Lido Pimienta - Miss Colombia (2020)

Colombia
Electronic / Wereld
Label: ANTI-

1. Para Transcribir (Sol) (2:51)
  2. Eso Que Tu Haces (4:33)
  3. Nada (4:58)

met Li Saumet

4. Te Quería (4:02)
  5. No Pude (3:48)
  6. Coming Thru (2:40)
  7. Quiero Que Me Salves [Preludio] (2:33)

met Rafael Cassiani Cassiani

8. Quiero Que Me Salves (6:11)

met Sexteto Tabala

9. Pelo Cucu (4:12)
  10. Resisto y Ya (2:46)
  11. Para Transcribir (Luna) (4:57)
avatar van E-Clect-Eddy
Lijzige beats op Eso Que Tu Haces met zowel Flamenco als Midden-Oosten invloeden: een soort downtempo mix van Rosalía en Shakira.

No Pude meer in het verlengde van het werk van Rosalía.

Haar vorige album deed me denken aan Björk maar afgaande op de 3 singles lijkt zij die hier ingeruild te zijn voor de Spaanse hype van dit moment.

avatar van musicfriek
Moet zeggen dat ik het wel erg fijne nummers vind allemaal. Heerlijk eigenzinnige dame, deze Lido. Vooral Nada bezorgd me kippenvel. Vooral deze uitvoering bij COLORS (een kanaal op YT):

Lido Pimienta - Nada | A COLORS SHOW - YouTube

Ja, ik heb heel veel zin in dit album. Zal haar vorige ook eens checken.

avatar van E-Clect-Eddy
Ik snap de noodzaak van de introductie van het nummer via de gesproken woord prelude Quiero Que Me Salves [Preludio] maar het is geen fijne break in het album. Geen noot muziek onder de woorden van de oude man die niet goed verstaanbaar spreekt. Dit had ze beter aan het einde van het album kunnen plakken.

Misschien dat daarom de eerste helft van het album me meer bevalt dan wat na de interlude komt.

avatar van E-Clect-Eddy
Overigens behoort Quiero Que Me Salves met zijn uitgeklede Latin Roots wel tot de juweeltjes van het album, of in elk geval mijn favoriet.

avatar van E-Clect-Eddy
Als ik de dames hoor die de chants doen in de tweede helft van dit album dan doen me die denken aan de leden van de deze Latin Core act Pixvae - Pixvae (2016).

avatar van overmars89
Erg interessante muziek. Na het gigantische succes van Rosalia was het natuurlijk wachten op andere artiesten die hetzelfde stijltje proberen na te bootsen. Toch doet Lido dit erg geslaagd. Ze heeft een prachtige stem en er is veelal een interessante muzikale begeleiding te horen.

Verder ben ik het eens met de bovenstaande meningen dat de Interlude in het midden van het album te lang en storend is. Voor de rest vind ik het prachtig hoe Lido Pimienta klinkt bijna zonder enige muzikale begeleiding zoals op de openings en sluitings - track. Dan ben je naar mijn inziens echt een begenadigd zangeres. Eso Que Te Haces & Nada behoren ook nog tot mijn favorieten.

avatar van Koenr
overmars89 schreef:

Je bedoelt het vast (hopelijk) niet zo, maar dit klinkt wel behoorlijk minachtend.

Bovendien is het niet waar, want de stijlen van beide artiesten hebben helemaal niks gemeen. Rosalía mixt flamenco met (voornamelijk) moderne pop en R&B. Pimienta combineert folk(lore), cumbia en bullerengue met art pop en electronica. Daarnaast is Pimienta ook al een stuk langer aan haar sound aan het sleutelen dan Rosalía. De enige overeenkomst is eigenlijk dat beiden meestal in het Spaans zingen.

De vergelijking met Björk (die online veel wordt gemaakt) is gepaster, als er dan per se een Europese artiest bijgehaald moet worden.

avatar van overmars89
Koenr schreef:

Ja, je hebt eigenlijk wel gelijk dat ik dat niet zo netjes heb verwoord. Toch hoor ik elementen van Rosalia terug komen in de muziek van Lido Pimienta. Vooral in de eerste helft van het album. In haar manier van zingen hoor ik het ook terug, maar misschien ben ik inderdaag niet genoeg thuis in het Latin wereldje om die conclusie te maken. Al met al ben ik wel zeer te spreken over dit album.

avatar van Koenr
Het zijn beiden natuurtalenten en begenadigde zangeressen, maar ook daar hoor ik toch meer verschillen dan overeenkomsten. Pimienta is een geoefende metal-zangeres, Rosalía is getraind als traditionele flamenco-zangeres, er zit veel meer vibratie in haar stem en hun uithalen zijn behoorlijk anders.

Wat beiden wel gemeen hebben is dat ze het geluid van moderne pop, hip-hop en electronic volledig omarmen en graag met artiesten uit andere genres samenwerken. Zeker Rosalía heeft de afgelopen twee jaar met een heleboel verschillende genres geflirt (zie ook die Reggaeton single van haar vorig jaar), dus er zullen best hier en daar herkenbare elementen in de muziek van beiden langskomen, maar aan zo'n vergelijking kan je nog tientallen andere artiesten toevoegen. Als ik invloeden voor deze plaat zou moeten aanwijzen dan zou ik echter veel eerder naar andere artiesten in Zuid-Amerika kijken die lokale folklore en moderne electronica combineren.

Ik denk wel dat het succes van Rosalía enkele deuren heeft geopend voor artiesten als Pimienta om een iets groter publiek te bereiken. Ik ben blij dat dit album meer aandacht krijgt, het is echt een knappe, eigenzinnige plaat geworden die Pimienta als artiest met een eigen verhaal op de kaart zet.

avatar van madmadder

Wat is "Nada" een absoluut heerlijk nummer. Schreeuwt om meer.