Spoon - Ga Ga Ga Ga Ga (2007)

Label: Merge

1. Don't Make Me a Target (3:55)
  2. The Ghost of You Lingers (3:34)
  3. You Got Yr. Cherry Bomb (3:08)
  4. Don't You Evah (3:36)
  5. Rhthm & Soul (3:30)
  6. Eddie's Ragga (3:39)
  7. The Underdog (3:42)
  8. My Little Japanese Cigarette Case (3:03)
  9. Finer Feelings (4:54)
  10. Black Like Me (3:25)
  11. I Got Mine * (2:34)
  12. Be Still My Servant * (1:24)
  13. Leave Your Effects Where They're Easily Seen * (0:56)
  14. I Summon You (Cool) * (1:28)
  15. Mean Mad Margaret * (1:37)
  16. Love Makes You Feel * (2:38)
  17. You Got Yr. Chery Bomb * (3:13)
  18. Tasty Fish * (1:18)
  19. Dracula's Cigarette * (1:24)
  20. 1975 * (1:39)
  21. I Can Feel It Fade Like an AM Single * (3:12)
  22. Curfew Tolls * (1:33)
  23. I Got Mine * (2:34)
  24. Be Still My Servant * (1:24)
  25. Leave Your Effects Where They're Easily Seen * (0:56)
  26. I Summon You (Cool) * (1:28)
  27. Mean Mad Margaret * (1:37)
  28. Love Makes You Feel * (2:38)
  29. You Got Yr. Chery Bomb * (3:13)
  30. Tasty Fish * (1:18)
  31. Dracula's Cigarette * (1:24)
  32. 1975 * (1:39)
  33. I Can Feel It Fade Like an AM Single * (3:12)
  34. Curfew Tolls * (1:33)
Hij's weer lekker, de nieuwe Spoon.

Zeker, ze stellen eigenlijk nooit teleur. Met name "The Underdog" (met productie van Jon Brion) vind ik geweldig.

Prachtplaat. Wát een ondergewaardeerde band zeg!

Ik sta er ook van te kijken dat er nu pas 3 stemmen zijn, deze plaat circuleert toch al een tijdje en krijgt toch de nodige aandacht!

Joy
wat is dit?

waar lijkt het op?

avatar van Bart
Dit moet ik toch even op me in laten werken. Het album gaat erg sterk van start met een mooi nummer, getiteld: ''Don't Make Me a Target''. Mooie gitaren en drumgebruik. Maar daarna gaat het plots de hele andere kant op met ''The Ghost of You Lingers''. Het hele nummer lang zit ik te wachten op de climax: op een grote gitaarsolo of heftige drums. Het komt niet, nee, er is zenuwachtig pianogepingel en plotseling is er een 'skraatsch...' te horen, die veroorzaakt wordt door electronicagebruik. Het nummer doet me wel wat denken aan Radiohead [Ho, stop, niet meteen denken: ik ben Radiohead-liefhebber, dus dit moet ik goed vinden]. De plaat heeft veel te bieden, alleen moet ik het nog op me inlaten werken. Dit is een groeiplaat. Later meer.

avatar van StuF
Pierre PĂȘcheur schreef:
Prachtplaat. Wát een ondergewaardeerde band zeg!

ik snap het ook niet. aan mij ligt het iig niet. niemand in mijn nabije omgeving die via mij nog geen kennis heeft gemaakt met spoon. de reacties zijn altijd positief, maar op de een of andere manier weet het geen wortel te slaan.

avatar van henrico
Gewéldige band. Gimme Fiction was uitstekend en ook deze nieuwe is weer prima. Verslavend. The Ghost Of You Lingers als single naar voren schuiven vind ik wel gewaagd. Geen catchy nummer. Maar wat een goed nummer! Intrigerend. Ik heb de cd via Merge Records besteld. Ik kreeg voor slechts 16 dollar dan de cd, met een bonusdisc, een vinyl single, poster en button. Veel waar voor je geld. Ik hoop dat ze ook nog eens naar Nederland komen. In Paradiso lijkt me niet verkeerd.

(http://alankomaat.blogspot.com/2007/07/spoon.html)

avatar van Martin Visser
ik had deze release tot nu toe gemist. ben verzot op Gimme fiction. Ik ga Ga ga ga ga ga snel luisteren!

avatar van Migo
Hm, The Underdog is een geweldige plaat voor de zomer. Voor de rest vind ik er echt niks aan. Het wordt verder ergens opwindend; ik heb teveel het gevoel dat er telkens 'iets' mist.

avatar van Martin Visser
eerste indruk: best aardige plaat. overstijgt Gimme fiction zeker niet. op zijn best meer van hetzelfde. The ghost of you lingers is in mijn beleving mislukt. Best aardig nummer, maar die uitvoering???

avatar van StuF
StuF schreef:

misschien zegt het nummer "Underdog" wel alles over de instelling van de band.

onlangs ondekte band van wie ik gelijk 2 cd's heb aangeschaft.
Ik was in de veronderstelling dat deze band een grotere bekendheid had dan de 12 stemmen die hier nu staan.
Deze plaat haalt het niet bij Gimme Fiction maar heeft toch prachtnummers als 'the Underdog' en The ghost of you lingers'

Ik hoop dat ze de lage landen binnenkort een keer aandoen!

