Leonard Cohen - The Best of Leonard Cohen (1975)

Alternatieve titel: Greatest Hits

Canada
Folk
Label: Columbia

1. Suzanne (3:50)
  2. Sisters of Mercy (3:36)
  3. So Long, Marianne (5:40)
  4. Bird on the Wire (3:27)
  5. Lady Midnight (2:58)
  6. The Partisan (3:25)
  7. Hey, That's No Way to Say Goodbye (2:57)
  8. Famous Blue Raincoat (5:09)
  9. Last Year's Man (5:59)
  10. Chelsea Hotel No. 2 (3:07)
  11. Who by Fire (2:32)
  12. Take This Longing (4:05)
avatar van musician
Ik moest hier nog stemmen. En dat kan in deze Leonard-Cohen-in-een roze-wolk tijden voor mij natuurlijk niet anders zijn dan het volledige aantal sterren.

Hier vooral ook omdat het een prachtige bloemlezing is van de eerste (belangrijke) periode in de carriere van Cohen. Dat is te zeggen, de tijd van 1967 tot 1975. In die 8 jaar zijn 4 albums verschenen.
Die relatief korte periode maakt het tot een interessant overzicht. Niets overbodigs, geen rare verschillen in tijd.

En elk nummer dat is gekozen, is gewoon goed. Die eerste vier albums, hebben op musicmeter een gemiddelde dat uiteenloopt van 3,95 tot 4,28 sterren dus als je daar de beste 12 nummers van selecteert, hou je een super compilatie over.

En dat is The Best of Leonard Cohen dan ook. Natuurlijk zijn er inmiddels uitgebreidere versies van zijn verzameld werk te vinden, over desnoods de periode tot nu aan toe. Maar geen één niet zo mooi getroffen als deze.

avatar van metalfist
Op papier zou Leonard Cohen me echt moeten liggen, maar eerlijk gezegd: ik heb het al een aantal keren geprobeerd met studioalbums en hoewel ik daar telkens wel goede dingen hoor, pakt het me nooit bij mijn nekvel. Dan maar eens met een verzamelaar proberen! Eentje die nog uit de vinylverzameling van mijn vader dateert en dat vond ik sowieso raar, want het is geen artiest die ik direct met hem associeer. Ik vermoed dat het dan ook bij hem een instappoging is geweest en dan lijkt dit me inderdaad wel een goede start. Het helpt wel om in het achterhoofd te houden dat dit een redelijk vroege verzamelaar is die uit de eerste vier studioalbums put. Daardoor mis je een aantal persoonlijke favoriete nummers zoals Dance Me to the End of Love en First We Take Manhattan omdat die simpelweg nog niet bestonden. Dat gezegd zijnde, het eerste deel van de plaat ligt me het beste. Suzanne, So Long Marianne, Lady Midnight en The Partisan zijn van die nummers waarbij ik denk "dit is het". Dat het vreselijk zeurderige Bird on a Wire daar ook nog tussen zit vergeet ik voor de lieve vrede even (dat is een song die zelfs Johnny Cash niet heeft kunnen redden), maar het tweede deel van de plaat? Dan schiet toch enkel en alleen Chelsea Hotel No. 2 er echt tussenuit. Niet dat de andere nummers slecht zijn, maar het is gewoon wat te veel van hetzelfde. Ik vraag me af of het kwartje ooit nog gaat vallen wat betreft Cohen of dat ik het toch maar bij dat andere tekstueel genie moet houden, bij Bob Dylan was het namelijk vanaf de eerste seconde raak.