Guided by Voices - Alien Lanes (1995)

Label: Matador

1. A Salty Salute (1:29)
  2. Evil Speakers (0:58)
  3. Watch Me Jumpstart (2:24)
  4. They're Not Witches (0:51)
  5. As We Go Up We Go Down (1:37)
  6. (I Wanna Be a) Dumbcharger (1:13)
  7. Game of Pricks (1:33)
  8. The Ugly Vision (1:34)
  9. A Good Flying Bird (1:07)
  10. Cigarette Tricks (0:18)
  11. Pimple Zoo (0:42)
  12. Big Chief Chinese Restaurant (0:56)
  13. Closer You Are (1:56)
  14. Auditorium (1:02)
  15. Motor Away (2:06)
  16. Hit (0:23)
  17. My Valuable Hunting Knife (2:00)
  18. Gold Kick (0:30)
  19. King & Caroline (1:35)
  20. Striped White Jets (2:15)
  21. Ex-Supermodel (1:06)
  22. Blimps Go 90 (1:40)
  23. Straw Dogs (1:17)
  24. Chicken Blows (2:21)
  25. Little Whirl (1:46)
  26. My Son Cool (1:41)
  27. Always Crush Me (1:44)
  28. Alright (2:56)
avatar van steven

geweldige review in retrospectief over 1 van de beste platen uit de jaren 90. Machtig leesvoer

avatar van galleryplay
"The club is open"

Een waanzinnige demonstratie van talent voor het creëren van liedjes. En daar heel nonchalant mee omgaan

En dit laatste wordt kennelijk niet door iedereen gewaardeerd. Maar door dan te stellen dat het grote publiek gelijk heeft door dit werk te negeren slaat nergens op.
Bob was helemaal niet bezig met het grote publiek toen hij aan zijn keukentafel geniaal idee na geniaal idee op band pleurde. En zodra het idee was vastgelegd werd er geen seconde teveel verspild. Hij heeft deze werkwijze niet altijd gehanteerd (later kwamen de meer gepolijste albums) maar Alien lanes duidt (daarom) wel op een ongeëvenaarde bloei van creativiteit.

Op punten is deze net iets beter dan Bee Thousand, but just.

avatar van Kos
Kos
Zachary Glass schreef:

Oei - da's altijd een heikele kwestie. Ik ben destijds nét niet verminkt door een meisje op m'n school. Was zwaar verliefd op haar en had zo'n compilatie met "Alien Lanes"-songs op cassette gemaakt. Ik dacht bij mezelf: "en nu smelt ze".

Eén dag erna kwam ze me zwaar geagiteerd vragen: "Zo'n pokkekwaliteit - wil je me zeggen dat ik even hard suck als die onnozelaars van Guided by Voices?"

Een harde les: smaken verschillen

Hahaha.

avatar van ZERO
Net zoals Bee Thousand (en wellicht elk ander GBV-album) is ook dit weer een verzameling van korte, chaotische hersenspinsels. In eerste instantie klinkt het als een grote brei, maar na enkele luisterbeurten komen er weer een heleboel pareltjes bovendrijven. Eigenlijk vind ik intussen alle nummers op dit album gewoon goed. Moeilijk om er favorieten uit te halen (zelfs al mogen we er 6 selecteren).

In volgorde van het album ga ik voor: A Salty Salute, Game of Pricks, Motor Away, Hit, My Valuable Hunting Knife en Little Whirl

avatar van Yield
Eigenlijk alleen voor de heb meegenomen op een platenbeurs, ik herkende de titel en heb Under Bushes Under the Stars in mijn collectie. Alien Lanes verdween te snel in de vergetelheid, maar toen ik hem onlangs tegenkwam en op mijn gemak beluisterde, bleek dit een geweldig album met ultrakorte maar heerlijke tracks. Nu begrijp ik pas waarom dit album destijds in al die jaarlijstjes stond. Never to old to learn.