Marcus King - El Dorado (2020)

Rock / Blues
Label: Fantasy

1. Young Man's Dream (3:08)
  2. The Well (2:57)
  3. Wildflowers & Wine (4:48)
  4. One Day She’s Here (3:47)
  5. Sweet Mariona (2:34)
  6. Beautiful Stranger (4:07)
  7. Break (3:00)
  8. Say You Will (3:54)
  9. Turn It Up (3:38)
  10. Too Much Whiskey (3:54)
  11. Love Song (2:30)
  12. No Pain (3:53)
avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Marcus King - El Dorado - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Marcus King - El Dorado
Marcus King is pas 25, maar zingt als een doorleefde soulzanger en speelt ook nog eens geweldig gitaar, waarna Dan Auerbach de rest doet

Na drie albums met de Marcus King Band is het tijd voor het eerste echte soloalbum van Marcus King. De jonge Amerikaanse muzikant werkt hierop samen met topproducer Dan Auerbach, die El Dorado natuurlijk heeft voorzien van een bijzonder aangenaam klinkend retro geluid. Op zijn eerste soloalbum gaat Marcus King wat meer de kant van de laid-back soul op. Op zich een verstandige keuze, want het soulgeluid van Dan Auerbach slaat zich als een warme deken om je heen terwijl Marcus King de sterren van de hemel zingt. Ook jammer, want wat is Marcus King ook een geweldige bluesgitarist; een kwaliteit die hij dan maar moet bewaren voor zijn volgende album.

De Amerikaanse muzikant Marcus King maakte de afgelopen jaren indruk met zijn Marcus King Band, die drie albums met een tijdloze mix van onder andere soul, blues, rock en jazz uitbracht.

Het nieuwe album van de muzikant uit Greenville, South Carolina, verschijnt niet onder de naam Marcus King Band, maar alleen onder zijn eigen naam. El Dorado is hiermee het eerste soloalbum van Marcus King en het is een soloalbum dat voortborduurt op het werk van zijn band.

Voor El Dorado toog Marcus King naar Nashville, Tennessee, waar hij de studio in dook van Dan Auerbach (The Black Keys) die het album ook produceerde.

Iedereen die de albums van de Marc King Band kent, weet de jonge Amerikaanse muzikant een verdienstelijk gitarist is en dat hij bovendien is gezegend met een opvallend soulvolle strot. Dan Auerbach weet de sterke punten van de pas 25 jaar oude muzikant nog wat beter te benadrukken en heeft El Dorado voorzien van een bijzonder aangenaam klinkend retro geluid.

Het is een retro geluid waarin Marcus King nog altijd invloeden uit de blues(rock), Southern rock en soul verwerkt. Invloeden uit de soul hebben wat aan terrein gewonnen op El Dorado en worden meestal gegoten in soulvolle ballads. Het is een begrijpelijke keuze van Dan Auerbach, want de geweldige stem van Marcus King gedijt uitstekend in het warmbloedige soulgeluid op het album. Het is een soulgeluid dat wat aan de zoete kant is, al blijft alles door de rauwe strot van Marcus King makkelijk aan de goede kant van de streep.

In een aantal songs kiest de muzikant uit South Carolina voor een wat rauwer en meer bluesy geluid en dat bevalt mij persoonlijk beter dan de zoete soul. In deze tracks mag Marcus King laten horen wat een geweldige gitarist hij is, maar de meeste tracks op El Dorado zijn betrekkelijk ingetogen. Dan Auerbach heeft op het eerste soloalbum van Marcus King vooral gestuurd in de richting van zwoele soul, maar heeft het geluid op het album ook voorzien van accenten uit onder andere de gospel en de country.

Marcus King mag misschien niet altijd laten horen wat hij als gitarist in huis heeft, maar in vocaal opzicht is El Dorado een groots album. De jonge Amerikaanse muzikant herinnert aan de grote soulzangers uit een ver verleden en stop veel gevoel in zijn zang, die ook nog eens prachtig gedoseerd wordt.

