Count Basie - The Atomic Mr. Basie (1957)

Jazz
Label: Roulette

1. The Kid from Red Bank (2:43)
  2. Duet (4:13)
  3. After Supper (3:28)
  4. Flight of the Foo Birds (3:25)
  5. O (2:48)
  6. Teddy the Toad (3:21)
  7. Whirly-bird (3:53)
  8. Midnight Blue (4:30)
  9. Splanky (3:38)
  10. Fantail (2:58)
  11. Li'l Darling (4:52)
  12. Silks and Satins * (4:07)
  13. Sleepwalker Serenade [Slternative Take] * (3:38)
  14. Sleepwalker Serenade * (3:40)
  15. The Late Show * (2:52)
avatar van Arrie
Ik heb met m'n berichten bij dit album enigszins voor wat ophef gezorgd. Niet onbegrijpelijk met mijn score van een 0,5*, maar ik was nog jong en onbezonnen, had zeer weinig verstand van jazz, stuitte hier toevallig door een boek op en kon er blijkbaar niks mee (wat helemaal niet zo raar is).

Toch voelde ik het inderdaad wel als m'n recht om hier op te stemmen, en wel omdat ik het echt meerdere keren had geprobeerd, en andere jazz wel kon waarderen. Ik stemde heus niet na lukraak twee keer even luisteren. Maar iedere keer weer was het voor mij werkelijk heel moeilijke muziek om naar te luisteren, vond het inderdaad allemaal nogal zenuwachtige muziek, de rustige nummers kon ik nog wel enigszins hebben, geloof ik. Maar ik herinner me inderdaad dat ik het met moeite uitzat en er heel nerveus van werd (wat totaal niks voor mij is).

Hoe dan ook, een referentiekader is geen overbodige luxe, en die had ik dus in zeer beperkte mate. Meer dan drie jaar later is dat referentiekader enorm gegroeid. Door mijn zeer brede en grote interesse in muziek, heb ik veel meer leren kennen in verscheidene genres, waaronder dus ook jazz. Daarbij heb ik ook de nodige jaren '30/'40-muziek leren kennen, waaronder ook veel bigband. Dit jaar is het topic 'de prehistorische top 400' begonnen, waar ik enthousiast aan meedoe. Daarin komt allerlei oude muziek in voor, van 1913 tot 1963, en ik merk dat ik er zeker van kan genieten. Ook een aantal nummers van Count Basie zijn langsgekomen (waaronder de klassieker One o'Clock Jump) en ik merkte dat, ondanks dat het voor mij geen hoogtepunten waren, ik er prima naar kon luisteren. Dat was nogal een vooruitgang ten opzichte van hoe ik Count Basie drie/vier jaar geleden ervaarde. Nu ik een aardig referentiekader heb opgebouwd, besloot ik dit album toch maar weer te proberen.

Ik ben nu halverwege, en ik wil geen overhaaste conclusies neerplempen, maar ik kan wel zeggen dat die 0,5* absoluut kan verdwijnen. Ik wil hem nu weer meer gaan draaien en beter leren kennen, maar ik kan er nu echt veel meer mee, en dat is eigenlijk niet meer dan logisch. Ik had het ook wel een beetje verwacht. Voor nu verwijder ik mijn 0,5* en verwacht binnenkort een herziene mening van mijn kant.

Niks zo leuk als deze Lp opzetten: naald in de eerste groef en spelen maar. Liefst met een zonnetje buiten en de deuren open. Hopelijk de komende dagen dus

Het komt goed Arrie

avatar van vork666
Normaal luister ik meer naar de wat latere jazz, maar dit knalt er ook lekker uit. Heerlijk

avatar van Superbitch
Count Basie associeerde ik vooral met de periode voor 1950. Hij was die bandleader met het typische slotcadensje, licht en swingend. Na 1950 neemt een nieuwe generatie het over, maar eigenlijk overlappen die periodes elkaar. Swing en big bands gaan nog decennia lang door, ook al wordt hun publiek kleiner. Dit is een cruciaal album voor Count Basie, want dankzij de verbeterde opnametechniek, zijn ervaring en het niveau van zijn muzikanten klonk zijn band nooit beter dan hier. Je krijgt opzwepende, zenuwachtige ritmes, een bedwelmende klank en dan dat prachtige, luie slotnummer Li'l Darlin'.

avatar van judgepaddy
Die sax solo op After Supper gaat bij mij door merg en been.
Een trage blues in F met de tenor sax van Eddie Davis.
Zijn frasering is zeer uniek, meestal achter de beat en zo zwoel,...