Sietse
Je hebt muzikanten in deze wereld die ontzettend pretentieus te werk gaan. Bij alles een verhaal hebben over het hoe en wat. Overal moet iets achter worden gezocht. Deze mensen noemen zich dan kunstenaar ofzo. Zij proberen de muziek te verheven tot een hoger iets.
Sommige van deze muzikanten schrijven hier zelfs boeken over. En dit kan tot het ranzige af zijn. Dat je echt zo iets hebt van "haal die vinger uit je reet".

Bij deze cd is het precies het tegenovergestelde. Deze muzikanten spelen gewoon liedjes met al dan niet waardeloze teksten die totaal niets te zeggen hebben. Er wordt geen een poging gedaan om ook maar ergens uit te blinken, iets bijzonders te doen of ook maar enigzins boven het maai gras uit te komen.
Daarom wil ik mijzelf dan ook zeer prijzen met het bereiken van nummer 7 op dit album (tot nu toe). Dit vind ik een uiterst goede prestatie van mij. Mocht ik het einde ooit halen van dit album (ja gaat wel lukken hoor, ben nu al zo ver) heb ik denk ik toch wel bewezen een erg hoog uithoudingsvermogen te hebben.

wat een ... plaat.

Sietse
en ik heb het tot het einde overleefd... 1 1/2 tot 2 sterren voor de moeite...

RobertJ
Als je het zo ... vindt, wees dan een vent en geef het gewoon 0.5 sterren.

Ik vind dit wederom een goed album van Spoon. Ze blijven consistent fijne albums releasen. Iets wat niet al te veel bands lukt, helaas.

Ik begin met 4 sterren.

Sietse
ik zou het een 0.5 geven als het ook nog eens belabberd gespeeld was. Ze beheersen hun instrumenten goed en het irriteert me nog niet die mate dat ik echt vervelend wordt...

0.5 is voor dingen zoals Anouk en Kane, waar ik echt gewoon niet tegen kan. Als ik bij vrienden ben en dit wordt opgezet zul je mij niet horen klagen, ook al vind ik het niets. Bij Anouk en Kane wel (om het wat beter uit te leggen)

black/bird
Mijn kennismaking met de muziek van deze band, van naam kon ik het wel al. Na 3 draaibeurten wel overtuigd dat deze plaat een van de betere platen van 2007 is.
The Ghost of your lingers had er niet op gehoeven en de bonusdisc is dit keer ook eens de moeite waard
4****

Larsch
Wat een ongeloooooflijk lekker album. Ik begin met 4,0*, niets is heerlijker dan keihard dit album meeschreeuwen op de fiets. Favoriet? De opener, Don't Make Me A Target. Heerlijk mensen, ga dit luisteren!

Eddie's Raga is een heerlijk nummer. Goed album.

avatar van SilverGun
en de bonusdisc is dit keer ook eens de moeite waard

Wat is daar op te vinden?

avatar van Coentje
Sietse schreef:

zeikerd

avatar van Pinsnider
Ik sluit me aan bij de mensen die het een lekkere plaat vinden. Gewoon lekker strak, ongecompliceerd en pretentieloos. The Underdog is inderdaad een topper!! Helemaal in orde dit!

black/bird
black/bird schreef:
4****

The Ghost staat daar precies goed tussen you moron.
4.5****"

avatar van Bart
Prachtplaat! Een groeiertje, zoals ik al eerder zei. Ik draai deze plaat nog dagelijks. Hoogtepunten zijn 'Don't Make Me a Target', 'Rhthm & Soul' en 'The Underdog'. Stuk voor stuk erg goede nummers. Zeer terecht dat deze plaat bejubeld werd in diverse kranten.

avatar van Koerok
Sietse schreef:
en ik heb het tot het einde overleefd... 1 1/2 tot 2 sterren voor de moeite...
Misschien kun je eens een top 10 samenstellen. Als ik je stemgedrag zo bekijk, dan houd je voornamelijk van electronische muziek. Waarom dan luisteren naar een band als Spoon en het gaan becijferen?

avatar van Paap_Floyd
Koerok schreef:
Waarom zou iemand niet eens buiten zijn bekende muzikale paden mogen treden tijdens de ontdekkingsreis naar andere muziek? Er zijn ongetwijfeld bands/albums in het genre die Sietse wel liggen en anders is er wel een andere aanleiding waarom hij heeft gedacht "Hé laat ik dit eens proberen."

Larsch
Ik ben helemaal verslaafd. Ik luister echt al tijden niets anders meer op mijn MP3 en vanmiddag maar even het album gekocht (met Limited Edition Bonus Disc: Get Nice! ) en echt... wauw, dit is zulke verslavende muziek.

Favoriete nummer op dit moment is You Got Yr. Cherry Bomb. En waar ik eerst 4,0 stemde, verhoog ik nu naar 4,5*.

Top!

avatar van wvv89
Met deze plaat ben ik een beetje in het midden blijven hangen, de andere helft moet ik nog beluisteren, maar de eerste 5 nummers zijn stuk voor stuk lekkere nummers waarbij Rhthm and Soul er uit springt.

Ben benieuwd naar die andere helft!

Ja, fok it.

Verhoging naar 5 keiharde sterren en wat mij betreft nu al hét album van 2007 (ook al krijgen we Radiohead nog, maar for some weird reason heb ik het gevoel dat die me tegen gaat vallen). Gedurfde uitspraak? Ik durf hem wel te doen.

Spoon - Ga Ga Ga Ga Ga is 2007's beste album.