Leonard Cohen - The Best of Leonard Cohen (1975)

Alternatieve titel: Greatest Hits

Canada
Folk
Label: Columbia

1. Suzanne (3:50)
  2. Sisters of Mercy (3:36)
  3. So Long, Marianne (5:40)
  4. Bird on the Wire (3:27)
  5. Lady Midnight (2:58)
  6. The Partisan (3:25)
  7. Hey, That's No Way to Say Goodbye (2:57)
  8. Famous Blue Raincoat (5:09)
  9. Last Year's Man (5:59)
  10. Chelsea Hotel No. 2 (3:07)
  11. Who by Fire (2:32)
  12. Take This Longing (4:05)
Mijn vader was vroeger verslaafd aan Cohen. Altijd luisteren altijd luisteren. En ik altijd mijn oren dicht altijd mijn oren dicht.
Want ik vond dat hij maar vals zong. Wel muzikaal. Maar vals.
Nu pas begin ik Cohen een beetje te waarderen, maar ik vind het van energie nog steeds een te slap koord.

ElMeroMero
Geef het nog even de tijd, zou ik zeggen.

Jammer dat Leonard Cohen niet vaker de moeite neemt om echt te zingen. In Suzanne horen we hem op zijn best met een heel passionele en bijna geniale vertolking. Even later, in Bird on a Wire, is die muzikaliteit zoek en blijkt dat Cohen toch zanglessen kon gebruiken.

avatar van Menni
.. wat ElMeroMero zegt

(al moet ik zeggen dat Bird on a Wire mij, als verstokt Cohen-liefhebber, gek genoeg ook nog nooit heeft geboeid)

avatar van Dielie
maar het is allemaal zeer breekbaar en dat maakt het bloedmooi, kippevelplaatje toch, vooral 'Who by Fire'

zeer mooi

voltazy
so long, Marianne

wel bizar, ik heb deze op plaat en het is volledig identiek aan de cover hier enkel staat er in plaats van 'The Best of' 'Greatest Hits'. Maar maakt niet uit; het belangrijkste is uiteindelijk wat erop staat. En dat is adembenemend mooi. De teksten zijn vaak deels raadselachtig (zoals het deel over Jezus in Suzanne) maar klinken vaak prachtig in de oren. Ik vind juist dat Leonard Cohen een prachtige stem heeft en dat hij niet bepaald vals zingt!

4,5*!

Kid A(cid)
Jep, ik heb hem ook als Greatest Hits, maar dan op cd. Eigenlijk hebben mijn ouders hem xD

EVANSHEWSON
Deze verzamelaar is zo prima samengesteld, met niets dan hoogtepunten, ik denk dat in de seventies iedereen deze elpee in zijn/haar bezit had, en dat volledig terecht.
Misschien enkel de opmerking dat er op de cd-versie gerust nog wàt méér songs hadden mogen bijgevoegd worden ?

Ik draai hem ook te weinig, maar ga daar eens verandering in brengen, zie!

5 sterren *****

Kid A(cid)
So Long Marianna vind ik op de zenuwen werken, toch het minste nummer op deze verzamelaar. Geef mij maar Who By Fire :]

avatar van musicfriek
Dat heb ik ook wel eigenlijk. In begin vond ik het een mooi nummer, maar des te vaker ik het luister, des te irritanter wordt het... Vooral het koor stoort me enorm.

avatar van reptile71
Gewoonweg prachtig!

thejazzscène
De man maakte een aantal erg knappe nummers. Heel emotionele muziek vind ik persoonlijk. Soms gaat hij er wat over en gaat hij zagen. Daarom vind ik dit één van zijn beste albums, waarop de toppertjes staan.
Erg knap album.

avatar van Gert P
Fijne rustige luisterplaat voor bij het open haardvuur.

