Lido Pimienta - Miss Colombia (2020)

Colombia
Electronic / Wereld
Label: ANTI-

1. Para Transcribir (Sol) (2:51)
  2. Eso Que Tu Haces (4:33)
  3. Nada (4:58)

met Li Saumet

4. Te Quería (4:02)
  5. No Pude (3:48)
  6. Coming Thru (2:40)
  7. Quiero Que Me Salves [Preludio] (2:33)

met Rafael Cassiani Cassiani

8. Quiero Que Me Salves (6:11)

met Sexteto Tabala

9. Pelo Cucu (4:12)
  10. Resisto y Ya (2:46)
  11. Para Transcribir (Luna) (4:57)
avatar van E-Clect-Eddy
Lijzige beats op Eso Que Tu Haces met zowel Flamenco als Midden-Oosten invloeden: een soort downtempo mix van Rosalía en Shakira.

No Pude meer in het verlengde van het werk van Rosalía.

Haar vorige album deed me denken aan Björk maar afgaande op de 3 singles lijkt zij die hier ingeruild te zijn voor de Spaanse hype van dit moment.

avatar van musicfriek
Moet zeggen dat ik het wel erg fijne nummers vind allemaal. Heerlijk eigenzinnige dame, deze Lido. Vooral Nada bezorgd me kippenvel. Vooral deze uitvoering bij COLORS (een kanaal op YT):

Lido Pimienta - Nada | A COLORS SHOW - YouTube

Ja, ik heb heel veel zin in dit album. Zal haar vorige ook eens checken.

avatar van E-Clect-Eddy
Ik snap de noodzaak van de introductie van het nummer via de gesproken woord prelude Quiero Que Me Salves [Preludio] maar het is geen fijne break in het album. Geen noot muziek onder de woorden van de oude man die niet goed verstaanbaar spreekt. Dit had ze beter aan het einde van het album kunnen plakken.

Misschien dat daarom de eerste helft van het album me meer bevalt dan wat na de interlude komt.

avatar van E-Clect-Eddy
Overigens behoort Quiero Que Me Salves met zijn uitgeklede Latin Roots wel tot de juweeltjes van het album, of in elk geval mijn favoriet.

avatar van E-Clect-Eddy
Als ik de dames hoor die de chants doen in de tweede helft van dit album dan doen me die denken aan de leden van de deze Latin Core act Pixvae - Pixvae (2016).

avatar van overmars89
Erg interessante muziek. Na het gigantische succes van Rosalia was het natuurlijk wachten op andere artiesten die hetzelfde stijltje proberen na te bootsen. Toch doet Lido dit erg geslaagd. Ze heeft een prachtige stem en er is veelal een interessante muzikale begeleiding te horen.

Verder ben ik het eens met de bovenstaande meningen dat de Interlude in het midden van het album te lang en storend is. Voor de rest vind ik het prachtig hoe Lido Pimienta klinkt bijna zonder enige muzikale begeleiding zoals op de openings en sluitings - track. Dan ben je naar mijn inziens echt een begenadigd zangeres. Eso Que Te Haces & Nada behoren ook nog tot mijn favorieten.

avatar van Koenr
overmars89 schreef:

Je bedoelt het vast (hopelijk) niet zo, maar dit klinkt wel behoorlijk minachtend.

Bovendien is het niet waar, want de stijlen van beide artiesten hebben helemaal niks gemeen. Rosalía mixt flamenco met (voornamelijk) moderne pop en R&B. Pimienta combineert folk(lore), cumbia en bullerengue met art pop en electronica. Daarnaast is Pimienta ook al een stuk langer aan haar sound aan het sleutelen dan Rosalía. De enige overeenkomst is eigenlijk dat beiden meestal in het Spaans zingen.

