Black Swan Lane - Vita Eterna (2019)

Uitgebracht in eigen beheer

1. Pure (4:59)
  2. The Prisoner (5:21)
  3. Shadow of the Stars (3:58)
  4. Happy (3:17)
  5. Tears (4:27)
  6. Condannare (4:44)
  7. The End Is the Same (2:40)
  8. These Old Wounds (3:29)
  9. Tremble (6:29)
  10. Silence of the Heart (3:50)
  11. Two Oceans (4:11)
  12. Slip (5:54)
  13. Sea of Me (4:05)
avatar van starsailor
Wat een fantastische plaat is dit weer. Openingstrack Pure is meteen raak en misschien wel een van hun allerbeste tracks ooit. Samen met Tremble de absolute vaandeldragers van dit album. Maar BSL levert eigenlijk een constante kwaliteit met ieder album wat ze uitbrengen. Verrassend is track Happy waarmee ze voor het eerst wat ruwer/rockerig willen overkomen. Wat mij betreft niet nodig en niet voor herhaling vatbaar. De link met The Chameleons blijft ook op dit album weer intact. Muzikaal gezien maar ook qua gastoptredens. Waar in het verleden zanger/bassist Mark Burgess op verschillende albums een bijdrage leverde en ook leden van The Sun and The Moon, is het dit keer gitarist Dave Fielding. Te horen op diverse tracks met gitaar en zijn typische E-Bow.

avatar van Gringo_m
Heerlijke cd.
Wel weer veel van hetzelfde: standaard repeterend riedeltje, de donkere stem van Mark Burgess en daar om/door/over heen allemaal heerlijke gitaartapijtjes. Bijzonder vind ik dat er dus in geen enkel nummer een echte gitaarsolo zit terwijl de gitaren toch erg prominent aanwezig zijn.
Beste nummers voor mij "Tremble" en "Shadow of the Star. "Happy" is een vreemd tussen "Doors"-je.
Deze plaat maakt de herfst wat aangenamer, hopelijk komt BSL ook nog even langs in Nederland om alles live te spelen.

avatar van starsailor
Gringo_m schreef:
Heerlijke cd.

Dit keer geen bijdrage van Mark Burgess, maar gewoon zanger Jack Richard Sobel. Ik begrijp inmiddels dat een Europese tour wederom niet komt. Erg jammer.

Een hele fijne plaat,alleen Happy had niet gehoeven,maar dat is persoonlijk.Vind deze tot nu toe 1 van de betere van BSL.

avatar van Rainmachine
Mooi album met wederom een prachtige hoes, sympathieke man ook die Jack Sobel. Hij snapt wel hoe het allemaal moet, in principe klopt bijna alles wel aan dit concept. Het heeft alle ingrediënten waar deze band in de jaren 80 heel populair mee geworden zou zijn. Daar zit ook een beetje de crux, de jaren 80 zijn voorbij en er is denk ik (onterecht) geen groot platform meer voor dit soort bands. Er is goed geluisterd naar bepaalde bands uit de jaren 80, vooral de Chameleons, maar ook Sad Lovers & Giants hoor ik er in terug. Ik heb alle platen van deze band en blijf het goed vinden maar het is op een gegeven moment wel veel van hetzelfde. Gelukkig is Kwasi Assante nergens meer te bekennen, daardoor ben ik op een gegeven moment wel even afgehaakt. Mark Burgess mag van mij elke plaat terug komen om een paar nummers te zingen, die man blijft iets bijzonders hebben. Jack Sobel heeft echter zelf ook een prettige stem en het gitaarwerk op dit album is ook prima. Ik heb alle respect voor dit soort mensen die gewoon nieuwe platen blijven maken. Carlo van Putten (WRT/Convent) en Mark Ritsema (Raskolnikov/Spasmodique) zijn ook van die doorzetters. Hopelijk krijgen ze ooit de waardering die ze verdienen voor hun muzikale projecten.