Gang Starr - One of the Best Yet (2019)

Uitgebracht in eigen beheer

1. The Sure Shot [Intro] (1:23)
  2. Lights Out (3:36)

met M.O.P.

3. Bad Name (2:21)
  4. Hit Man (2:22)

met Q-Tip

5. What's Real (3:24)

met Group Home en Royce da 5'9"

6. Keith Casim Elam [Interlude] (0:16)
  7. From a Distance (2:30)

met Jeru the Damaja

8. Family and Loyalty (4:34)

met J. Cole

9. Get Together (3:28)

met Ne-Yo en Nitty Scott

10. NYGz / GS 183rd [Interlude] (1:10)
  11. So Many Rappers (2:11)
  12. Business or Art (2:59)

met Talib Kweli

13. Bring It Back Here (0:50)
  14. One of the Best Yet [Big Shug Interlude] (0:28)
  15. Take Flight (Militia, Pt. 4) (2:56)

met Big Shug en Freddie Foxxx

16. Bless the Mic (2:35)
avatar van Spoelworm
Behalve T. Kweli zegt de rest mij niks dat ligt dus aan mij want qua rap/hip hop ben ik in de 90s blijven steken. Step in the Arena was wel een erg lekker album,ook full clips kan ik mij nog herinneren als goed. Wat kan ik hier verwachten?

Klinkt vind ik erg goed het niewe Gang Starr - One of the Best Yet. Komt op mij over als een album die sterk is. Eerste indruk is goed. ga het zeker vaker luisteren. Ik ben een liefhebber van the 90's hip hop (Boom Bap, Jazzy Hip Hop). ben gaan luisteren en zoeken naar Hip Hop albums na de zero's. Ik heb ontdekt hip hop na de 90's still alive is.

BlabberMouf. all albums.
Charizma & Peanut Butter Wolf - Big Shots (2003)
Crown City Rockers - 2001 - Mission One
Blu & Exile - Below the Heavens (2007)
Darc Mind - symptomatic of a greater ill (2006)
Dilated peoples.
Little Brothers .
J-88 - Best Kept Secret (2000)
Jazz Liberatorz.
Jazz Addix - Oxygen (2005)
Jazz Spastiks - 12 Bit Spit (2017)
Looptroop - Modern Day City Symphony (2000)
M. Slash Look (2000)
M.F. Doom - MM..Food (2004)
MIKEY D & TROUBLE LEE - Dramatic (2019 )
Ohmega Watts - The Find (2005)
Omniscence - The Raw Factor (2014)
Propo '88 & Kick Back - (2013) Cosmic Trippin'
Propo '88 – (2017) Astronomic Delight.
Prophets Of The Ghetto - Wreckless Writers (2000)
Pro Era - Peep The Aprocalypse (2012)
Quasimoto - The Unseen (2000)
Swift - The Ruff Shit (2019)
Talib Kweli & Hi-Tek - Train of Thought (2000)
The Nonce - 1990 (2018)
Yah Supreme & Brohemian - Post Modern Garden (2006)
Zion I - True & Livin' (2005)
MHz - Table Scraps (2001)
Last Jazz Club - Jazz Is (2018)
7L & Esoteric - The Soul Purpose (2001)
Blaque Spurm - SpurmacidalTendencies (2008)Man Of Booom -Back To The Booom (2013)
Widow Prizum - A Brooklyn Kind Of Life (2000)
Wee Bee Foolish - Brighton Beach Memoirs (2002)
Wu Craft - A Mash Up Project with Original Lyrics by'Phil Harmonix
Verder Ugly Duckling, Snowgoons o.a.
Enjoy!

Silky & Smooth schreef:
Jaa, mooi verhaal. En hoewel ik neig Premier te geloven blijft zo’n postuum altijd wel een ding. Zeker als er ruzie in het spel was (zie ook ATCQ). Zelfs als de kwaliteit top is, waar ik wel vanuit ga, blijft het stukje betrokkenheid van Guru ontbreken.

Nou moet ik wel zeggen dat ik schrok om Guru weer te horen. Ditzelfde gevoel had ik ook met Phife op het laatste Tribe-album. De hedendaagse techniek biedt wel de mogelijkheden om oude recordings vlekkeloos te verwerken. Als de producties ook nog goed zijn verwacht ik wel een goed album. In dat opzicht ben ik blij dat Premier achter de knoppen zit.

