School Is Cool - Things That Don't Go Right (2020)

Belgiƫ
Uitgebracht in eigen beheer

1. Fifty Percent (4:43)
  2. Close (4:38)
  3. Thunder & Lightning (4:30)
  4. On the Halfway Line (4:09)
  5. Right Here (3:48)
  6. Masculinity (4:26)
  7. Nothing Good (3:14)
  8. The Book of Yearning (4:30)
  9. Married at First Sight - Australia (2:36)
  10. Playground (4:11)
  11. In the Heat of Summer (4:10)
  12. Things That Don't Go Right (6:34)
avatar van WoNa
Eerste beluistering is heel erg lekker, al heeft de band wel heel erg goed geluisterd naar wat in het afgelopen decennium heel populair was in het lichte rock segment. Eens kijken wat verdere beluistering gaat brengen.

avatar van Screenager
Close is alleszins een zéér sterke single. Maar ik sluit me wel aan bij WoNa. Dit geluid hebben ze toch wel lekker geleend bij The War On Drugs.

avatar van Lura
Sinds de komst van het eigenzinnige T.C. Matic in 1980 maakte de Belgische rockmuziek een grote ontwikkeling door. Sindsdien schoten de nieuwe groepen als paddenstoelen uit de grond, waarvan dEUS uiteraard de bekendste is en de meeste invloed had en heeft.

Zo’n decennium geleden werd in Berchem School is Cool opgericht. Hun eerste ep en cd werden nog in eigen beheer uitgebracht, maar dankzij de nodige air play op Studio Brussel groeide hun populariteit snel, ook in Nederland. Bovendien wonnen ze Humo's Rock Rally. De samenstelling van de groep was af en toe aan verandering onderhevig, vaste waarden vanaf het begin waren frontman Johannes Genard en Matthias Dillen.

Op hun nieuwste album Things That Don’t Go Right wordt de groep herenigd met producer Reinhard Vanbergen (Das Pop), die ook de productie van hun debuut Entropology voor zijn rekening nam. Het debuut werd gedomineerd door tachtiger jaren synthesizers en energieke drums met veel donkere, apocalyptische teksten.

Ook deze keer gaan de teksten niet over “the bright side of life”, maar over stukgelopen relaties, lusteloosheid, de schijnwerkelijkheid van sociale media, fear of missing out (de angst om iets belangrijks of leuks te missen), het concept mannelijkheid en Australische reality programma’s. Kortom over Things That Don’t Go Right.

Gelukkig is de muziek een stuk luchtiger van toon, waarin regelmatig een belangrijke rol is weggelegd voor het toetsenspel van Hanne Torfs. Net als op het debuut is de percussie erg energiek. Soms liggen de liedjes goed in het gehoor zoals single Close, dat ongetwijfeld op veel air play zal mogen rekenen.

Ook is er geregeld uitstekend gitaarspel te horen, zoals in Thunder & Lighting. Wie goed luistert naar on the Halfway line hoort trouwens heel kort de bekende gitaarsound van The Allman Brothers terug. Naast uptemponummers ook ingetogen nummers, die me persoonlijk beter bevallen.

Af en toe klinken er recente invloeden door, zoals bijvoorbeeld van War on Drugs. De finale van afsluiter en titelsong herinnerde me overigens meteen aan de meeslepende finale van The Stones klassieker You Can't Always Get What You Want. Het schilderij op de cover is van Bent van Looy (Das Pop).

School is Cool live:

16-04 GENT: Charlatan (Uitverkocht)
17-04 UTRECHT: Ekko
18-04 ANTWERPEN: Trix
24-04 BRUSSEL: AB (Uitverkocht)

avatar van Zwaagje
Ik ken de band niet, maar gezien bovenstaande enthousiaste reacties op dit album en/of singles daarvan moet daar verandering in komen.
Opvallend dat het debuut en het album daarna veel discussie losmaakt hier, maar bij het vorige album stond geen één bericht. Is de band wat in de vergetelheid geraakt of was dat een slecht album? Ik ga dit album morgen eens een kans geven.

avatar van WoNa
Things that don't go right mag misschien opgaan voor de individuele leden van School is Cool, niet voor de muziek die zij samen maken. Daaraan lijkt alles meer dan te kloppen. Een band die de flow van War on Drugs en de kracht van Arcade Fire weet te koppelen aan jaren 80 synths als van Howard Jones en anderen, om het maar niet te hebben aan een belachelijk disco geluidje om er een prima song van te maken, die kan iets.

In die zin is School is Cool een omgevallen platenkast. Er zijn meer nummers die ik zo zou kunnen omschrijven, met weer andere invloeden. Een pubquiz rondom dit album zou heel interessant moeten zijn. Wie haalt de meeste invloeden er uit?

Het knappe is dat het mij geen moment stoort, omdat bijna alle nummers op Things That Don't Go Right zo sterk zijn. In een enkel zachter nummer gebeurt wellicht niet zo heel veel, maar dat is ook wel lekker tijdens zoveel muzikaal geweld. Niet qua herrie, maar inventiviteit. Het spelen met het ritme waardoor er of meer tijd nodig is of juist iets wordt afgebroken bijvoorbeeld in 'Masculinity' and 'Nothing Good'. Of de enorme popfeel die de meer krachtigere nummers meekrijgen, iets dat ze een grote meerwaarde geeft.

Er valt enorm veel te ontdekken aan dit album en ik zal niet teveel verklappen, omdat het te leuk is om dat zelf te doen (denk ik althans). Als het album ook nog eens eindigt met een knal, die op het podium vast prachtig kan worden uitgebouwd, is het echt af. Voor mij een van de frontrunners van 2020 tot nu toe.

Dit is een bewerking van een Engelstalige post op WoNoBloG.

Dit klinkt erg lekker zeg. Ik kende de band niet totdat ik het hier voorbij zag komen. Maar eens vaker opzetten.

avatar van Zwaagje
WoNa schreef:

Dit is een bewerking van een Engelstalige post op WoNoBloG.

Kom nu pas aan een echte luister beurt toe; er is zoveel moois uitgebracht deze week.
Het is een heerlijk nostalgisch tripje; beter goed gejat dan........

avatar van esteban
De plaat had wat tijd nodig om mij helemaal voor zich te winnen, maar dat gebeurde uiteindelijk wel met overtuiging. Een ode aan de 80s met talrijk aanwezige invloeden, die gelukkig nooit als een gimmick aanvoelt. De typische sound die School is Cool eigen is, en die ook bleef evolueren, overheerst. Ook deze worp heeft een heel eigen gezicht. Persoonlijke favoriet is toch wel Close.

Stem verhoogd naar 4 en naar mijn gevoel kandidaat voor album van het jaar. (nationaal) Al is het een gevecht met de laatste plaat van de Compact Disk Dummies.

Te veel gejat bij The War on Drugs helaas.

avatar van AOVV
Jemig, ik vind dit jammer genoeg een behoorlijke sof. Waar het debuut frist en energiek klonk, is dit een saaie, lange, inspiratieloze zit geworden naar mijn mening. Enkel single Close weet me even te doen opveren, maar daarna zakt het echt ineen.

2 sterren

avatar van Kronos
Ik vond school helemaal niet cool. Misschien dat ik daarom deze band altijd genegeerd heb. Maar dit blijkt een mooi plaatje te zijn. Zo zie je maar, een mens is nooit te oud om te leren.