Caroline Polachek - PANG (2019)

Electronic / Pop
Label: Columbia

1. The Gate (1:42)
  2. Pang (3:33)
  3. New Normal (2:34)
  4. Hit Me Where It Hurts (3:04)
  5. I Give Up (3:06)
  6. Look at Me Now (3:03)
  7. Insomnia (3:14)
  8. Ocean of Tears (3:24)
  9. Hey Big Eyes (3:54)
  10. Go as a Dream (3:27)
  11. Caroline Shut Up (3:32)
  12. So Hot You're Hurting My Feelings (3:03)
  13. Door (5:22)
  14. Parachute (3:32)
avatar van E-Clect-Eddy
Op Discogs aangemerkt met Indie Pop / Leftfield / Downtempo: wmb synth gedreven ingetogen Pop.

Maar liefst 5 singles ter promotie van het nieuwe album van de voormalige zangeres van Chairlift: Door / Parachute / Ocean of Tears / So Hot You're Hurting My Feelings / Look at Me Now

Ditmaal kiest Caroline Polachek ervoor om het album onder haar eigen naam uit te brengen en niet onder de alias Ramona Lisa zoals voor Arcadia (2014). Caroline is niet alleen een zangeres, maar produceert een schrijft ook haar eigen werk alsmede bijvoorbeeld No Angel voor Beyoncé.

De eerste single Door doet nog nog het meest denken aan Chairlift. Toch is het niet geproduceerd door haar voormalige partner-in-crime in Chairlift Patrick Wimberly. Sterker nog geen enkel nummer is door hem geproduceerd en dus Caroline's eerst album volledig op eigen benen. Wel is Danny L Harle de belangrijkste producer op dit album, deze Engelsman (zoon van John Harle?) brengt ook albums onder zijn eigen naam uit in het Pop / Dance genre.

Voor fans van Chairlift staan er wel een paar nummers op die aan dat verleden doen denken, persoonlijk vind ik dat de meest interessante.

Wat het werk van Caroline Polachek aantrekkelijk maakt is die soepele, zuivere, hoge stem die een warme melancholie uitademt. Toch hoor ik hier voor het eerst, sporadisch, gebruik van de auto-tune. Ben er nog niet uit of dit een imperfectie verbloemd of dat het 'artistiek' bedoelt is.

Ik vrees dat deze tijdens de huidige release-lawine weinig interesse zal trekken, ook omdat het iets is waar je vaker naar moet luisteren om het echt te waarderen.

avatar van Koenr
Ah, Danny L Harle. Dat verklaart.

Door en So Hot You're Hurting My Feelings zijn w.m.b. twee van de fijnste popnummers van het jaar.

E-Clect-Eddy schreef:

Hm, de singles hebben toch behoorlijk wat aandacht getrokken. Op RYM was er wel een klein hypeje in aanloop naar deze release.

avatar van E-Clect-Eddy
Koenr Zie net dat Danny L Harle het voorprogramma verzorgt van Caroline's komende optreden in Nederland.

De meeste hype's (op RYM of elders) gaan aan mij voorbij... ben niet hip(ster).

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Caroline Polacheck - Pang - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Caroline Polacheck - Pang
Caroline Polacheck maakt voor het eerst muziek onder haar eigen naam en kiest voor aanstekelijke elektronische pop vol diepgang en melancholie

De naam Caroline Polacheck deed bij mij niet direct een belletje rinkelen en haar debuut Pang klonk voor mij in eerste instantie als een mooie maar niet heel opzienbarende elektropop plaat, maar inmiddels weet ik beter. De muzikante uit New York liet al eerder horen dat ze niet vies is van avontuur en dat ze geweldig kan zingen en dat doet ze ook op Pang, dat spannende en veelzijdige elektropop laat horen. Het is elektropop vol melancholie, want Pang is ook nog eens een breakup plaat, wat nog een extra dimensie toevoegt aan de muziek van Caroline Polacheck. Ik ben inmiddels overtuigd door de kwaliteiten van dit album.

