Mano Negra - King of Bongo (1991)

Frankrijk
Wereld / Punk
Label: Virgin

1. Bring the Fire (3:28)
  2. King of Bongo (3:38)
  3. Don't Want You No M (3:08)
  4. Le Bruit du Frigo (3:10)
  5. Letter to the Censors (2:31)
  6. El Jako (2:48)
  7. It's My Heart (1:43)
  8. Mad Man's Dead (2:44)
  9. Out of Time Man (3:25)
  10. Madame Oscar (2:38)
  11. Welcome in Occident (4:20)
  12. Furious Fiesta (1:27)
  13. The Fool (2:50)
  14. Paris La Nuit (3:19)
avatar van Ali Chemicali
Leuke vrolijke CD

avatar van Oldfart
Dit album moet het met Ali's overigens terechte opmerking doen?

Voor alle fans van Manu Chao; met name dit Mano Negra album laat je haarfijn horen waar het allemaal vandaan komt.
De vrolijkheid, de enorme mix aan muziekstijlen en soorten; en flarden van songs of zelfs hele nummers die later op Manu's solowerk terug zouden keren.
Had eerst een lagere score omdat ik deze plaat ook jaren niet had gedraaid.
Vanochtend op zoek naar koeienbellen schoot me dit weer te binnen; voorwaar een vrolijk begin van deze zondag.

avatar van jellorum
Mano Negra is een band die niet onder één noemer kan geplaatst worden laat ons dat duidelijk stellen. Ondanks de erg matige interesse voor deze plaat hier was hij heel erg populair in mijn vriendenkring en ook in ons plaatselijk jeugdhuizeke werd deze veel gedraaid.
In een gezellige mengeling van stijlen laat ik me altijd graag meesleuren met de muziek. Nu eens rechtdoor dan weer ingetogen. Ideaal om des zomers de nachtelijke feestjes mee op te fleuren.
Van punk tot chanson over musette tot folk, alles is hier ingenieus dooreen gehaspeld en het verveelt nooit. Een song springt er met glans bovenuit en dat is Out Of Time Man, een nummer als geen ander met een onnavolgbare klank, een beetje vergelijkbaar met Golden Brown van The Stranglers, da’s ook zo een nummer dat je met niets anders kunt vergelijken. Out Of Time Man is dan ook van mijn favoriete nummers aller tijden.
Wie graag Manu Chao luistert en dit nog niet kent raad ik aan om deze eens te luisteren, hier hoor je alles wat je later in een ‘gladdere’ verpakking zou krijgen op ’s mans solo-albums…..
Enjoy.

avatar van dix
dix
Mano Negra verhoudt zich tot Manu Chao als The Police versus Sting.

Die zijigheid van Chao kan me gestolen worden, maar déze plaat staat al15 jaar als een huis. Luister naar Letter to the Censors ...dat komt dicht in de buurt van Mötorhead.

DutchViking
Omdat ik Manu Chao wel kon waarderen, heb ik deze plaat (min of meer op de gok) onlangs aangeschaft. Dat het een gevarieerd plaatje was kon ik al wel bedenken, maar King of Bongo overtreft al mijn verwachtingen. Des te groter is mijn verbazing over het lage stemgemiddelde, omdat Mano Negra hier allerlei genres op smaakvolle wijze met elkaar samensmelt en daar overheen nog een eigentijds sausje toevoegt. Alleen al vanwege de vernieuwingsdrang en tegelijkertijd het vertrouwde, authentieke eigen geluid verdient King of Bongo meer dan de schamele beoordeling die het op deze site krijgt.

Ska, metal, folk, chanson en punk zijn voorbeelden van de stijlen die door deze sympathieke Fransen worden gehanteerd. Na het opzwepende, maar relaxed klinkende Bring the Fire volgt het bekende titelnummer, waarin skapunk op overtuigende wijze hand in hand gaat met Afrikaanse klanken. Juist op het moment dat ik me afvraag hoe de band tot deze experimenteerdrang is gekomen, volgt Don't Want You No More, waarop gas wordt terug genomen en dat heerlijk voortkabbelt zonder echt te vervelen. De song doet me erg denken aan Should I Stay or Should I Go van The Clash, een band die wellicht een grote bron van inspiratie is geweest voor Mano Negra.

