Antimatter - Live @ An Club (2009)

Label: Music in Stone

1. Over Your Shoulder (4:05)

2. Black Sun (4:10)

3. In Stone (6:10)

met Danny Cavanagh

4. Working Class Hero (4:18)
  5. Leaving Eden (4:37)
  6. Hope (3:57)
  7. Saviour (4:04)

8. Legions (6:40)

met Danny Cavanagh

9. The Power of Love (3:55)

avatar van Killeraapje
Bij sommige albums hoort een persoonlijk verhaal en voor mij is deze daar een goed voorbeeld van.

Ik weet nog goed dat ik samen met mijn vrouw naar een Unplugged show ging van Anathema in De Boerderij in Zoetermeer. Helemaal vanuit Maastricht waren we ruim op tijd vertrokken omdat Zoetermeer nu eenmaal een eind weg is als je vanuit Limburg komt. Anathema was op dat moment een belangrijke band voor ons. Ze hadden net Anathema - We're Here Because We're Here (2010) uitgebracht en die plaat draaide overuren in onze cd speler. De heenreis verliep verrassend vlot en voordat we het wisten hadden we De Boerderij bereikt. Mijn vrouw vroeg terloops wat het voorprogramma was en ik kon met redelijke zekerheid vertellen dat het ging om Antimatter. Een band van een voormalig Anathema lid. Ter voorbereiding had ik een nummer van ze half geluisterd maar dat had ik met te weinig aandacht gedaan om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.

Mijn vrouw concludeerde daaruit dat we het beste de Merchandise stand eens konden gaan bekijken. Hopende op een Anathema shirt of een andere curiositeit. Tot onze verbazing was er echter niets van Anathema te bekennen. Daarom besloten we redelijk spontaan om Danny Cavanagh aan zijn mouw te trekken en te vragen waar de merchandise te vinden was. Danny zei vlug iets in de trant van No Anathema Merchandise only Antimatter wijzend naar een hoek waar een kleine kale man wisselgeld aan het zoeken was terwijl hij tegen een bezoeker stond te praten.

Bij gebrek aan beter liepen wij naar de stand en vroegen aan de kale man met welk album we het beste konden beginnen als we nog niets van Antimatter kende. Voor hem lagen 4 verschillende platen. Met een zwaar aangezet dialect sprak hij joviaal , if you like Doom, If you like Grunge, If you like Depeche Mode wijzend naar het meest recent uitgebrachte Antimatter - Fear of a Unique Identity (2012) en als laatste zei hij nog oh and if you like unplugged then you should buy this one. We dachten even na en vroegen toen of ook Antimatter vanavond een unplugged show ging doen en de verkoper knikte instemmend. We kochten Fear of a Unique Identity en dit album, bedankte de verkoper en liepen tevreden de concertzaal in.

Met drankjes in de hand stonden we vijf minuten te wachten toen dezelfde kleine kale man het podium op kwam en heel droog verkondigde. If you are wandering what the guy from the Merchandise is doing on stage. Well i'm the voice of Antimatter.
Met grote verbazing en vooral met veel bewondering hebben mijn vrouw en ik daarna de Unplugged show ondergaan en waren zwaar onder de indruk. Na de show kwam hoofdact Anathema nog maar die waren eerlijk gezegd minder goed in vorm en die avond zal altijd in onze herinnering blijven als het moment dat we Antimatter hebben ontdekt.

De terugweg verliep helaas minder voorspoedig. Door een verkeersongeluk kwamen we in een 4 uur durende file terecht met als voordeel dat we een kleine 40 keer achterelkaar dit album heb kunnen beluisteren. In de jaren daarna hebben we de complete catalogus van Antimatter aangeschaft en staat elke nieuwe release bovenaan onze boodschappenlijst.

Laat ik dan nog kort iets zeggen over de inhoud. Het album wordt gedragen door de prachtige stem van Mick Moss, het is allemaal bijzonder smaakvol gedaan en bevat voldoende herkenningsmomenten en prachtige covers van Dead Can Dance, John Lennon en Frankie Goes to Hollywood. Daarnaast staat er met Hope nog een nummer op van Mick Moss zijn Anathema tijd en de rest zijn stuk voor stuk prima eigen songs die met met veel gevoel en bezieling zijn gebracht.

Live @ An Club was mijn eerste kennismaking met Antimatter en ik koester dit album nog steeds. Liefhebbers van het stemgeluid van Eddie Vedder en uiteraard de fans van Anathema moeten dit echt eens gaan beluisteren. In mijn beleving is Antimatter namelijk stukken beter dan beide acts.

Genieten van begin tot het einde, ook als je het album veel te vaak achter elkaar hebt beluisterd!

P.s. Voor de liefhebbers is dit album nog altijd te verkrijgen via de website van de band. ANCLUB | antimatteronline