ṡonnoṿ - Ujoothea (2019)

4. Deazhyzhor (9:25)
  5. Phalnu (9:18)
  6. Olaj (8:45)
avatar van Hacker
Puur uit nieuwsgierigheid heb ik me maar eens aan een album gewaagd van Ivan Gomzikov, dat hij uitgebracht heeft onder de sonnov vlag.

Ik ken een aantal albums van hem die o.a. als artiestenaam Demiurge Urizen of Astral & Shit hebben.
Daar zit behoorlijk heavy spul tussen. Bijna niet doorheen te komen.
Luister je eigenlijk niet voor je plezier naar.

Maar deze Ujoothea is dan wel een heel ander verhaal.
Rustige, vloeiende drones die als het ware voortkabbelen.
De geluiden die je oren bereiken zijn een soort vloeibaar, als ik het zo maar eens mag uitdrukken.

Zo'n album om lekker bij weg te zakken, maar nog net genoeg bij bewustzijn om het gebodene waar te nemen. Het lijkt me dat dit soort muziek zelfs meditatief zou kunnen werken. Bij mij gaat het althans wel zo. Goede tegenpool voor de harde en agressieve muziek die ik soms overdag tot mij neem.
Het Yin en Yang principe, zeg maar.

Wat mij betreft mag er wel wat meer interesse en/of belangstelling zijn voor de albums van Ivan.
Het zal niet ieders smaak zijn, maar wie niet waagt, die niets weet.

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Hacker schreef:
Het zal niet ieders smaak zijn, maar wie niet waagt, die niets weet.

Ik denk dat de grootte van zijn discografie afschrikt. Stel dat je het leuk vindt, moet je daar weer doorheen gaan ploegen

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
Ik heb het idee dat sinds Ivan Gomzikov opereert onder de ṡonnoṿ-naam, zijn drones wat dromerig en toegankelijk zijn geworden. Minder zwaar als bij Astral & Shit, alhoewel er onder die banier ook veel goed spul is uitgebracht.

De hoeveelheid releases zal zeker afschrikken, maar er zit zeker een hoop fraais tussen. Echt de moeite waard voor de liefhebbers. En zoals Hacker al meldde, zou het leuk zijn als er meer interesse en belangstelling zou zijn voor het werk van Ivan Gomzikov. Maar dat er zo nu en dan wat activiteit is te bespeuren qua stemmen en berichten bij zijn albums, is in ieder geval wat. Al zijn het grotendeels (en terecht misschien ook wel) al dan niet gekscherende opmerkingen aangaande de bizar grote discografie.

Echter de dark ambient, drones en field recordings van vooral ṡonnoṿ en Astral & Shit zijn voor een groot deel écht de moeite waard. Zo ook hoogstwaarschijnlijk deze Ujoothea, ook al heb ik deze nog niet beluisterd...