Mocht Solar wel de waarheid spreken dan is dit allemaal natuurlijk wel extreem sneu.

Het feit dat zijn zoon en familie de kant kiezen van Premier, zegt imo wel wat.

Ik ben benieuwd maar ik vind het wel een hoog 2pac gehalte hebben. De vergelijking met ATCQ gaat niet op imo. Daar werd de boel bijgelegd voor Phife stierf en kwamen de leden terug samen om nog een laatste album te maken. Het was dan nog wel niet helemaal af toen Phife stierf maar de passie en emotie waren wel "live" en naderhand enkel maar gemastered ipv in elkaar gepuzzeld.

avatar van Minneapolis
Earwurm schreef:
ontdekt hip hop na de 90's still alive is.
...

Je vergeet DANGERDOOM - The Mouse and the Mask en vooral The Roots

avatar van Ernie
Minneapolis schreef:

Je vergeet DANGERDOOM - The Mouse and the Mask en vooral The Roots

Ook geen plek voor Masta Ace, Atmosphere, Jurassic 5, CYNE en Nujabes☹️

avatar van Rene1979
Wie zegt dat een postuum album niet goed kan zijn? Ondanks dat de rijms van Guru niet pasklaar voor dit album waren zoals met ATCQ wel het geval was met Phife, is dit gewoon erg goed. Ik kan alleen maar mijn petje af doen voor Premier die dit album echt heeft gemaakt tot een heus Gang Starr album. Een tweede postuum album zou ik een slecht id vinden, mijn gevoel zegt dat dit niet te overtreffen is.

avatar van jurado
Spoelworm schreef:

In de 90's blijven hangen, waar niks mis mee is, en QTip en Jeru The Damaja niet kennen. Dat is best bijzonder.
Alles wat Rene1979 zegt is wat je van deze plaat kan verwachten en dat Guru en Premier een magisch duo waren.

avatar van -marco-
Album of the year!!! Slaat in als een bom hier! Damn

avatar van Minneapolis
-marco- schreef:
Album of the year!!! Slaat in als een bom hier! Damn

Ik ben er heel blij mee, maar voor een album van het jaar vind ik nog geen 25 minuten aan favorieten (hoe verklaarbaar ook) echt te weinig.

avatar van -marco-
Voor mij heeft een plaat van het jaar niets te maken met lengte en/of hoeveelheid tracks Minneapolis

avatar van Ernie
Met 2min aan skits is het zelfs maar 35min lang maar anderzijds haalt het hoogst gerate HipHopalbum op Musicmeter ook slechts 39min.
Allemaal niet erg, ik leg hem nog eens op

* zit nu aan Family and Loyalty en J. Cole zijn verse is echt wel fantastisch nu ik het gewoon midden in het album hoor. Die zijn albums ga ik ook nog een kans geven. Friday Night Lights mixtape ken ik al en is erg sterk imo.

avatar van Silky & Smooth
Silky & Smooth schreef:

Je hebt gelijk, verkeerde vergelijking. Denk dat ik nog met die docu in mijn hoofd zat.

avatar van overmars89
Nu de emotie een beetje gezakt is, toch een halfje naar benee. Veel van de verses van Guru zijn toch een tikkeltje houterig. Opzich best logisch na iemands overlijden, maar heeft toch invloed op de kwaliteit.

avatar van bennerd
Ik vind het ook nog niet helemaal kloppen en niet alle tracks zijn even goed, maar met momenten klikt het allemaal wel ouderwets goed. Mooie throwback.

Ernie schreef:

Ook geen plek voor Masta Ace, Atmosphere, Jurassic 5, CYNE en Nujabes☹️

En Awon & Phoniks

avatar van Slowgaze
Earwurm schreef:
ook het luisteren meer dan waard zijn o.a.

Bruv, een lijstje zonder Aesop Rock is geen lijstje. Ongeacht het karakter van het lijstje.

avatar van bennerd
Slowgaze schreef:

Word. Aesop Rock staat steevast op mijn boodschappenlijstje.

avatar van Slowgaze
bennerd schreef:
Word. Aesop Rock staat steevast op mijn boodschappenlijstje.

