Jonathan Wilson - Dixie Blur (2020)

Country / Folk
Label: Bella Union

1. Just for Love (3:15)
  2. '69 Corvette (4:21)
  3. New Home (3:46)
  4. So Alive (4:49)
  5. In Heaven Making Love (2:52)
  6. Oh Girl (4:57)
  7. Pirate (3:21)
  8. Enemies (3:47)
  9. Fun for the Masses (3:06)
  10. Platform (3:34)
  11. Riding the Blinds (4:47)
  12. El Camino Real (3:05)
  13. Golden Apples (3:19)
  14. Korean Tea (6:04)
avatar van VDB79
Wat is Korean tea een prachtig nummer!

VDB79 schreef:
Wat is Korean tea een prachtig nummer!

Na wat meer luisterbeurten: de hele plaat is geweldig. Oh girl en Riding the blinds zijn wat mij betreft uitschieters, naast als eerder genoemde Korean tea. Wat een prachtmuziek. Kanshebber voor top 10 van dit jaar.

avatar van dix
dix
Er is iets aan het eclectische stijltje van Jonathan Wilson dat maakt dat hij mijn belangstelling behoudt. En in die zin stelt Dixie Blur weer niet teleur. Het is een mooie verzameling subtiel ingekleurde liedjes. More rootsy, less psych, met veel ruimte in de arrangementen. Wat me vooral opvalt is dat zijn zang geprononceerder is dan voorheen. Klonk hij op zijn eerste platen vaak wat terloops, hij nodigt nu méér uit om te luisteren.

Toch even een kritische noot met als collateral damage dat ik andermans luisterplezier nivilleer: In Heaven Making Love, thematisch is dat natuurlijk gewoon Kedeng Kedeng. Dat één en ander als melige country wordt gebracht helpt niet echt. Iedere plaat van Jonathan Wilson kent een skipnummer dus ook deze.

avatar van Venceremos
Och, dat hoempa geschmier met die fiddles wordt wel lekker overtuigend met pit gebracht. Tovert vaak een glimlach op het gezicht en sluit tevens goed aan op vroeg hoogtepuntje So Alive.

avatar van VDB79
Ik verhoog deze met een half. Heb de LP inmiddels ook maar aangeschaft (mooie artwork). Tot nu toe nr. 1 album op mijn shortlist Album van het jaar voor 2020. Misschien wel de beste van Jonathan Wilson tot nu toe?

Vraag van Van Nieuwkerk aan Blokhuis, tijdens de nacht van de popmuziek: "beste album van 2020?"
Toen kwam Blokhuis met dit album als antwoord.
Ben toen toch maar iets meer gaan luisteren.
Voor mij zeker niet het beste album van het jaar, maar wel zeer de moeite waard.

Er is iets met die '69 Corvette ( schitterende auto trouwens ) wat wél blijft hangen. Zal wellicht die viool zijn.
Ik luister nog even verder, alvorens te beoordelen.

avatar van AOVV
philtuper schreef:
Het begin van 69 Corvette doet me heel erg denken aan One van U2, en dan helemaal aan de versie van Johnny Cash. Ben ik de enige die dat hoort?

Een late reactie misschien, maar inderdaad, dat hoor ik er ook in terug!

Verder een erg patente plaat van Jonathan Wilson, die toch steeds net iets anders doet op zo'n nieuw album. Ditmaal behoorlijk wat country-invloeden, smaakvol uitgevoerd, moet ik zeggen. Het afsluitende Korean Tea is voor mij het absolute hoogtepunt, maar ook de (meeste) andere songs vind ik sterk. Hier en daar een (halve) misser, dat mag wel. Het album had dus wel een minuutje of 5 à 10 korter gemogen, maar dat is m'n enige punt van kritiek. Verder kan ik er enkel maar van genieten, rustig in de zetel achterover liggend na een lange werkdag.

4 sterren