Tom Misch & Yussef Dayes - What Kinda Music (2020)

Hip-Hop / Jazz
Label: Blue Note

1. What Kinda Music (3:50)
  2. Festival (4:42)
  3. Nightrider (5:00)

met Freddie Gibbs

4. Tidal Wave (4:09)
  5. Sensational (1:24)
  6. The Real (2:41)
  7. Lift Off (5:18)

met Rocco Palladino

8. I Did It for You (4:01)
  9. Last 100 (4:00)
  10. Kyiv (3:30)
  11. Julie Mangos (3:17)
  12. Storm Before the Calm (3:05)

met Kaidi Akinnibi

avatar van waxs
Dit kon wel eens mijn album van het jaar gaan worden, 2 enorm getalenteerde artiesten en reeds 2 steengoede singles.

avatar van sj0n88
Inmiddels drie steengoede singles. Ik ga hier ook enorm goed op. Jammer dat 24 april nog zo ver weg is.

avatar van vinylbeleving
Kijk hier erg naar uit. Tom Misch en Yussef Dayes hebben de afgelopen jaren beide al prachtige collabs op hun naam staan. Yussef Dayes maakte daarnaast met Kamaal Williams een beest van een album, Black Focus. Een van mijn favoriete jazz albums van 2016. Tom Misch ken ik dan weer door zijn prima samenwerking met rapper Loyle Carner. De singels van dit album klinken allemaal behoorlijk fraai, al denk ik dat ze in de context van het album nog beter zullen klinken. Kortom, de verwachtingen zijn hooggespannen, er komt veel moois uit Engeland op het gebied van neo soul en (groove) jazz momenteel!

avatar van dreamtheater06
Mijn most anticipated van dit jaar is er eindelijk. Stelt niet teleur na 2 luisterbeurten. Er gaan er zeker nog een heleboel volgen. Nu maar hopen dat het concert in september doorgaat.

avatar van waxs
Stelt na de eerste volledige luisterbeurt alles behalve teleur. Na de eerste single had ik het gevoel dat het geluid van deze plaat meer in lijn zou liggen met het oeuvre van Tom Misch, niet dat ik dat vervelend had gevonden, maar wellicht voorspelbaar. De tweede en derde (instrumentale) singles deden ook meer recht aan het label (Blue Note) waarop deze eigentijdse jazz plaat verschijnt. Het is een sublieme mix geworden van genres en invloeden zonder rommelig te worden, maar juist met een sterke rode draad. Ik ga me de komende tijd nog wel even vermaken met deze release!

avatar van jordidj1
jordidj1 (moderator)
Amen. Album van het jaar voorlopig

avatar van dreamtheater06
Toch ook maar gestemd. Momenteel helemaal verslaafd aan dit album. Festival steekt er wel met kop en schouders boven uit. Wat een nummer is dat!

avatar van Johnny Marr
jordidj1 schreef:
Album van het jaar voorlopig

Deze man weet dingen. Ook bij mij zeker jaarlijstjesmateriaal. Geweldige sound en vibe op dit album. Maar ff bestellen want deze shit is te goed.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Tom Misch & Yussef Dayes - What Kinda Music - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Tom Misch & Yussef Dayes - What Kinda Music
Tom Misch en Yussef Dayes verrassen met een buitengewoon avontuurlijke mix van laid-back soul, experimentele jazz en alles er tussenin

What Kinda Music is een album dat ik in normale omstandigheden links zou hebben laten liggen. Het zijn echter geen normale omstandigheden en dat pakt nu eens goed uit. De lome en soulvolle tracks op het album verleiden vrijwel onmiddellijk, terwijl de experimentele en jazzy songs me nu eens niet de gordijnen in jagen. Er gebeurt zo idioot veel op dit album dat het je vaak duizelt, maar aan de andere kant klinkt de boeiende mix van invloeden ook volkomen logisch. In muzikaal opzicht steekt het allemaal razend knap in elkaar, maar Tom Misch en Yussef Dayes verliezen de toegankelijke songs nooit helemaal uit het oog. Mooi en verrassend plaatje dit.

In een tijd waarin heel veel dingen noodgedwongen iedere dag weer precies hetzelfde zijn, probeer ik met nieuwe muziek wat buiten mijn gebaande paden te treden.

