Jonathan Wilson - Dixie Blur (2020)

Country / Folk
Label: Bella Union

1. Just for Love (3:15)
  2. '69 Corvette (4:21)
  3. New Home (3:46)
  4. So Alive (4:49)
  5. In Heaven Making Love (2:52)
  6. Oh Girl (4:57)
  7. Pirate (3:21)
  8. Enemies (3:47)
  9. Fun for the Masses (3:06)
  10. Platform (3:34)
  11. Riding the Blinds (4:47)
  12. El Camino Real (3:05)
  13. Golden Apples (3:19)
  14. Korean Tea (6:04)
avatar van Wilko_64
Ik kijk uit naar 6 maart. Inmiddels 5 nummers gehoord op spotify en vind ze mooi. Nashville invloeden zijn er. Gewoon mooie liedjes. IK ga hem ook live zien, eind maart in de muziekgieterij in Maastricht. Zee benieuwd. heb hem in 2011 ooit in het voorprogramma van Wilco in 014=3 in Tilburg gezien.

avatar van dafit
Uit mijn tweewekelijkse Popcorn-nieuwsbrief over de beste nieuwe popmuziek (aanmelden kan hier):

Liefhebbers van americana/rootsmuziek opgelet: luister naar dit in Nashville opgenomen nieuwe album van Jonathan Wilson. Op Dixie Blur brengt hij rijk gearrangeerde muziek met een prominente plek voor viool en pedal steelgitaar. Naar mate de Amerikaanse zanger ouder wordt, gaat hij steeds meer zingen als Bob Dylan. Althans, die indruk krijg je vooral als je naar nummers als 69 Corvette, Platform en Riding The Blinds luistert. Soms gaat het tempo even wat omhoog, zoals in het hoempapa-achtige nummer In Heaven Making Love. Dat had voor de afwisseling best wat vaker gemogen. Hoewel het muzikaal heel fraai verzorgd is, had iets meer peper dit album goed gedaan. Het psychedelische van eerder werk wordt wat gemist.

avatar van Tonio
Van Jonathan Wilson vond ik Gentle Spirit geweldig, en de opvolger Fanfare een tikkie minder. Maar met Rare Birds haakte ik af, zodat ik Dixie Blur niet eens meer beluisterd heb.

Maar ook mij viel tijdens de laatste nacht van de popmuziek op dat Leo Blokhuis dit album het beste van 2020 vond. Oké, dan moet ik toch nog maar eens luisteren, maar daar kwam vervolgens niks van. Totdat ik een paar weken geleden Leo's vriendin Ricky Koole het nummer '69 Corvette het mooiste nummer ooit hoorde noemen, waarna het nummer gedraaid werd.

Dus heb ik het album eens goed beluisterd. En dat viel mij best mee. Gelukkig waren de psychedelische elementen verdwenen, en laveert de muziek zo'n beetje tussen de Nashville en Laurel Canyon sounds in. En dat is best lekker. Qua instrumentatie en productie valt er niets aan te merken. Die is prima en dat compenseert een beetje de beperkte stem van Jonathan.

Van het niveau van de songs viel ik niet direct van mijn stoel, met uitzondering van '69 Corvette en Korean Tea. Dat zijn erg mooie songs. Hoe de rest op termijn is, daar moet ik het album de komende tijd nog maar eens wat vaker draaien.

En wat philtuper opmerkte, en AOVV bevestigde: ook ik hoor dat het intro van '69 Corvette doet denken aan Johnny Cash' uitvoering van U2's One. Nou ja, eigenlijk iets meer dan 'doen denken aan': het is nog eerder nèt geen jatten. Gelukkig is maar kort en is de rest van het nummer prachtig, dus kan ik het Jonathan dit keer wel vergeven ...