29)
  9. Someone Somewhere in Summertime (3:58)
  10. See the Lights (3:55)
  11. Jeweller to the Stars * (3:34)
  12. War Babies [Bascombe Mix - Single Version] * (4:18)
  13. Belfast Child (5:14)
  14. Home * (4:05)
  15. Magic * (3:23)
  16. Promised You a Miracle (3:58)
  17. This Is Your Land [DJ Version] * (5:02)
  18. Honest Town (3:48)
  19. Glittering Prize [Acoustic] * (4:06)
  20. Waterfront [Acoustic] * (5:17)
  21. See the Lights [Acoustic] * (4:59)
  22. Let There Be Love * (4:44)
  23. New Gold Dream (81, 82, 83, 84) * (4:47)
  24. All the Things She Said * (3:58)
  25. Once Upon a Time * (5:45)
  26. Don't You (Forget About Me) (4:20)
  27. Chelsea Girl (3:57)
  28. Cry * (3:55)
  29. Hypnotised [TLA Edit] (4:34)
  30. Stars Will Lead the Way (3:27)
  31. For One Night Only (3:46)
  32. Theme for Great Cities * (5:51)
  33. Life in a Day * (4:06)
  34. Changeling * (3:30)
  35. Celebrate * (2:53)
  36. Blindfolded * (5:22)
  37. Sanctify Yourself (3:57)
  38. Mandela Day (4:08)
  39. Speed Your Love to Me * (4:03)
  40. Alive and Kicking (4:46)
totale tijdsduur: 1:13:06 (2:48:52)
avatar van c-moon
De verzamelaar teveel, als je het mij vraagt. Hoeveel compilaties en compilaties van compilaties gaan Jim Kerr & co nog uitbrengen? Ja, je leest het goed: alwéér een verzamelaar, met weliswaar één "nieuw" nummer dat dan een slappe cover, ja alweer, blijkt te zijn. En dat Simple Minds een aantal schabouwelijke covers op hun conto hebben staan is een understatement (en dan heb ik het niet over het machtige 'Street Hassle' op Sparkle in the Rain of het aanvaardbare 'Biko' op Street Fighting Years, voor alle duidelijkheid).

Nummers die de meeste Simple Minds-fans al lang 'tig keer hebben in de collectie, bovendien gaat het hier dan nog vaak om edit-versies.

Deze release wordt uitgebracht een maand na de bloedloze live-plaat Live in the City of Angels. Terwijl gingen ook de concerten van de 40 Years in verkoop, met prijzen om u tegen te zeggen en de band die speelt in venues die ze misschien niet vol gaan krijgen.... Dus de fans flink wat geld uit de zakken halen en leiden aan Grootheidswaanzin...

Het begin van het einde?

c-moon, je hebt helemaal gelijk, ik denk er precies zo over. Ik denk dat de Simple Minds er zelf helaas weinig over te zeggen hebben,..de platenmaatschappij heeft meestal het laatste woord. Maar inderdaad een overbodige release als je het mij vraagt.

Wat mij opvalt bij deze 40 nummers op deze compilatie is dat er blijkbaar geen plaats was voor toppers als Sweat In Bullet en Ghostdancing.Eveneens over het hoofd gezien : de kleinere hits Kick It In,Stand By Love,Real Life,Glitterball en Spaceface.

Enfin om een lang verhaal kort te maken,deze verzamelaar laat ik aan mij voorbij gaan.

Als, toch wel een Simple Minds-verzamelaar, laat ook ik deze aan mij voorbij gaan ... Moet ook zeggen dat ik wat minder enthousiast werd van de laatste live-cd.