Normaal gesproken zou ik het album van Tom Misch en Yussef Dayes waarschijnlijk niet eens beluisterd hebben of zou ik er na vluchtige beluistering geen energie meer in hebben gestoken. Het eerste is het meest waarschijnlijk, want ik had tot voor kort nog nooit van Tom Misch gehoord en ook de naam Yussef Dayes deed geen belletje rinkelen.

Eerstgenoemde is een Britse muzikant die vooralsnog vooral in de hokjes hip-hop en elektronica wordt geduwd, terwijl zijn eveneens uit Londen afkomstige metgezel vooral bekend is in jazz-kringen en dan met name van het samen met de Amerikaanse jazzmuzikant Kamaal Williams gevormde Yussef Kamaal.

Als What Kinda Music van Tom Misch en Yussef Dayes een optelsom is van de muzikale voorkeuren van de twee verwacht je een mix van jazz, hip-hop en elektronica. Hiermee zijn we inderdaad een heel eind, maar de Britse muzikanten slepen er nog flink wat genres bij, waaronder in ieder geval soul, funk en pop. Het levert een fascinerend geluid op dat continu weer andere kanten op schiet en varieert van behoorlijk experimenteel tot zeer toegankelijk. What Kinda Music van Tom Misch en Yussef Dayes is qua invloeden een bonte lappendeken, maar het is ook een album dat zich laat beluisteren als één lange luistertrip.

Zeker de lome en wat meer laid-back songs op het album dringen zich vrij makkelijk op. De twee Britse muzikanten zijn in deze tracks goed voor een gloedvolle mix van vooral soul en jazz, met flarden hiphop voor het extra avontuur. Ook in de wat toegankelijkere tracks op het album maken Tom Misch en Yussef Dayes zich er niet makkelijk van af. Met name de ritmes kiezen nooit voor de makkelijkste weg, maar ook de wijze waarop elektronica wordt ingezet loopt vrijwel continu over van avontuur, terwijl de mooie gitaarlijnen het oor maar blijven strelen.

In de tracks met wat meer invloeden uit de jazz mag Yussef Dayes los gaan met weergaloos drumwerk, maar de muziek op What Kinda Music vervalt nooit in doelloos geëxperimenteer. Tom Misch en Yussef Dayes hebben een album gemaakt dat de fantasie eindeloos prikkelt, maar What Kinda Music komt ook buitengewoon aangenaam uit de speakers.

Ik ben niet heel goed thuis in de genres waarin Tom Misch en Yussef Dayes opereren, wat vergelijken met de muziek van anderen lastig maakt, maar ik hoor heel vaak muziek die Prince in 2020 zomaar gemaakt zou kunnen hebben. Op andere momenten hoor ik ook weer muziek die Prince nooit zou maken, dus misschien is het maar het beste om de vergelijking met de muziek van anderen los te laten.

Ondertussen blijf je maar nieuwe dingen horen op dit fascinerende album. Dat er alleen maar topmuzikanten zijn te horen op What Kinda Music hoor je vrijwel onmiddellijk, maar er gebeurt zoveel dat je What Kinda Music laag voor laag wilt ontrafelen om maar niets te hoeven missen. Zeker in de wat meer jazzy tracks waarin Yussef Dayes als drummer helemaal los mag gaan gebeurt er zoveel dat het je soms duizelt, maar ook de laid-back tracks steken veel complexer in elkaar dan je bij eerste beluistering hoort. Fascinerend album, dat is zeker. Erwin Zijleman

Mijn eerste gedachte bij dit album: de yacht rock-revival is real... De heren voegen er echter voldoende moderne invloeden bij en de variatie aan stijlen maakt het interessant genoeg om de volledige 3 kwartier te blijven boeien.

avatar van trebremmit
Een beetje braaf en suf is het wel. Een Avantdale Bowling Club vind ik veel spannender.

trebremmit schreef:

Braaf en suf vind ik wel aparte benamingen voor een album dat alle kanten op gaat. Wat is er precies niet spannend aan dan?

avatar van trebremmit
Alle kanten op? Dat hoor ik niet, ik hoor meer een crowdpleaser, prima achtergrondmuziek want het kabbelt lekker voort zonder te storen, maar te weinig bravoure om aandachtig naar te luisteren.

Interessante plaat. Goed voor de warme dagen zoals nu. Deze ga ik nog wel vaker horen.