The Kik - Jin (2020)

Label: Excelsior

1. Angela (2:39)
  2. Gekker Dan Jij (2:58)
  3. Plekken Waar Je Niet Mag Roken (3:29)
  4. De Gouden Wok (3:13)
  5. Alle Tijd van de Wereld (3:50)
  6. Don Juan & Casanova (2:41)
  7. Te Weinig Tijd (2:34)
  8. Maarten (4:12)
  9. De Grote Baas (4:38)
  10. Op de Radio (2:30)
  11. Een Lied Voor... (2:43)
avatar van spoiler
The Kik - Plekken Waar Je Niet Mag Roken - YouTube - m.youtube.com

Nieuwe plaat, nieuwe single en een nieuw 80's geluid.
Even wennen, maar ik vind het leuk.

avatar van Kos
Kos
Haha, ja geweldige single.

avatar van Poeha
"Alle Tijd van de Wereld" om even later "Te Weinig Tijd" te hebben. Je mot wat.

Plekken Waar Je Niet Mag Roken is een zeer fijne jaren 80 aandoende nederpop track. Benieuwd naar de rest.

avatar van WoNa
Ja, de heren gooien het over een andere boeg, zonder niet langer The Kik te zijn. Knap dus en ja, de plaat begint te groeien.

avatar van WoNa
Jin knalt er lekker in. 'Angela' is tekstueel een leuke variatie of 'Stacy's Mum' de hit waarmee Fountains of Wayne doorbrak in de V.S. eind jaren 90. Dave von Raven droomt weg op Angela, de moeder van zijn beste vriend.

De muziek laat horen dat de band zijn favoriete jaren achter zich heeft gelaten. Hoevaak kun je de jaren 60 opnieuw muzikaal succesvol herbeleven? De ontwikkeling is ook organisch. De stappen tussen '2' naar 'Stad En Land' en 'Hertaald' laten een voorwaarste beweging zien, waardoor de uitkomst van Jin niet raar is.

The Kik is inmiddels meer dan een pop bandje natuurlijk. De theater tours zijn gebouwd rond jaren 60 nummers en hun verhaal. De tour vorig jaar met de integrale uitvoering van twee Boudewijn de Groot albums past in een tendens waar heel muzikaal getalenteerd Nederland zijn geld mee begint te verdienen. Voor The Kik eindigde dit verhaal in Ahoy.

Met Jin moet de stap naar de kleine zalen van de lokale poptempels weer worden gezet. Het lijkt mij een heel rare ervaring om met je eigen muziek in de relatieve marge te musiceren terwijl met de muziek van een ander zalen worden volgespeeld. The Kik is echter een band die ook met de eigen muziek de grote zalen van poptempels verdient.

Het heeft me enige luisterbeurten gekost voordat Jin tot leven kwam, moet ik toegeven. Ik hoorde wel dat het niet slecht was, maar de muziek kwam maar niet tot leven voor me. Dat is inmiddels aan het veranderen. Het is immers een heel ander album en veel steviger dan The Kik ooit klonk. Ries Doms mocht nog nooit zo retestrak drummen in The Kik. Een aantal nummers zijn ook elektronischer dan voorheen. Geen orgeltje, maar synths. Dan heb je een andere band met dezelfde zanger.

Dus het komt allemaal goed, met uitzondering van de cover van 'Major Tom'. 'De Grote Baas' is wat mij betreft een overbodige song, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de cover van 'Pleasant Valley Sunday' in het verleden. Wat blijft, is dat The Kik in staat is om uiterst prettige nummers in elkaar te zetten. Ook als het steviger is en de invloeden na het einde van de jaren 60 liggen, komt de band met lekker vloeiende nummers. Zo lang dat het geval blijft, is er weinig aan de hand voor The Kik. Opnieuw gescoord dus.

De plaat is aan het groeien. Ik sluit meer sterren dan ook niet uit.

