Allan Holdsworth - None Too Soon (1996)

Jazz / Rock
Label: Polydor

1. Countdown (3:11)
  2. Nuages (5:41)
  3. How Deep Is the Ocean (5:29)
  4. Isotope (5:42)
  5. None Too Soon, Part 1 / Interlude / None Too Soon, Part 2 (7:44)
  6. Norwegian Wood (5:55)
  7. Very Early (7:42)
  8. San Marcos (3:24)
  9. Inner Urge (6:15)
WPE
Hee, hier heeft niemand een recentie bij gezet, dan ben ik mooi de eerste!
Ik ken Allan Holdsworth al vrij lang, vanaf begin jaren 80 (ik heb dus zijn periode bij Gong en Soft Machine niet echt meegekregen. Wel bij de groep U.K. waar hij me direct opviel vanwege zijn zeer aparte en virtuoze gitaarsolo's. Naar aanleiding daarvan ben ik verschillende solo albums gaan kopen van hem, al dan niet met wisselend succes (ze zijn niet allemaal even geweldig). Het nadeel van zijn muziek is dat er op een gegeven moment verzadiging optreedt, want hij wil wel continu laten horen dat hij een heuse race-eend is, die vele noten binnen 1 seconde kan spelen. En als hij dus een cd persoonlijk helemaal volspeelt dan geloof je het na 20 minuten wel.
Daarom is dit album zo'n goede aanrader: het zijn sterke composities (bestaande nummers, gecoverd dus), met een heel goede band. En het mooie is dat hier zijn virtuoze solo's afgewisseld worden door piano-solo's en dat werkt heel goed. Dus aarzel niet, mocht je iets van Allan willen aanschaffen (wat hij zeker verdient) dan is dit het juiste album. Jazzy, virtuoze solo's, prima nummers. En je krijgt echt een heel goed inzicht in zijn manier van soleren.

ik heb alles vna deze maestro dus ga ik het album, maar eens draaien en kijken (horen) of jij gelijk hebt

avatar van DeWP
Ondanks dat Allan op dit album voornamelijk "standards" speelt, vind ik dit een van zijn beste cd's. Virtuositeit op en top, heerlijke jazz, en wat het ook bijzonder goed doet is de combinatie met piano, waardoor er niet vrij snel een verzadiging optreedt van Allans solo's. Er is afwisseling. En het klinkt allemaal echt heel erg goed.