Pang is het debuut van de Amerikaanse singer-songwriter Caroline Polacheck of in ieder geval het eerste album dat ze onder haar eigen naam uitbrengt.

Een jaar of vijf geleden maakte ze als Ramona Lisa al eens een prima en zeer goed ontvangen album (Arcadia) en hiervoor speelde ze in de band Chairlift. Bovendien maakte ze twee jaar geleden een instrumentaal album onder de naam CEP (haar initialen).

Dat Pang niet onder de naam Ramona Lisa of de naam CEP wordt uitgebracht is logisch, want in muzikaal opzicht is het debuutalbum van Caroline Polacheck lichtjaren verwijderd van het debuut van Ramona Lisa of dat van CEP. De muziek van Chairlift is misschien nog het minst ver weg, al drukt Caroline Polacheck nadrukkelijk haar eigen stempel op haar nieuwe album.

Pang past in het hokje moderne elektronische popmuziek of elektropop, maar hoewel Caroline Polacheck zeker niet vies is van lekker in het gehoor liggende popsongs, is ze ook zeker niet de zoveelste 13 in een dozijn popprinses. Pang combineert hitgevoelige elektronische popmuziek met avontuurlijke R&B en met diepgang die niet heel gangbaar is in het genre.

Het elektronische geluid op Pang is soms zwaar aangezet, soms zeer aanstekelijk, maar Caroline Polacheck schuwt ook het avontuur en het experiment niet. Het avontuur in het elektronische klankentapijt op Pang onderscheidt het album al ruimschoots van de middelmaat en dat doet Caroline Polacheck nog veel overtuigender met haar stem, die de songs op haar debuut stuk voor stuk optilt.

Dat hoor je het duidelijkst in de zich wat langzamer voortslepende songs, waarin de muziek van de singer-songwriter uit New York opeens iets melancholisch heeft. Dat is niet zo gek, want Pang is een breakup album dat volgt op een stukgelopen relatie. Zeker in de songs waarin de elektronica even een pas op de plaats maakt, lucht Caroline Polacheck haar hart en stort ze het nodige leed over ons uit. Juist in deze songs hoor je hoe mooi en veelzijdig haar geschoolde stem is en geeft ze de andere zangeressen in het genre flink het nakijken, ook als ze sporadisch de autotune gebruikt.

Maar ook als de elektronica flink aanzwelt valt er veel te genieten op Pang. Net als bijvoorbeeld Solange kiest Caroline Polacheck voor een aangenaam klinkend, maar ook verrassend elektronisch klankentapijt, dat haar songs voorziet van meerdere dimensies. Het is knap hoe de muzikante uit New York experimenten die bijna tegen de haren instrijken kan laten klinken als lekker in het gehoor liggende popsongs, maar ook als ze echt buiten de lijntjes kleurt blijft Pang een behoorlijk toegankelijk album.

Het is een album dat waarschijnlijk makkelijk aan de kant zal worden geschoven en zal worden afgedaan als 13 in een dozijn pop, maar dat is Pang zeker niet. Het is een album waarop je steeds weer nieuwe dingen hoort en waarop Caroline Polacheck op indrukwekkende wijze haar leed vertaalt in spannende songs, waarin hier en daar toch ook weer fragmenten van de muziek van Ramona Lisa en CEP opduiken. Na eerste beluistering aarzelde ik nog wel wat, maar sindsdien is Pang van Caroline Polacheck alleen maar leuker en interessanter geworden. Erwin Zijleman

avatar van Xel
Xel
De eerste beluistering was een teleurstelling, maar op dit moment laat het album me niet meer los. Pang is een schot in de roos. Het nummer Door is voor mij de track van het jaar (naast Not van Big Thief, natuurlijk), echter het hele album zit tjokvol hoogtepunten, verwondering en bewondering.