Beck - Hyperspace (2019)

Label: Capitol

1. Hyperlife (1:36)
  2. Uneventful Days (3:17)
  3. Saw Lightning (4:01)

met Terrell Hines

8. Stratosphere (3:57)
  9. Dark Places (3:45)
  10. Star (2:50)
  11. Everlasting Nothing (4:59)
Boring Beck is mijn eerste indruk, helaas. Vroeger was alles beter ?

avatar van Wickerman
Ik heb hem na een halve luisterbeurt afgezet. Jammer, Beck kan me vaak wél bekoren, maar de laatste keer is toch al meer dan 10 jaar geleden met Modern Guilt.

avatar van mattman
Verrassend goed plaat. Had ik niet verwacht na de eerste singles en de score hier.

Ik ga iets zeggen waarvan ik nooit gedacht hat het te zeggen, maar de samenwerking met Pharell deed hem deugd. Goede, frisse productie, maar eigenijk ook wel opvallend knap geschreven nummers.

Nee, dit had ik echt niet verwacht na die draak die Colours heet.

avatar van Mausie
Uneventful Days glijdt hier naar binnen als zoete koek. Ik ken Beck alleen van Loser, dus dan is dit even wat anders.

avatar van Jonestown
Colors leek vrolijke niets-aan-de-hand-pop, maar had toch voldoende diepgang. En zoals het Beck betaamt is de man niet voor één gat te vangen en klinkt dit nieuwe album totaal anders dan de voorganger en de voorganger van de voorganger. En wat ook wel lovenswaardig is, is dat Beck er geen tien jaar over doet om met nieuw materiaal te komen, maar gewoon op 25 jaar tijd ofzo alweer aan zijn veertiende album toe is. Dat is tenminste output, dat is tenminste legacy. En hoe vaker ik Hyperspace beluister, hoe mooier het album wordt. En inderdaad is Pharrell een meester in het weglaten. Een subtiele productie en is het geen overgeproduceerde Pharrell-diarree waarin Beck maar met moeite bovenuit komt, maar een album dat in balans is. Zo op de bijna valreep van 2019 nog een LP'tje (of CD'tje) die de onverbiddelijke jaarlijstjes best wel zou kunnen halen.

avatar van Zwammer
Ik moet zeggen dat het een fijnere plaat is dan dat ik in eerste instantie dacht. De productie is gelikt, maar wel goed. En er zitten een aantal uitstekende nummers bij. Groeiplaat dus, zodoende verhoogd van 3 naar 3,5 ster.

avatar van NotFadeAway
Hoe zegt men dat ook weer: de waarheid ligt in het midden. Zowel de recensie in OOR (5 sterren) als die in de Volkskrant (2 sterren) vind ik overdreven; 5 sterren is veel te optimistisch, terwijl 2 sterren echt te weinig eer is. Als Gijsbert Kamer in de Volkskrant beweert dat het album alle kanten op schiet, zou ik zeggen: volgens mij klinkt in elk nummer de autotune, hoe constant wil je het hebben. Enneh... Geldt dat dan niet voor albums als Odelay en Midnite Vultures, die toch een stuk beter gewaardeerd worden?

Ok, Saw Lightning zit productioneel wel érg vol, maar voor de rest vind ik het album tamelijk coherent klinken. Het is dat jaren 70/80 elektronica-sausje dat de boel bij elkaar houdt, en ik helemaal niet vervelend vind. Doet me hier en daar een beetje denken aan Air. En als niet Beck, maar Bon Iver op de cover had gestaan waren de recensies vast een stuk lovender geweest. Al geef ik onmiddellijk toe dat het laatste album van Bon Iver wel een stukje beter is.

Het is juist niet dat de plaat alle kanten op schiet, maar dat het me vanaf nummer 6/7 een beetje begint te vervelen, dan heb ik het wel zo'n beetje gehoord. Maar dat had ik met Morning Phase ook: op zich stuk voor stuk prima nummers, maar net iets teveel van hetzelfde. Dat brengt me op dezelfde waardering als (hoewel totaal anders klinkend) Morning Phase : 3,5 ster.

avatar van Jonestown
Gijsbert Kamer ..... zucht ...moeten we het nog over deze man hebben?

Ik kan mij nu wel in hem vinden, voor mij een krappe 3 sterrenplaat, juist vanwege Saw Lightning. Een beetje Stranger in Moscow, een beetje Zooropa, en veel Howard Jones, en klaar!

avatar van Cor
Cor
Toch net iets te weinig voor de ruime voldoende 3,5*** Beetje veel hetzelfde en ook een beetje overgeproduceerd. Talent blijft hoorbaar, maar hij kan beter.

avatar van Jumpjet
Die jaren '80 synth geluiden kan ik wel waarderen. Helaas blijft er van de liedjes helemaal niets hangen.

NotFadeAway schreef:

Dat van de persoon op de cover vind ik ook wel dingetje. Ik hoorde Anthony Fantano zeggen in de trant van dat dit Beck niet de persoon was om dit album te maken. Als de persoon niet met de boodschap klopt kan ik dat nog begrijpen (hypothetisch voorbeeld: Chris Brown en respectvol met je vriendin omgaan bijv), maar als het alleen maar om de stijl gaat, wat maakt het dan uit? En over Air, ik hoorde ook wel een beetje van Vagabond, van 10000 Hz Legend.

Anyway, een paar van de liedjes zijn een beetje saai (Everlasting Nothing en Die Waiting voor mij), maar daar staan wel mooie dingen tegenover. Saw Lightning is echt lekker, en Dark Places is misschien wel m'n favoriete liedje van 2019.

avatar van Cellulord
Ook op Cassette!