Spoon - Ga Ga Ga Ga Ga (2007)

Label: Merge

1. Don't Make Me a Target (3:55)
  2. The Ghost of You Lingers (3:34)
  3. You Got Yr. Cherry Bomb (3:08)
  4. Don't You Evah (3:36)
  5. Rhthm & Soul (3:30)
  6. Eddie's Ragga (3:39)
  7. The Underdog (3:42)
  8. My Little Japanese Cigarette Case (3:03)
  9. Finer Feelings (4:54)
  10. Black Like Me (3:25)
  11. I Got Mine * (2:34)
  12. Be Still My Servant * (1:24)
  13. Leave Your Effects Where They're Easily Seen * (0:56)
  14. I Summon You (Cool) * (1:28)
  15. Mean Mad Margaret * (1:37)
  16. Love Makes You Feel * (2:38)
  17. You Got Yr. Chery Bomb * (3:13)
  18. Tasty Fish * (1:18)
  19. Dracula's Cigarette * (1:24)
  20. 1975 * (1:39)
  21. I Can Feel It Fade Like an AM Single * (3:12)
  22. Curfew Tolls * (1:33)
  23. I Got Mine * (2:34)
  24. Be Still My Servant * (1:24)
  25. Leave Your Effects Where They're Easily Seen * (0:56)
  26. I Summon You (Cool) * (1:28)
  27. Mean Mad Margaret * (1:37)
  28. Love Makes You Feel * (2:38)
  29. You Got Yr. Chery Bomb * (3:13)
  30. Tasty Fish * (1:18)
  31. Dracula's Cigarette * (1:24)
  32. 1975 * (1:39)
  33. I Can Feel It Fade Like an AM Single * (3:12)
  34. Curfew Tolls * (1:33)
avatar van Omsk
Ah, deze had ik nog steeds een heel eind te laag staan op MuMe. Van 2 sterren naar 3,5 ermee. Knappe singles.

Deze jongens hebben niet de pretentie om rock opnieuw uit te vinden, maar toch gaat er een enorme aantrekkingskracht uit van Ga Ga Ga Ga Ga. Om volstrekt onduidelijke redenen keer ik er dan ook de voorbije maand steeds naar terug. Plaat van het jaar? Dat lijkt me een brug te ver, maar ik durf te wedden dat hij wel ergens in mijn tien favorieten zal staan bij het jaareinde. Hoogtepunten: het bevreemdende 'The Ghost of Your Lingers', de gestroomlijnde single 'The Underdog' en climax 'Finer Feelings'. Een welverdiende 4*.

Klepper
Sietse schreef:
Je hebt muzikanten in deze wereld die ontzettend pretentieus te werk gaan. Bij alles een verhaal hebben over het hoe en wat. Overal moet iets achter worden gezocht. Deze mensen noemen zich dan kunstenaar ofzo. Zij proberen de muziek te verheven tot een hoger iets.
Sommige van deze muzikanten schrijven hier zelfs boeken over. En dit kan tot het ranzige af zijn. Dat je echt zo iets hebt van "haal die vinger uit je reet".

Bij deze cd is het precies het tegenovergestelde. Deze muzikanten spelen gewoon liedjes met al dan niet waardeloze teksten die totaal niets te zeggen hebben. Er wordt geen een poging gedaan om ook maar ergens uit te blinken, iets bijzonders te doen of ook maar enigzins boven het maai gras uit te komen.
Daarom wil ik mijzelf dan ook zeer prijzen met het bereiken van nummer 7 op dit album (tot nu toe). Dit vind ik een uiterst goede prestatie van mij. Mocht ik het einde ooit halen van dit album (ja gaat wel lukken hoor, ben nu al zo ver) heb ik denk ik toch wel bewezen een erg hoog uithoudingsvermogen te hebben.

wat een ... plaat.

Deze wat negatieve kritiek heeft mij ertoe gebracht deze CD te gaan beluisteren, Later merk ik dan wel of jij of zij ( lees negatieve en positieve) gelijk heeft. Stem later dus, later.

Larsch
En?

Mijn mening is nog steeds onveranderd trouwens. Gewoon de perfecte, ja, perfecte popplaat.

avatar van Yeahz
Deze Lars is ook al helemaal weg van 'Ga ga ga ga ga'.

De nummers voelen heerlijk aan en vloeien zo mooi ongecompliceerd en recht toe- recht aan uit je speakers. Deze Spoon klinkt weer ouderwets fris, paradoxaal genoeg, en verveelt simpelweg niet. Dit komt natuurlijk grotendeels door die varieteit aan stijlen die Spoon weer toepast. Stop die cd erin, leun achterover en geniet..

avatar van Lepel
Een van de beste platen van 2007. Ik vraag me af wanneer Spoon eens een minder goed album gaat maken; het is nu al zeker zes jaar (vier albums) achtereen raak. Luister de plaat van begin tot eind, want het beste nummer komt geheel aan het eind. De rest is evengoed niet te versmaden.

avatar van Edwin
Lepel schreef:
Een van de beste platen van 2007.

Met 3,5* is je waardering dan wel buitengewoon mager. Als ik 3,5* geef, zoals toevallig ook bij deze plaat, dan vind ik de muziek niet meer dan redelijk en zeker geen blijvertje in mijn collectie voor de langere termijn.

avatar van Mozzer
3.5 is een 7, dus ruim voldoende. Dat lijkt me wel een blijvertje.