Door alle muzikale invloeden en de aan grote soulzangers herinnerende zang heeft El Dorado een 70s feel, maar overbodige retro is het geen moment. Ik was bij eerste beluistering best gecharmeerd van de albums van de Marcus King Band, maar vond het na een paar keer horen net wat te weinig onderscheidend. Dat onderscheidende hoor ik wel op het eerste soloalbum van de Amerikaanse muzikant, al was hij misschien beter af geweest met een producer die wat meer had gefocust op het rauwere werk. Aan de andere kant is de pure soul op El Dorado ook bijzonder lekker.

Wanneer het volume wat wordt opgeschroefd en de gitaren aan terrein winnen, maakt Marcus King op mij net wat meer indruk en klinkt hij als een grote soulzanger uit het verleden, begeleid door ZZ Top. Marcus King is pas 25 en heeft nu al een viertal albums gemaakt waar het talent van af spat. Toch denk ik dat de Amerikaanse muzikant nog veel beter kan, wat gezien het hoge niveau van El Dorado een prestatie van formaat zou zijn. Erwin Zijleman

avatar van Lambchop
Lekker hoor.

avatar van blaauwtje
Het eerste hoogtepunt van 2020, een fantastische plaat van Marcus King, met zijn krap 24 jaar jaar klinkt Marcus opvallend volwassen, een heerlijk soulvol, ietwat hoog stemgeluid gekoppeld aan een muzieksoort die we niet snel bij jonge twintigers tegenkomen.

Gisteren las ik de recensie van erwinz, ik wist niet dat er weer een plaat op stapel stond, voorlopig luister ik op spotify, sterren hang ik er aan als de plaat op mijn draaitafel ligt, hoogtepunten zijn voorlopig voor mij Sweet Mariona en Beautiful stranger, heerlijke gloedvolle countryklinkende ballads met een heerlijk zacht jankende steelgitaar op de achtergrond, ook het gospelachtige wildflowers and wine verdient wat mij betreft de volle aandacht.

In maart is deze talentvolle muzikant met zijn Marcus King Band in Amsterdam en Enschede, ik verheug me erop.

Ik vond het vorige album van de MKB geweldig. Ga deze eens rustig beluisteren de komende weken. De eerste track “Say you will” , die ik heb gehoord, vond ik niet zo indrukwekkend.

avatar van Zwaagje
De gelikte productie van Dan Auerbach pakt voor mij wel fijn uit. Het is inderdaad clean, maar daardoor komt de schuurpapier stem van Marcus heel goed uit. En alle instrumenten zijn fijn te onderscheiden. De eerste luisterbeurt bevalt goed! Alleen keuzestress; luister ik deze of de nieuwe van de Drive by Truckers?

avatar van Marco van Lochem
Marcus King komt uit South Carolina dat aan de oostkust van de Verenigde Staten ligt. In 2018 verraste hij mij door met zijn Marcus King Band een prachtig, inmiddels derde album uit te brengen, “CAROLINA CONFESSIONS”. Blues en soul in een eendrachtige samenwerking, en dat met de nodige kwaliteit, want dat album is een juweeltje. De stem van Marcus King, die in maart 24 jaar jong wordt, is alsof je een gekleurde soulzanger hoort, die de liefdesverdriet en andere verschrikkelijke dingen van zich af zingt. Doorleefd, maar ook een prachtig stemgeluid en dan te bedenken dat hij nog zo jong is én blank. De songs op “EL DORADO” zijn zoals je ze mag verwachten als je bekend bent met zijn werk, blues songs met een heerlijke soulvibe. Het album werd geproduceerd door Dan Auerbach, die je zou kunnen kennen als de helft van The Black Keys. Als producer was hij betrokken bij onder andere Ray LaMontagne, Lana Del Rey, The Pretenders, Jake Bugg en de Gibson Brothers. Dit rijtje geeft aan hoe divers Auerbach heeft en dat is dit album “EL DORADO” ook, zonder dat het de blues verlaat. Opener “YOUNG MAN’S DREAM” is rustig, “THE WELL” was al bekend al single en is een uptempo bluestrack, “ONE DAY SHE’S HERE” kent een lekkere laidback feel, beetje swingend, “SAY YOU WILL” is weer een bluesrocker met heerlijk gitaarwerk en “TOO MUCH WHISKEY” heeft een country vibe waar ze in Nashville “u” tegen kunnen zeggen. Marcus King, vergeet die naam niet en ga luisteren naar dit album en de 3 die hij met zijn Band gemaakt heeft. Je wordt niet teleurgesteld!

