Pure Reason Revolution - Eupnea (2020)

Label: Inside Out

1. New Obsession (5:07)
  2. Silent Genesis (10:20)
  3. Maelstrom (5:44)
  4. Ghosts & Typhoons (8:45)
  5. Beyond Our Bodies (4:28)
  6. Eupnea (13:23)
avatar van Guinness1980
Dit album luistert makkelijker weg.
9 van de 10 keer zou ik voor Eupnea kiezen ondanks dat Rise Radiant ook erg tof is.
Sowieso vind ik dit ook het beste album van PRR. De oudere albums vind ik ook goed maar leggen het af tegen dit album.
En over de albumcover kan ik volgens mij zeggen dat ik de enige ben die het wel wat vind hebben.

avatar van stoepkrijt
Hun eerste drie albums heb ik gemist, maar met dit album heb ik Pure Reason Revolution toch ontdekt. Fijne ontdekking! Moderne en verfrissende progrock. Sfeervol, maar ook met ruimte voor heerlijk bruut gitaargeweld. Spannende composities, maar nergens te geforceerd complex.

De hoogtepunten staan voor mij op de eerste helft van het album. New Obsession is de meest toegankelijke rocksong, maar daarom niet minder boeiend. Maelstrom is vrij glad, maar heel prettig melodieus. En Silent Genesis heeft de lekkerste gitaaruitbarstingen van het hele album. Wát een venijn zit daarin!

avatar van El Stepperiño
Wat een fantastisch album is dit. Iedere luisterbeurt wordt hij nog steeds beter en vallen me weer andere details op. Verfrissend, maar ook ruig, maar ook melodieus, tweestemmig, complex, maar ook straightforward. Ja, dit is er eentje voor in mijn jaarlijstje!

avatar van Leptop
Het album blijft boeien. Ik zie het nog wel groeien naar 4,5*. Zit knap in elkaar, het klinkt fris en spannend tegelijkertijd.

Leptop schreef:

Ik ken deze band niet, maar afgaande op de positieve reacties en de songs die ik al heb beluisterd, staat deze plaat op mijn lijstje.

Voila, zonet besteld ! Ben benieuwd

avatar van ProGNerD

Voila, zonet besteld ! Ben benieuwd

Goeie investering; dat wordt gegarandeerd genieten...

Dit is hoe een progalbum moet klinken. Alles is in dit genre bijna al gedaan, maar PRR weet het toch weer fris te laten klinken. Bovendien zijn songs als Silent Genesis en Ghost & Typhoons 2 van de beste songs in dit genre van de laatste jaren. Wát een beesten van songs!

Nog een tipje: op Dodax voor nog geen 6 Euro te bestellen :-O

avatar van Leptop
Na een paar maanden geluisterd te hebben: halfje erbij. Echt goed, deze plaat, zie ook de opmerking van eh1982.

avatar van namsaap
Wat een fijne verrassing, dit album! Ik kende deze band nog niet maar de lichte prog van deze band gaat er bij mijn in als zoete koek. Het ene moment klinkt de band luchtig en poppy om er op een onverwacht moment een stevige gitaarriff in te gooien.

Op sommige momenten doet de band me denken aan Blackfield maar ook de Pink Floyd-invloeden zijn nooit ver weg. Op de stevige momenten is er de affiniteit met hedendaagse progbands als Leprous en Caligula's Horse. De belangrijkste troef is de prachtige samenzang tussen Jon Courtney en Chloë Alper.

Dit album zal nog wel even in mijn CD-speler te vinden zijn.

Reeds enkele malen gedraaid. Wel "anders" dan de meeste prog bands die ik heb. Terwijl bv HCE van Steven Wilson en FEAR van Marillion me direct inpakte, is deze meer een groeiplaat.
Zeer mooie samenzang, toffe drumpartijen en soms lekker vette gitaar riffs.
In ieder geval. Dit is weer een aanwinst.

TONYLUNA schreef:

Met recht een "progressief" album dus

Man man. Wat een album. Is toch één van mijn favorieten om in de top 10 van 2020 te belanden.
Zeer frisse prog . Heb wat tijd nodig gehad om deze plaat te doorgronden maar het is absoluut de moeite waard. Ik vraag me af of dit hun "beste" album is ?? Want dit smaakt naar meer .........

avatar van james_cameron
Het album heeft maar liefst tien jaar op zich laten wachten, maar dan heb je ook wel iets. De sfeervolle, licht progressieve rock, doorspekt met electronica, steekt ook ditmaal weer erg fraai in elkaar en is prachtig uitgewerkt, met heel veel detail in het geluid. Vooral de lange tracks zijn erg mooi. Hopelijk duurt het nu niet weer tien jaar...

avatar van Rogyros
Zo, dit is een mooie plaat! Ik ken deze band helemaal niet. Dit album is wel een hele prettige. Het klinkt fris, authentiek. Mooie wendingen, mooi in balans. Mooi gemusiceerd.

Kortom, mooi!