Goes like this: duty and death.

avatar van Mausie
Mijn eerste kennismaking met Gang Starr, dus ik sta er wss wat anders in. Family And Loyalty heb ik de laatste weken helemaal grijsgedraaid, een van mijn favoriete tracks van dit jaar. De rest van het album stelt niet teleur, vooral de eerste helft tot en met het prijsnummer. Daarna kakt het wel even in met Get Together als dieptepunt. Mijn god, wat is Ne-Yo toch een nare artiest. Hij weet er een irritant R&B zeiknummer van te maken.

avatar van JayM
Mad props voor Premo voor deze prestatie. Echt heel knap om met het beperkte beschikbare materiaal nog een Gang Starr album te releases die zoveel nostalgische gevoelens oproept. Nu ben ik helaas wel gematigd positief over het album als geheel, want voor mij is de eerste helft duidelijk sterker dan de tweede. Lights Out, What’s Real en vooral From A Distance zijn fantastisch. De eerste helft van Family and Loyalty is echt geweldig, maar J. Cole belet mij om de rest van het nummer af te luisteren. Niks tegen Cole, maar dit voelt voor mij niet aan als een natuurlijke match. Ook Bad Name laat gemengde gevoelens achter. De manier hoe die vocals zijn gemixt met de beat loopt niet helemaal lekker. Q-Tips hook (hoezo die WSG-imitatie?), de track met Kweli, maar vooral Get Together (Ne-Yo? why??) maken het voor mij dat ik minder kan genieten van dit album dan ik zou willen.

One of the Best Yet is zeker een stap vooruit tov The Ownerz en ben enorm blij dat we vandaag de dag mogen luisteren naar een ‘nieuw’ Gang Starr album, maar het constant uitzonderlijke hoge niveau uit de hoogtijdagen wordt hier niet benaderd. Had gewild dat ik op mumu ook 3,75* kon uitdelen, want vind de 3,5 dit project te kort doen, maar bij gebrek aan beter zal hij het hiermee moeten doen.

avatar van thgryda
Verrassend sterk. Dat was ATCQs comeback al maar daar was het net Phife die de boel zelf samen bracht. Dit was toch meer een 2pac-achtig postuum project in mijn ogen en ik verwachtte dan ook niets. Maar een ijzersterke Premier en goed gekozen gastartiesten maken dat dit album toch authentiek Gang Starr klinkt maar tegelijk ook nog relevant. Bij vlagen produceert Premier als een soort jazzy Apollo Brown en Guru zijn verses zijn ingenieus ingebouwd.

ATCQ zette de toon en sindsdien hebben we heel wat onverhoopte comebacks gehad met wisselend succes. Masta Ace (minder een echte comeback) en ATCQ staken er wat mij betreft nog net wat bovenuit maar deze zit er niet ver vanaf. Nog wat sterker dan het heel degelijke Little Brother album. Ondanks dat ik het een heel leuk album vind, zit ik wel niet echt te wachten op een tweede project eigenlijk, laat dit nu maar een mooie afsluiter zijn van een geweldige discografie.

avatar van Silky & Smooth
thgryda schreef:

Masta Ace comeback?

avatar van thgryda
Zoals ik zei... In zijn geval is de term feitelijk incorrect want hij had de afgelopen 15 jaar, sinds alhs, nog wat EPs, projectjes, groepsactiviteiten en dropte ook nog het laatste deel van zijn trilogie 3 jaar geleden. Hij is dus in feite nooit weg geweest, bracht zelfs goeie dingen uit. Maar dat album met Marco Polo voelde voor mij toch aan als de eerste plaat in 15 jaar waar MA een hele plaat lang op zijn best te horen viel.

jurado schreef:

Nee het zegt mij op naam niet snel wat. Bedankt voor de "tip" dan . Lord finesse ,brand nubian, big L , geto boys, mobb deep , lost boyz, wu tang pete rock, dead prez, gza , naughty by nature ik kan wel even doorgaan maar dat zijn een paar namen die ik zo even snel voor de geest kan halen aan wat ik toen goed vond. Als de twee mannen daar in passen ga ik ze zeker even checken,bedankt.

avatar van jurado
@ Spoelworm
QTip was lid van de, wat mij betreft, beste hiphopformatie ooit, A Tribe Called Quest.

Nu moet er wel een belletje rinkelen toch?

jurado schreef:
@ Spoelworm

Nu moet er wel een belletje rinkelen toch?
ach ja, natuurlijk ! bedankt