Pendragon - Love Over Fear (2020)

Label: Toff

1. Everything (5:20)
  2. Starfish and the Moon (3:37)
  3. Truth and Lies (8:26)
  4. 360 Degrees (5:34)
  5. Soul and the Sea (5:44)
  6. Eternal Light (8:19)
  7. Water (7:57)
  8. Whirlwind (4:59)
  9. Who Really Are We? (8:41)
  10. Afraid of Everything (5:08)
  11. Tamen Omnia [Everything but Everything] *
  12. Who Really Are We? [Acoustic Version] *
avatar van Marco van Lochem
Eind jaren ’70 werd Pendragon opgericht door zanger/gitarist/componist Nick Barrett en het eerste album verscheen in 1985, “THE JEWEL”. Pendragon wordt vaak in één adem genoemd met Marillion, IQ, It Bites en Pallas, de symphonische, progressieve rockbands uit Engeland uit de eerste helft van de jaren ’80. Bij de muziek van Pendragon is de gitaar het belangrijkste instrument en Barrett heeft zich weten te ontwikkelen tot een geweldige gitarist met een geluid dat in de buurt komt van David Gilmour van Pink Floyd. Zijn stem is daarentegen minder toegankelijk, hij heeft een wat bijtende stem met een Engelse tongval, het is een stem waarvan je moet houden. De muziek van Pendragon is door de jaren heen wel verandert. Het eerste album is een jaren ’80 product, magere productie, maar wel goede songs. Album #2, “KOWTOW” laat een meer poppy sound horen en is daarom minder geliefd. Vanaf het in 1991 verschenen “THE WORLD” vindt Pendragon zijn vaste stijl. Langere, zeer melodieuze songs, met veel solo’s, zijn hetgeen de band je voorschotelt en de albums die daarna verschijnen zijn stuk voor stuk succesvol binnen het genre. Vanaf “BELIEVE”, dat in 2005 verschijnt, voegt Nick Barrett steeds meer heavier stukken toe aan zijn songs, zonder dat het metal-achtig wordt. De albums die daarna verschijnen hebben dezelfde opzet, melodieus, maar iets minder toegankelijk. “LOVE OVER FEAR” is album #11 en betekent een terugkeer naar de sound die de band in de jaren ’90 geen windeieren heeft gelegd. Meer aandacht voor de melodie en de gitaar produceert geen heavy riffs, maar wordt puur en alleen gebruikt voor de begeleidende rol en briljante gitaarsolo’s. Toetsenist vanaf het tweede album Clive Nolan mag zich ook af en toe in de spotlight plaatsen met mooie toetsenbijdragen en de ritmesectie, bassist van het eerste uur Peter Gee en de nieuwe drummer (sinds 2015 en dit is zijn eerste album met de band) Jan-Vincent Velazco zorgen voor een heerlijke degelijke basis waarop de 10 songs prima tot hun recht komen. Op voorgaande albums was er minimaal 1 song te vinden die meer dan 10 minuten duurde, dat is op ‘LOVE OVER FEAR” niet aan de orde. “TRUTH AND LIES” met een rustige opbouw die uitmondt in een prachtige gitaar solo, “ETERNAL LIGHT” waarin het tempo tegen het einde omhoog gaat en “WHO REALLY ARE WE” met een heerlijk opzwepend tempo zijn de songs die tussen de 8 en 9 minuten duren en daarmee tot de langste van het album behoren. “LOVE OVER FEAR” kon wel eens het eerste Pendragon album sinds 2001 “NOT OF THIS WORLD”, dat in de top 3 van mijn jaarlijstje over 2020 komt te staan. Alle ingrediënten zijn daarvoor aanwezig. Hou je van mooie melodieuze, avontuurlijke muziek, ga dit album luisteren!