Twelfth Night - A Night to Remember (2019)

Alternatieve titel: Live at the Barbican 2012

Uitgebracht in eigen beheer

1. The Ceiling Speaks (6:49)
  2. Human Being (7:55)
  3. The End of the Endless Majority (1:46)
  4. This City (4:14)
  5. World Without End (1:40)
  6. East to West (10:42)
  7. Creepshow (12:24)
  8. Für Helene (6:56)
  9. We Are Sane (10:56)
  10. CRAB (4:11)
  11. The Poet Sniffs a Flower (1:44)
  12. Sequences (19:35)
  13. Fact and Fiction (4:42)
  14. East of Eden (6:03)
  15. Love Song (8:20)
avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Toen ik in mijn mailbox het bericht kreeg dat er een nieuw Twelfth Night livealbum uitkwam heb ik, na enig wikken en wegen en vergelijken van de tracklist met die van voorganger MMX deze maar besteld. Twelfth Night is immers toch een persoonlijk knuffelbandje en voor een als geheel goed beluisterbaar livealbum zijn we nu eenmaal op deze nadagen aangewezen. En bovendien staat Sequences hier wel op.

Het begint allemaal hoopvol. Die typische Twelfth Night-magie is in de eerste nummers weer duidelijk aanwezig. Gaandeweg begint het dan toch wat te knagen. Wellicht is voor de muziek van Twelfth Night het tijdsgat tussen origineel en voordracht inmiddels toch te groot geworden. Nieuwe zanger Mark Spencer doet het in een aantal gevallen redelijk, maar weet op andere momenten het nodige theater domweg niet te vatten. Met oerleden Brian Devoil, Clive Mitten en Andy Revell is de band nog te veel intact om van een veredelde coverband te spreken, maar helemaal kloppend voelt het toch niet. In het bijzonder van persoonlijke favoriet Creepshow stelt de vertolking behoorlijk teleur.

Er zijn natuurlijk ook positieve dingen te melden: leuk om Für Helene erbij te hebben. En Fact and Fiction is prettig gedaan. Maar als er over een paar jaar nog een soortgelijke Night to Remember opduikt, laat ik die toch maar liggen, denk ik.

avatar van Brunniepoo
Ik kan me de aandacht die de band gaf aan dit optreden nog wel herinneren: de band zou nog één keer optreden. Zanger Andy Sears woonde in Portugal, dus die was niet beschikbaar. Bassist Spencer kon ook wel zingen, dus die zou dat erbij doen. Tja, en met voorgangers Geoff Mann en Andy Sears zijn dat best grote schoenen om te vullen.

Daar kwam nog bij dat hij die avond flink verkouden was. Ik heb toen de videostream gezien en daar werd ik niet echt enthousiast van. Ik weet niet in hoeverre ze het geluid opgepoetst hebben, want ik lees daar niets over terug.

Misschien koop ik hem nog eens, maar echt veel zal dit toch niet toevoegen aan MMX en Live and Let Live.