Hildur Guðnadóttir - Joker (2019)

IJsland
Score
Label: Watertower

1. Hoyt's Office (1:24)
  2. Defeated Clown (2:39)
  3. Following Sophie (1:33)
  4. Penny in the Hospital (1:18)
  5. Young Penny (2:01)
  6. Meeting Bruce Wayne (4:35)
  7. Hiding in the Fridge (1:23)
  8. A Bad Comedian (1:28)
  9. Arthur Comes to Sophie (1:39)
  10. Looking for Answers (0:51)
  11. Penny Taken to the Hospital (1:49)
  12. Subway (3:33)
  13. Bathroom Dance (2:08)
  14. Learning How to Act Normal (1:17)
  15. Confession (1:29)
  16. Escape from the Train (2:31)
  17. Call Me Joker (4:48)
avatar van thomzi50
Een indringende score, die wel erg melodieloos is - veel sfeer, veel dreiging, het nodige bombast, 'Joker' is minder subtieler dan eerder werk van Guðnadóttir. Maar: het werkt wel. Misschien wel beter los van de film - waarin de muziek irritant hard staat afgesteld, ook - dan tijdens 'Joker' zelf, daarin wordt de muziek op den duur wel erg eentonig.

avatar van legian
Ik vond het juist goed werken in de film, ook door op de bepaalde moment juist geen score te stoppen wist hij mij direct te boeien tijdens de film. Naast het feit dat ik de film ook steengoed vond. En qua stijl paste het perfect bij elkaar.

De score houd zich ook erg sterk zonder beeld. Maar dat lijkt me niet zo heel gek aangezien ze al met de score bezig was voordat ze begonnen met filmen. Ze heeft dit grotendeels geschreven naar aanleiding van het script.

avatar van Barney Rubble
Wederom een sterke score van Guðnadóttir. Dreigende, vereenzaamde muziek waarin de cello centraal staat. Over de hele linie sterk, hoewel een aantal nummers meer opvallen. Zo is Bathroom Dance werkelijk wonderschoon.

Een werkelijk fantastisch mooie soundtrack van Hildur Guðnadóttir, de celliste en componiste uit IJsland. Naast de uitstekende acteerprestatie van Joaquin Phoenix en de indringende regie van Todo Phillips zorgt de muziek mede voor de dreiging, de diepe ellende en de pure eenzaamheid in de ijzersterke film Joker. Ik vind deze soundtrack bijvoorbeeld niet onderdoen voor de soundtracks van Hans Zimmer & James Newton Howard met Batman Begins & the Dark Night.

Eigenlijk is deze soundtrack één fraai geheel, maar wel met een aantal hoogtepunten. Zoals Defeated Clown, Penny in the Hospital, Meeting Bruce Wayne, Subway, Bathroom Dance en zeker Call Me Joker. Werkelijk prachtig, zeker ook vanaf het erg goed klinkende paarse joker vinyl. De gemiddelde score hier blijft op dit moment wat mij betreft wat aan de lage kant met 3,71*.

De compositietaal van Hildur Guðnadóttir is hier gericht op texturen en timbre. Hildur gebruikt hier een elektrische cello instrument: de halldorophone. Dat zorgt voor een speciaal timbre.

Bathroom Dance zou misschien het epicentrum kunnen vormen van dit album. Het moment waar Arthur een persoonstransformatie ondergaat. De score is in deze scène nadrukkelijk aanwezig.