avatar van Zwaagje
Halfje er bij....fijn plaatje! En misschien ga ik uiteindelijk voor een fysiek exemplaar.

avatar van harm1985
Via de Lukas Nelson playlist ontdekt. Lekker plaatje van constante kwaliteit. In eerste instantie moet ik erg aan Ray Lamontagne denken.

Na meerdere luisterbeurten overtuigd geraakt en de LP besteld. Vandaag binnengekomen en mijn mening bevestigd. Dit album is zeer sterk. Marcus King heeft met zijn fantastische mix van Blues, soul, southern rock maar bovenal zijn fantastische stem goud in handen. Dan Auerbach als producer is een goede keus, hij kent de kracht van “less is more”. Gelukkig pushed hij Marcus ook niet teveel naar de geforceerde vintage retro sound (vind ik bij TBK vaak het probleem) maar klinkt het heel naturel hier, wat veel beter past.

avatar van milesdavisjr
De mediahype van dit moment en ten dele is dat terecht wat mij betreft. King is zeker een talent en weet diverse genres tot een geheel te smeden. Op zich heeft de beste man ook een prima stem (een mix van een jonge Rod Stewart en James Morrison) maar gaat het mij op den duur ook wat vervelen. Tel daarbij de vele trage en ballad achtige nummers erbij op en King kan mij maar tot een bepaalde hoogte boeien. Als hij dat doet dan maakt hij gebruik van mooi arrangementen zoals in afsluiter No Pain, het swingende en het funky One Day She's Here of het met soul doordrenkte Love Song. Kortom, talent alom en de beste man heeft oor en oog voor diverse genres, maar heeft (nog) geen plaat afgeleverd dat kan wedijveren met zijn grote voorbeelden.

avatar van robbrouwer58
Na de euforische recensie Van Gijsbert Kamer over Marcus in Paradiso kom ik toch niet verder dan een te hoge dosis soft en smooth in lowtemponummers. Hij heeft het absoluut in zich, maar ontkiemen heeft ook tijd nodig.

avatar van Hendrik68
Helemaal mee eens. De vorige albums waren zeer veelbelovend. Heel powerful ook. Dan verwacht je eigenlijk de volgende stap naar perfectie. Maar de rock en de blues zijn grotendeels verdwenen, wat overblijft is de soul. Dat is op zich geen probleem. Maar ten eerste is deze versie van de soul bepaald niet origineel en ten tweede is het wel erg mak allemaal. Ik snap dat zijn stem erg geschikt is voor de soul, maard dat zij er zo veel. En dan ook nog Dan Auerbach in de hand nemen, dan is elk risico bij voorbaat de nek omgedraaid. Jammer.

Marcus King heeft tussen 2015 en 2018 drie albums opgenomen met zijn Marcus King Band. In 2020 heeft hij zijn eerste soloalbum Eldorado uitgebracht, geproduceerd door Dan Auerbach. Ik moest eerst wel wennen aan het schorre, hoge stemgeluid dat een beetje klinkt als een mengeling van Rod Stewart en Neil Young. Gelukkig went dit na enkele draaibeurten. Op dit album speelt Marcus King diverse stijlen, waaronder country, rock en soul. Dit album opent met het ingetogen, melodieuze Young Man’s Dream en schakelt daarna over naar het rocknummer The Well. Sweet Mariona , Too Much Whiskey en Beautiful Stranger zijn country-achtige nummers met begeleiding van een steelgitaar. De leadgitaar is jammer genoeg wat naar de achtergrond geschoven.