Testament - Titans of Creation (2020)

Label: Nuclear Blast

1. Children of the Next Level (6:13)
  2. WWIII (4:48)
  3. Dream Deceiver (4:58)
  4. Night of the Witch (6:32)
  5. City of Angels (6:43)
  6. Ishtars Gate (5:09)
  7. Symptoms (4:37)
  8. False Prophet (4:54)
  9. The Healers (4:23)
  10. Code of Hammurabi (4:52)
  11. Curse of Osiris (3:24)
  12. Catacombs (2:01)
avatar van james_cameron
Opener Children Of The Next Level hakt er direct heerlijk vet in, net als de volgende track, WWII. Daarna zakt de boel helaas flink in, om pas halverwege het album weer tot leven te komen, met lekkere uptempo beukers als False Prophet en Curse Of Osiris, dat qua tekst en gevoel doet denken aan Creeping Death van Metallica. Zoals altijd zijn de midtempo songs hier minder interessant, zeker wanneer die gepaard gaan met nogal simplistische teksten, zoals bijvoorbeeld Dream Deceiver. Die track had het album niet moeten halen. Verder degelijkheid troef, niet beter of minder dan de afgelopen paar albums. Door de uitstekende productie komt alles overigens wel optimaal goed uit de verf, dat moet gezegd worden.

avatar van HammerHead
Ik heb het diverse malen geprobeerd met dit schijfje, maar het gaat 'm niet worden. Hard vooruit, continu dezelfde ritmes en elk nummer op dezelfde (vrij monotone) manier gezongen/gebruld. Na een nummer of 5 à 6 heb ik het echt wel gehad (en dan ben je dus pas halverwege). Het mag dan allemaal strak in elkaar zitten en zeer kundig zijn gespeeld, maar er is voor mij meer nodig dan alleen maar een harde plaat maken: ik mis hier variatie en venijn. Het is op het drammerige af, duurt allemaal veel te lang en is daardoor simpelweg een vrij saaie bedoening. Dan houd ik het wel bij de eerste paar platen van deze band, want dit is gewoon niet mijn soort thrash metal.

avatar van lennert
Verrassing, maar Testament levert met Titans Of Creation het beste thrashalbum dat de Four Horsemen niet konden. Gezegend met de ideale ritmesectie (Hoglan/DiGorgio), Peterson's dartelende gitaarriffs en Skolnick's zwierige leads is Testament hier op hun best: een band die eigenlijk met gemak kan wedijveren met de grote vier. Goed, we hebben Chuck Billy alsnog als het meest 'standaard' onderdeel van de band, maar hij gaat hier niet te ver met brullen en wisselt op het juiste moment af met dikke screams. Zo'n black metal stuk als op Curse Of Osiris is verschrikkelijk vet.

Verder blijft het genieten van Skolnick's soleerwerk. Duidelijk een van de betere gitaristen uit het genre en een perfecte tegenhanger van de mokerzware riffs. Zo hoor ik Testament graag!

Einstand:
11. Dark Roots Of Earth 3*
12. Demonic 2*
Gemiddelde: 3,71*

avatar van RuudC
Oef, ik ben al heel wat jaren wrokkig tegen Testament en de laatste platen waren behoorlijk slecht, dus kon ik lekker botvieren. Dit album begint sterk... en is verder ook behoorlijk goed. Het heeft eigenlijk alles wel wat je van een moderne thrashplaat mag verwachten en het vliegt nergens uit de bocht door een slechte productie, eentonigheid of overmatig gebrul/gekrijs. Billy doet het goed, Steve doet het heel goed, Skolnick is fantatisch, het kan eigenlijk niet op. Songs zijn vlijmscherp, steken goed in elkaar en bulken van de energie. Ik heb Testament vaak verweten ongemotiveerd te zijn, maar daar is hier niets van te merken. Er wordt zelfs gas teruggenomen halverwege. Niet veel, maar daarmee onderscheidt het zich al van talloze andere bands die hoofdzakelijk een tempo kennen. In de laatste twee songs nog even de laatste energie eruit gooien en zelfs met black metalriffs komen. Top gedaan!

Nieuwe eindstand:
1. The New Order