Een video-/blu-ray versie van deze verzamelaar zie ik dan toch weer wèl zitten. Graag dan ook de toppers zoals 80's man in de post hierboven vermeldt, inclusief de video van Broken Glass Park, die mijlenver uitsteekt boven het slappe 'For one night only'.

avatar van Premonition
Kreeg deze vorig jaar op mijn verjaardag van een kennis, die ik al een aardig poosje niet meer gezien had . Goed bedoeld natuurlijk, omdat hij wist dat ik een SM fan van het eerste uur was, maar dit is de zoveelste verzamelaar van de Schotten. Tuurlijk ze bestaan 40 jaar en is het een feestje waard, maar iets meer creativiteit kan toch wel aan de dag worden gelegd dan.
Simple Minds heeft onderhand meer verzamelaars dan reguliere albums op hun conto staan, ik vind het enigszins beschamend.

Premonition schreef:

Ik ben ook geen voorstander van een overdaad aan verzamelaars. Tegelijk geldt dit voor veel bands of artiesten van wie de gloriejaren voorbij zijn.

Een nieuw album is beter, hoewel me dit niet meer zo blij maakt als vroeger. Dit geldt mijns inziens ook voor de vele bands en artiesten van wie de gloriejaren voorbij zijn. Een nieuwe Fleetwood Mac, Pink Floyd, Bryan Ferry, Paul Simon, Santana, Eric Clapton, U2, The Cure, Depeche Mode, Kate Bush ... Enerzijds leuk, anderzijds wat overbodig.

Wat Simple Minds ontbreekt - en ik herhaal het steeds - zijn enerzijds 'documentaires' over hun carrière en anderzijds liveregistraties uit de oude doos op zowel cd als dvd. Zo ontbreekt 'New Gold Dream' in de prachtige reeks 'Classic Albums'. De livebeelden die er zijn, zijn te weinig: waarom geen volledige registratie van Newcastle '82, Roskilde '83, Dortmund '84 of Rotterdam '86?

avatar van goldendream
Tja, de uitgestelde tournee is begonnen.

Bij het zien van deze beelden en bijhorend blotebillencircus heb ik zin om te huilen:

Wat is er toch gebeurd met mijn all time favoriete band? Wie jaagt die verschrikkelijke vrouwen weg?

Nostalgie naar betere tijden met gewoon Kerr, Burchill, McNeil, Forbes en Gaynor.

Het is geen schande om te stoppen. Het is zielig om door te doen als je niet meer zelf kan zingen en passé bent. Bij de laatste tournee van Fleetwood Mac had ik dezelfde gevoelens. Stevie Nicks, please, houd je mond! Stop ermee!

Voor velen moesten Simple Minds gestopt zijn omstreeks 1985. Zo heb ik het nooit gezien. Het hoogtepunt was erna voorbij, maar er kwamen nog mooie albums en goede concerten. Voor mij liep liep het fout na 2012 en de 5X5-tour. Dat zou een waardige afsluiter geweest zijn. Ze deden door, er kwamen steeds meer andere leden, met de akoestische tour werd het een circus en dat is het nu nog meer.

avatar van Premonition
goldendream, we zijn het eindelijk eens met elkaar!

avatar van Chameleon Day
Premonition schreef:
goldendream, we zijn het eindelijk eens met elkaar!

Euh, ik zou Gaynor vervangen door McGee...

Gedeeltelijk wel, Premonition!
Alleen houd ik ook wel van de albums tussen 1985 en pakweg 2015, maar zeker niet in de mate van de albums uit de beginjaren.

Chameleon Day schreef:
Euh, ik zou Gaynor vervangen door McGee...

Goede aanvulling idd

avatar van goldendream
McGee komt op de eerste plaats, maar Gaynor deed het toch ook prima.

avatar van Chameleon Day
Dat is ook zo. Ik heb niks tegen Mel.

De uitvoering van Speed Your Love To Me was inderdaad tenenkrommend, maar ik vind het optreden verder toch heel degelijk hoor. Kerr was goed bij stem en de setlist was ook prima. Maar, nogmaals, het zingen moet hij niet aan die vrouwtjes overlaten. En al helemaal niet bij "Book Of Brilliant Things".