De eerste twee minuten van Le Bruit de Frigo hadden zo van de hand van Charles Aznavour kunnen komen, maar de song herbergt toch ook weer een vertrouwd Mano Negra-geluid. Vervolgens kom ik een ommekeer tegen waar ik nogal verrast door ben, maar die me niettemin goed bevalt. Letters to the Censors is ongekend fel en wordt op haar beurt weer opgevolgd door El Jako, een in het Spaans gezongen nummer waarin flamenco de boventoon voert. Het ska-achtige It's My Heart is opnieuw een hoogtepunt en wordt opgevolgd door Mad Man's Dead, waarin de band haar bewondering voor The Clash niet onder stoelen of banken steelt.

Melancholie voert de boventoon op het ingetogen en tegelijkertijd schitterende Out of Time Man, voor mij een van de absolute hoogtepunten van King of Bongo. Na deze sensationele track volgt het enigszins tegenvallende Madame Oscar, dat net te veel ska in zich heeft om mij te kunnen boeien. Ik ben geen liefhebber van het genre ska, maar in combinatie met andere genres kan ik het zeker wel waarderen.

Het einde mag er ook zeker zijn, met als hoogtepunten het catchy Furious Fiesta en het door-en-door Franse Paris le Nuit, een chanson van grote klasse.

Deze plaat bevat vrijwel alles om mij als luisteraar te boeien, daarom verdient King of Bongo een welverdiende 4,5* van mij. Na beluistering van King of Bongo ben ik direct overgegaan naar de andere platen van Mano Negra. De stijl van zowel Patchinka als Puta's Fever beviel me eveneens prima. Na het beluisteren van Les Negresses Vertes en Gotan Project ben ik helemaal overstag en tegenwoordig speur ik daarom maar al te graag naar Franse folk- en wereldmuziek.

avatar van Madjack71
Destijds in de belangstelling, middels festivals (waar deze muziek zich uitermate goed voor leent) ook bij mij onder de aandacht gekomen. Gevarieerde plaat, swingend en een prima voorbeeld van een cross-over plaat.

Een vreemde muzikale mix, met invloeden van Red Hot Chili Peppers, Motorhead (ja echt), Talking Heads, The Clash en Franse chansons.
Hierop staat de oer versie van Bongo Bong, waar Manu Chao later nog mee wist te scoren.
Alleen is Manu Chao muziek voor op het strand in Ibiza, en Mano Negra voor in de jungle van Brazilië.

avatar van Pietro
Na de aangename kennismaking met de platen Clandestino en met Esperanza van Manu Chao, ben ik me ook gaan verdiepen in het oeuvre van Mano Negra. Ik dacht dat de muziek van deze formatie rondom Manu Chao mij ook wel zou aanspreken. Achteraf een goede keuze, want ik vind het werk van Mano Negra minstens zo interessant en dat geldt vooral voor dit album King of Bongo.

De band laat op haar derde album een smaakvolle mix van rock, chansons, folk, punk, ska en wereldmuziek horen. Heel bijzonder om in zo'n muzikaal allegaartje toch nog herkenbaar en origineel te klinken, maar het is Mano Negra hier zeker gelukt. Dit album is nog gevarieerder dan de twee voorgaande platen van de band en is minstens zo sterk als de platen van Manu Chao. Het is daarom erg jammer dat King of Bongo op MusicMeter zo ondergewaardeerd wordt.

Neem bijvoorbeeld het melancholische Out of Time Man, een prachtig nummer met een eigentijdse melodie dat voor mij na al die jaren nog moeiteloos overeind blijft. Ik lees hier een vergelijking met Golden Brown en daar deed het mij ook wel een beetje aan denken. Op het al net zo sterke titelnummer worden Afrikaanse ritmes overtuigend gecombineerd met de Mano Negra-sound en met Letter to the Censors begeeft de band zich op het hardrockpad. Ik hoor hier duidelijk Ace of Spades in van Motorhead, maar toch is dit nummer origineel genoeg om te blijven boeien.

Ook het grappig klinkende Madame Oscar, het aanstekelijke Don't Want You No More en de mooie chanson Paris La Nuit zijn aanraders op dit veelzijdige album, dat tekort komt voor een maximale score maar daar toch niet ver van verwijderd is: 4,5.

Lekker, maar mist de waanzinnige energie van Puta’s Fever.