Anathema - We're Here Because We're Here (2010)

Label: KScope

1. Thin Air (5:58)
  2. Summer Night Horizon (4:11)
  3. Dreaming Light (5:45)
  4. Everything (5:04)
  5. Angels Walk Among Us (5:16)

met Ville Valo

6. Presence (2:57)
  7. A Simple Mistake (8:12)
  8. Get Off, Get Out (5:00)
  9. Universal (7:17)
  10. Hindsight (8:08)
avatar van Thin Air!
Universal vond ik altijd al een aardig nummer

Het werd bij mij pas een classic toen ik het nummer op de blu-ray "Universal"; zag, hoorde, ervoer, voelde, aanschouwde, begreep, aanvoelde, bevatte, ,doorzag, plaatsen kon, snapte, doorhad maar vooral BELEEFDE.

avatar van meneer
Net even zitten luisteren naar 'Dreaming Light'. Daarna 'The Raven that Refused to Sing' van Steven Wilson (producer van dit album) beluisterd.

Nummers hebben dezelfde structuur, toch verschillend, maar beide zijn wonderschoon. Een soort tweelingzusters...

avatar van crosskip
Rare vergelijking wat mij betreft. Zelfde structuur? Bij Dreaming Light ligt de climax ergens in het midden, terwijl bij The Raven that Refused to Sing een stuk subtielere de spanning het hele nummer blijft opbouwen tot aan het einde. Ook qua sfeer vind ik Dreaming Light een stuk lichter dan de toch wel wat duistere laatstgenoemde.

Jav-
Als het gaat om de gitaren die je halverwege 'Dreaming Light' hoort, kan ik de vergelijking wel begrijpen; net als bij 'Raven' zijn die erg atmosferisch van aard. Qua sfeer deel ik je mening echter niet, meneer.

avatar van Cloud
Nieuwstad schreef:

Je hebt goeie oren. Is namelijk een nummer dat al geschreven was tijdens Judgement

Aah vandaar dat Angels Walk Among Us mijn favoriete anathema nummer is van de laatste 10 jaar. Ze speelden deze eens live rond 2006/2007, daarom keek ik toen reikhalzend uit naar een nieuw album.

avatar van hailtotherainbow
Comebacks zijn riskant, ze brengen vaak schade toe aan een band. Stoppen op het hoogtepunt is een kunst en laat A NATURAL DISASTER uit 2003 nu wel een dijk van een hoogtepunt zijn. Gelukkig had Anathema 7 jaar later nog genoeg waardevolle muziek om hun repertoire mee aan te vullen. Het is een heel andere anathema dan de allesomvattende sfeer die A NATURAL DISASTER en JUDGEMENT kenmerkten, in de plaats komt een band die plots zin lijkt te hebben in het leven(dat was niet altijd zo duidelijk op de voorgangers) en meer inzet op melodie en theatraliteit (Anathema geeft dat laatste ineens een positieve connotatie).

THIN AIR is één van de meest euforische liedjes die ik ken, ik zou het mee schreeuwen als mijn buren het zouden toelaten. Het einde van de plaat is ijzersterk en meeslepend (A SIMPLE MISTAKE, UNIVERSAL en HINDSIGHT). In de wall of fame van fantastisch energieke gitaarpartijen verdient A SIMPLE MISTAKE een plaats naast THE NEW van interpol en INSTANT STREET van deus. De rest van de plaat is goed tot zeer goed.

toch nog even dit: ik durf het haast niet te zeggen uit schrik dat de smaakpolitie mij komt oppakken maar DREAMING LIGHT vind ik, in tegenstelling tot wat de statistieken hier laten blijken, werkelijk een flauw en melig nummer, de enige domper op de plaat.

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
hailtotherainbow schreef:

En juist daarom des te meer respect dat je dat vind en waarom. Immers....smaken verschillen.

Laat ik "Dreaming Light" op dit moment zo'n beetje het beste en mooiste Anathema-nummer vinden....

avatar van Apieknar
Van 4* naar 3,5*. Hier en daar toch iets te dromerig en te zoetsappig. Over het algemeen wel een prima album! Weather Systems en Distant Satellites zijn verbeteringen ten opzichte van deze naar mijn mening.

avatar van rafke pafke
Apieknar schreef:

Vind je Weather Systems dan niet zoetsappiger dan deze?

avatar van Apieknar
rafke pafke schreef:

Vind je Weather Systems dan niet zoetsappiger dan deze?

De lyrics van Weather Systems zijn zeker zoetsappig hier en daar. De muziek op Weather Systems is daarnaast een stuk heftiger (minder zoetsappig) dan op WHBWH en dat spreekt mij veel meer aan.

avatar van rafke pafke
Gek, ik vind absoluut niet dat de muziek op WS heftiger is dan op deze. Thin Air, Summer Night Horizon, A Simple Mistake, Get Off Get Out en eigenlijk ook Universal zijn allemaal een stuk steviger dan eender welk nummer op WS vind ik. Met uitzondering van het tweede deel van The Storm Before The Calm misschien.

Waarmee ik niks over de kwaliteit zeg overigens. Ik het allebei zeer goede albums maar WS is van de twee ook wel mijn favoriet.

avatar van tbouwh
Heerlijke plaat. Dreaming Light en Universal zijn favorieten, het geheel flirt met de 4,5*.

Edit: dat wordt het. Herbeluistering van het slot Universal-Hindsight geeft de doorslag.

avatar van marathonman
Heerlijk album met a simple mistake and universal als hoogtepunten..

avatar van Wombat666
Mijn eerste kennismaking met deze band, gekocht tijdens een korte vakantie in Friesland. Meteen afgespeeld in de auto en hij is er de gehele vakantie niet meer uit geweest. Een album dat steeds beter wordt als je hem vaker beluistert. Lijkt een blijvertje dus. Op een gegeven moment gaan de melodieën in je hoofd zitten. Ik las dat de band is begonnen als een death/doom metalband. Niet zo mijn ding maar wie weet. Ben dus zeer benieuwd naar de andere albums.

avatar van Lau1986
Een fantastische album van deze band. Vooral de eerst 5 nummers vind ik ijzersterk.