Zoals jij het omschrijft zou je een 6 of 5 moeten geven, 3.0 dus.

avatar van Dudeness
Op het eerste zicht (gehoor) te matig (banaal?) om zomaar gebombardeerd te worden tot plaat van 2007...

Echt niet meer dan 3...

TSP7
Leuk, kort, standaard: 3,0

Dudeness schreef:

Echt niet meer dan 3...

Deze jongens gaan inderdaad geen aardverschuivingen in de Rockmuziek teweegbrengen, maar ze perfectioneren met Ga Ga Ga Ga Ga wel die 'banale muziek' waar jij het over hebt. Die lijstjesnotering in menig vakblad en website lijken me dan ook volkomen terecht.

Klepper
Larsch schreef:
En?

3,5 sterren Gosert, mooie plaat!!! Inderdaad.

avatar van KapiteinClaus
Ik vind dit gewoon een goede CD. Kan eigenlijk geen minpunt bedenken, behalve dat hij wat te kort is.

avatar van Jeanneman
Ik denk dat ik stiekem eindelijk ga vallen voor deze band. Het heeft inmiddels een jaar of twee geduurd, maar deze plaat heeft iets meer swing dan die anderen en das wel zo prettig. Ik ga het nog een paar keer proberen met deze knakkers.

avatar van blur8
Mijn oordeel is: OK.
Afwisslende luisterpop zonder mindere songs, maar tegelijk kan ik er niets mee. Het wordt nergens swingend of feestelijk, het blijft steken bij pretig in het gehoor. Bij de meesten nummers ben ik halverwegen het nummer de interesse kwijt, en heb de neiging te skippen naar de volgende. Aardigste nr: The Underdog.
In dit genre kies ik voor The Shins, net even wat pittiger..

avatar van UndahCovah
In principe prima!

Klinkt goed, lekkere muziek, prettige stem. gewoon prima

ik begin met 3.5*

avatar van sean leonard
Zeker geen meesterwerk, maar alle nummers zijn goed opgebouwd en ik word er heel vrolijk van. Dus 4*

avatar van timhardt
not bad, not exciting...
behalva dat eerste nummer dan, ik dacht dat ik iets mooi in handen had als geheel, maar dat geheel valt me toch ietwat tegen 3*

avatar van UndahCovah
Prima muziek. Luistert lekker weg. Echt een plezierig album. Jammer van het nummer 'The Ghost of You Lingers', een dissonant op dit verder prachtige album

avatar van Arnando
Pretentieloos licht-in-het-oor-liggend poppy rockplaatje, dat mijn fietsritten 's morgens moeiteloos draaglijker maakt. 4*

Larsch
Edwin schreef:

Had op dat moment verkeerd gestemd.

Ik verlaag een halfje, maar het blijft één van mijn favoriete releases van vorig jaar. Geweldig.

Gewoon een fijne zomerse plaat. Hij komt niet voor niks de laatste week weer uit de kast hier. Het mag dan niet baanbrekend zijn, het is niet het standaard indiewerk.

Geniale plaat, wordt met elke luisterbeurt beter

avatar van Frank Booth
Niks banaal aan deze plaat. Gewoon ijzersterke indiepopsongs die uitblinken in hun simplisme. Britt Daniel beschikt over een groot songwriterstalent; Simpele pakkende teksten, sterke melodieën en subtiel ingekleurde arrangementen. Spoon heeft alles waar pak 'm beet een TMV en menig een andere rockband de mist in gaat.
@ 'The Dude': Waarom dient een plaat pretentieus en complex te zijn om plaat van het jaar te worden? Grenzen verleggen is er niet meer bij in het rockgenre. De tijd van ontdekken en grenzen verleggen liggen al enige jaren achter ons. Het is nu de tijd van terugkijken, inspireren door... en lenen van...

avatar van indie-nerd
paar keertjes geluisterd..klinkt echt heel lekker! ken alleen dit album van deze band..zijn de andere ook aan te raden?

elrayo
Best een leuk album, gewoon leuke indie-rock. Nergens verrassend maar dit album ligt gewoon lekker in het gehoor. The Ghost of You Lingers vind ik eigenlijk wel een gaaf nummer!

avatar van Frisoboei
Geweldig.

Kent iemand andere bands zoals deze?

johan69
geweldig album; lijkt allemaal zo simpel maar ondertussen. Zanger B Daniel beschikt niet alleen over een machtige strot maar vooral over een uniek songwriterschap. Hoogtepunt: "You Got Yr. Cherry Bomb".

18/02 Treden ze op in Paradiso!

De beste pop plaat van het afgelopen decenium.
Sommigen begrijpen deze plaat, deze zet je keer op keer weer op, verveelt nooit, van het soulfulle Çherry Bomb, het minimale "lingers", het poppy don't you evah, tot het prachtige Black Like Me dat overigens wel start met een U2 loopje en de opening met Dont make me a target is strakker dan welke schaatser dan ook.

Onbegrijpelijk dat zo weinig mensen ze de credits geven, Kill the moonlight en girls can tell zijn al prachtig maar deze plaat klopt gewoon. De Big Star van nu.

Ik heb nu al waanzinnig zin in 18 feb in Paradisio!!!!!!

avatar van o0.
o0.
hoogtepunt; The Ghost Of Your Lingers

briljant nummer, helemaal lekker als je apestoned op de bank ligt en je ogen sluit. 't Grijpt je helemaal bij de kladden