De vergelijking met Björk (die online veel wordt gemaakt) is gepaster, als er dan per se een Europese artiest bijgehaald moet worden.

avatar van overmars89
Koenr schreef:

Ja, je hebt eigenlijk wel gelijk dat ik dat niet zo netjes heb verwoord. Toch hoor ik elementen van Rosalia terug komen in de muziek van Lido Pimienta. Vooral in de eerste helft van het album. In haar manier van zingen hoor ik het ook terug, maar misschien ben ik inderdaag niet genoeg thuis in het Latin wereldje om die conclusie te maken. Al met al ben ik wel zeer te spreken over dit album.

avatar van Koenr
Het zijn beiden natuurtalenten en begenadigde zangeressen, maar ook daar hoor ik toch meer verschillen dan overeenkomsten. Pimienta is een geoefende metal-zangeres, Rosalía is getraind als traditionele flamenco-zangeres, er zit veel meer vibratie in haar stem en hun uithalen zijn behoorlijk anders.

Wat beiden wel gemeen hebben is dat ze het geluid van moderne pop, hip-hop en electronic volledig omarmen en graag met artiesten uit andere genres samenwerken. Zeker Rosalía heeft de afgelopen twee jaar met een heleboel verschillende genres geflirt (zie ook die Reggaeton single van haar vorig jaar), dus er zullen best hier en daar herkenbare elementen in de muziek van beiden langskomen, maar aan zo'n vergelijking kan je nog tientallen andere artiesten toevoegen. Als ik invloeden voor deze plaat zou moeten aanwijzen dan zou ik echter veel eerder naar andere artiesten in Zuid-Amerika kijken die lokale folklore en moderne electronica combineren.

Ik denk wel dat het succes van Rosalía enkele deuren heeft geopend voor artiesten als Pimienta om een iets groter publiek te bereiken. Ik ben blij dat dit album meer aandacht krijgt, het is echt een knappe, eigenzinnige plaat geworden die Pimienta als artiest met een eigen verhaal op de kaart zet.

Wat is "Nada" een absoluut heerlijk nummer. Schreeuwt om meer.

avatar van musicfriek
Ben mijn favoriete albums over 2020 allemaal aan het herbeoordelen en deze komt toch wel weer even binnen zeg, haar stem is zo aandoenlijk mooi, blijft een heel bijzonder album. Sluit de volle mep niet uit, eindigt zeker in de top 10

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Altijd fijn om verrast te worden door iets dat buiten je straatje ligt. Op heerlijke wijze worden hier verschillende muziekstijlen samengeweven. Nada, Te Queria en Eso Que Tu Haces zijn werkelijk prachtig. Leuke ontdekking uit de jaarlijstjes

avatar van AOVV
Nada is een fantastisch nummer, maar eigenlijk verdient de gehele plaat wel erkenning. De muziek klinkt zoals de hoes eruitziet: exotisch, kleurrijk, extravagant. Lido Pimienta en gevolg maken er een multicultureel feestje van goed drie kwartier van.

3,5 sterren

avatar van TornadoEF5
Absoluut prachtig met stuk voor stuk mooie nummers (op de interlude dan na). Vandaag ook Rosalia beluisterd voor de eerste keer, en ze doet me daar wel wat aan denken, maar ik vind dit zelfs nog beter, en beide albums zijn toch ook weer anders. Wel grappig dat je nog nooit in je leven een goed Spaanstalig nummer hebt gehoord (buiten dan La princesa dolca de provenca van Trobar de Morte), en dan compleet onverwacht twee Spaanstalige platen draait die buitenaards zijn. De inspiratiebron is inderdaad wereldsmuziek, en dan vooral zowel een mix van pre-Columbiaanse en Afro-Amerikaanse muziek (uit de tijd dat Afro-Amerikanen nog als slaven werden geimporteerd) alsook elektronische invloeden. Het resultaat is dan ook buitengewoon goed.

avatar van popstranger
Een ontdekking in een genre waar je me doorgaans niet snel tegenkomt. Net daarom doet het deugd om aangenaam verrast te worden terwijl ik het niet had verwacht. Ten eerste heeft de stem een bezwerende uitwerking op mij en ten tweede heeft ze een stel gewoonweg goede songs opgenomen. Soms moet het niet meer zijn dan dat.