EVANSHEWSON
Ik denk dat iedereen boven de pakweg 45 jaar deze plaat, zij het nog in een elpeeversie, in huis heeft, deze plaat is als zoetekoek buitengevlogen in de platenwinkels, destijds.
Geheel terecht uitaard!

voltazy
en sommigen onder de 45 ook wel

Kid A(cid)
Tegenwoordig luister ik meestal voordat ik ga slapen, in mijn warme bedje, de lichten uit, mp3 speler aan, nog even naar Leonard Cohen. Hey that's no way to say goodbye heeft de voorkeur, maar ook Famous Blue Raincoat en Last Year's Man draai ik vaak dan.

beaster1256
fantastische best of maar het wordt hoog tijd dat iemand eens zijn zoon ( adam cohen ) op mume zet want die is ook geniaal bezig !

avatar van JelleHamstra
voltazy schreef:
en sommigen onder de 45 ook wel

Haha inderdaad! ik zelf ben 15. en ik kan dit zeer waarderen!

avatar van dj maus
De ultieme Cohen-plaat.
Amen.

avatar van reptile71
Ach, waarom eigenlijk ook geen 5*****
Alleen een beetje lastig drooghouden soms met deze plaat op i.v.m. herinneringen...

Father McKenzie
Kid A(cid) schreef:

Er zijn beslist slechtere manieren om naar bed te gaan....!!

avatar van Slowgaze
Eindelijk ook zelf een exemplaar, maar helaasch wel op vinyl dat het niet al te goed meer doet. Maakt niet uit, completisme zullen we het maar noemen. Heel belangrijk geweest voor mijn vorming als singer-songwriter, dus daarom al de 4,50 waard en ik zet deze gewoon bij mijn andere Leonard lp's, zonder dat ik hem draai.

Leonard is mijn grote voorbeeld.

Ik wou dat ik teksten kon schrijven als hem, met zoveel spiritualiteit, wijse aardsheid en bovendien die enorme erotiek, je hoort de nattigheid uit de kousen van de dames lopen, ik wil gewoon kunnen schrijven net als hem.
Ik wou dat ik kon zingen als hem, geen mooizanger zijn, maar wel met een prachtig warme stem die blijft boeien, het liest met een prikkelende vrouwenstem erbij, net zoals hij.
Ik wou dat ik gitaar kon spelen als hem, met zijn mooie, bijzondere gitaarlijnen als in "Teachers" of "Avanlanche" (beiden niet op deze Greatest Hits overigens), mijn liedjes invullend met zo'n verfijnd gitaargeluid, net als hem.
En natuurlijk wil ik net zo goed als hem vrouwen kunnen versieren, maar knapper dan Janis Joplin is zeg ik zeker geen nee tegen.

avatar van BeatHoven
Zeer belangrijke plaat... De mijmeringen van Cohen raken mij echt. Het is de authenticiteit en de eerlijkheid die het hem doen - twee elementen die de hedendaagse muziek te veel mist, althans volgens Joni Mitchell. Je hoort dat Cohen een romancier is: de meeste liedjes zijn gewoon een doorlopende tekst, maar wat daar muzikaal mee gedaan wordt is magistraal. De man behoort tot de beste songwriters ever. Qua stemgeluid zit hij net op het niveau van Dylan, het is niet super, but then again, niemand anders zingt deze songs zoals hij het doet.

JEEZ RENSKE

avatar van harm1985
Ik heb hier de Duitse versie van (op LP), maar nog nooit opgelegd... Leonard Cohen singt seine schonste Lieder...

avatar van Madjack71
Prima instapper voor een kennismaking met Cohen.

avatar van Slowgaze
harm1985 schreef:

Jetzt drehen!

avatar van Arrie
Vortmachen!

avatar van dennisversteeg
Dit is een prima collectie met zo'n drie kwartier van Cohen's beste liedjes van zijn eerste periode.

Ik ben zelf niet zo gericht op teksten, maar ik herken prima dat Cohen een meester is in het neerzetten van verhalen en beelden kan oproepen met een paar woorden.

Ik focus altijd meer op de muziek. Helaas is het muzikaal wat mat, vaak vind ik hem live interessanter, maar de ingetogenheid en intensiteit van hoe Cohen zijn teksten brengt is wat er bijzonder is aan zijn nummers.