Deze recensie staat ook op WoNoBloG.

avatar van spoiler
Na het mindere album Hertaalt nu een goede revanche van de heren van The Kik. Heerlijk 80's sound. Voor mij kat in het bakkie, want ik kan echt genieten van die sound waar ik mee opgegroeid ben.
Ondertussen blijft het gewoon heel herkenbaar The Kik.
een vrolijk plaatje met niet al te ingewikkelde teksten.

Te Weinig Tijd vind ik zelf de minst geslaagde song, maar daarnaast blijft er nog genoeg over om van de genieten.

avatar van Bartjeking
Behoorlijk gedurfd van deze jongens, maar ik vind het meer dan geslaagd. Ken niet alles van ze, maar hiermee tikken ze de lat van hun beste werk aan (plaatje met Armand was ook leuk) . Voorkomen ze in ieder geval dat ze een jaren 60 gimmick blijven, maar toch lekker retro op een andere wijze. Goed stel.

avatar van Ceasar
Na het prachtige "Stad en Land", de zeer goed "Hertaalt" en het Boudewijn de Groot-tussendoortje is er nu "Jin". Met een nieuwe sound. Een sound die, wat mij betreft, het typisch eigen geluid van The Kik mist. Ik vind het knap en gedurfd dat ze hun sound hebben veranderd, maar daardoor klinken ze voor mij wel erg doorsnee. Ik vind ook dat de nieuwe sound de verstaanbaarheid van de teksten ten goede komt. Op "Hertaalt" staan goed gekozen covers met grappige en sterke nieuwe teksten. Het hier gecoverde "Major Tom (völlig Los gelöst)" van Peter Schilling stelt mij teleur. Ik hoop dat de live-uitvoeringen (volgende week zie ik ze live) meer kunnen overtuigen... Daarnaast vind ik het album ook wel erg kort.

The Kik heeft een eigen draai gegeven aan de leukere plaatjes uit de jaren 80. Major Tom, een beetje Doe maar, Klein Orkest. Met volle overtuiging en met veel plezier gemaakt!

avatar van Zwaagje
hurricane76 schreef:

Het zit absoluut knap in elkaar. Ze weten een sound (60 of 80) heel goed in elkaar te zetten. Daar heb ik altijd veel bewondering voor gehad, maar niet meer dan dat. Je kunt zeggen beter slecht gejat dan......... maar ik mis een eigen smoel; het blijft een gimmick. Eens kijken of dit beklijft bij mij. Ik stem wel voor het vakmanschap en muzikaliteit; dat staat buiten kijf.

avatar van dafit
Na meerdere platen met sixtiespop schakelt The Kik op Jin moeiteloos over op de sound van de jaren tachtig, met een grote rol voor synthesizers. Daarbij spelen ze liefdevol, niet al te subtiel leentjebuur bij Nederlandse bands die in dit decennium furore maakten. Luister maar eens naar het intro van Maarten. Jawel, dat klinkt als twee druppels water als Vriendschap van Het Goede Doel. En ben ik de enige die bij Alle Tijd Van de Wereld, het melancholieke hoogtepunt van het album, gelijk moest denken aan Over de Muur van Klein Orkest? Ze komen er glansrijk mee weg.

avatar van Prugs
Hun beste werk tot nu toe. De eerste promotionele single voor dit album, Plekken waar je niet mag roken, maakte me in eerste instantie een beetje pessimistisch. Zo te horen was The Kik van sound veranderd. Jaren '80. Voor een beatband. Ik dacht "nee hè..." Ik had het fout dus. Want toen de tweede single, Angela, om de hoek kwam kijken was mijn knop om. Het is een perfecte popsong. Ik keek opeens heel erg uit naar Jin. En ja hoor, toen Jin afgelopen Valentijnsdag uitkwam wist ik het meteen, deze sound is echt geweldig. 80s gemixt met beat. Zit toch wel wat in. Twee van de nummers op Jin (respectievelijk Gekker dan jij en Op de radio) doen me zelfs denken aan het vroege werk van Joe Jackson.