Ozzy Osbourne - Ordinary Man (2020)

Rock / Metal
Label: Epic

1. Straight to Hell (3:45)

met Slash

2. All My Life (4:18)
  3. Goodbye (5:34)
  4. Ordinary Man (5:02)

met Elton John en Slash

5. Under the Graveyard (4:57)
  6. Eat Me (4:19)
  7. Today Is the End (4:06)
  8. Scary Little Green Men (4:21)

met Tom Morello

9. Holy for Tonight (4:52)
  10. It's a Raid (4:21)

met Post Malone

11. Take What You Want * (3:50)

met Post Malone en Travis Scott

avatar van hellboy123
Zojuist 2 officiele videoclips toegevoegd, daarnaast is het nummer Ordinary Man (mét Elton John) vrijgegeven:
Ozzy Osbourne - Ordinary Man (Audio) ft. Elton John - YouTube

De prachtige old skool rockballad Ordinary Man Ft. Elton John en Slash,brengt me terug naar de 70's van weleer en dit overgoten met een sausje van ELO strijkers.Ik hoor ook echo's terug van November Rain.Voor mij nu al een classic!

avatar van vielip
Ik ben ook redelijk enthousiast op basis van de twee vrijgegeven nummers. Met name Ordinary man is goed. Under the graveyard wordt mijns inziens een beetje verpest door de oh oh's die te vaak opduiken voor mijn gevoel. Jammer want de coupletten en de muziek is weinig tot niks mis mee.

avatar van ozwald
Best een aardig album maar echt spetteren doet het nergens.

Ervan uitgaande dat dit opa's laatste kunstje is had ik in plaats van de nu opgetrommelde gastartiesten ook liever mannen als Jake E. Lee en Zakk Wylde nog eens aan het werk gehoord.

avatar van milesdavisjr
Tja, iets beter dan man's laatste maar om nu zo snel mogelijk dit plaatje in huis te halen is ook zwaar overdreven. De muziek is in vergelijking met de vorige albums ontdaan van de meeste toeters en bellen en ook de productie is wat spartaanser dan voorheen. Dat zijn dan de positieve punten, want het wordt ondertussen tijd voor Ozzy om de microfoon aan de wilgen te hangen. Aan gastmuzikanten trouwens geen gebrek op dit schijfje maar ook deze artiesten kunnen niet voorkomen dat het een wat armoedig plaatje is geworden. Opener Straight to Hell is niet slecht maar ook wat simpel. All My Life is al wat beter, want bevat sfeer, redelijke solo's en is herkenbaar. Hierna gaat het echter bergafwaarts, Ordinary Man past beter op een schijf van Elton John, Under the Graveyard, Eat Me, Today Is the End, Scarry Little Green Men (belachelijke titel trouwens) zijn niemendalletjes. Holy for Tonight is glad, bombastisch en is een ballad in de lijn van Old L.A. Tonight van Ozzmosis. De laatste twee songs slaan echt alles, It's A Raid is een soort punk song, met een vreemde productie en misstaat volledig op dit schijfje. Take What You Want is een rap/r&b nummer en heeft geen enkele raakvlakken met de plaat an sich. De formule en het keurslijf waarin Ozzy zich bevindt geeft weinig ruimte voor vernieuwing of verassingen maar het was mooi geweest als een nieuwe gitarist zijn stempel had kunnen drukken op de muziek. Jake E. Lee, Rhoads of Wylde hebben dat allemaal in het verleden op eigen wijze gedaan, daarin onderscheidde Ozzy zich vaak van de concurrenten, maar ook daar heeft de beste man geen puf, of geen zin meer in. Kortom, een zwakke broeder die net gered wordt door de ervaring en oog voor melodieën van de beste man, maar meer dan een magere voldoende zit er niet in.

avatar van namsaap
Aardig album van Ozzy, niet meer dan dat. Het is degelijkheid troef maar nergens word ik als luisteraar naar het puntje van mijn stoel getrokken. Op voorganger Scream leverde Gus G. af en toe nog een beetje vuurwerk. Op dit album zelfs geen vonkje......

avatar van bennerd
Ja, leuk is dit wel! Ozzy kan bij mij stiekem weinig verkeerds doen. Heel stabiel plaatje, maar daardoor ook geen echte uitschieters naar boven. Enige uitzondering op die regel, hoe vreselijk het ook is om toe te geven, is die bonustrack met Post Malone en Travis Scott. Is in feite ook geen Ozzy-track, maar man, het zit recht op die goede foute snaartjes.

avatar van gigage
Ozzy bezingt zijn sterfelijkheid en neemt alvast afscheid van zijn enorme stardom. Sessiemuzikant Watt voorziet het album heel verdienstelijk van de riffs en de meeste solo's en heeft de toonsoort aangepast aan de vroege Black Sabbath. Voor sommige tracks is er wat hulp ingeroepen maar vergis je niet, het is Ozzy die in de spotlights staat. Voor het laatst? Ach, de man heeft al de leeftijd die nooit voor mogelijk werd gehouden. Ouder dan de luisteraars of hun ouders ( mam, de nieuwe Ozzy is uit. Wie? Haha)
Leuke plaat op de hiphoppert na.

Prima album met goed gitaarwerk. Zijn stem is nog steeds goed. ( word ook een jaartje ouder)

avatar van Tempel
Wanneer je de commentaren doorloopt dan verwacht je minder dan wat ik nu gehoord heb. Keek eerlijk gezegd al een tijdje uit naar dit album en had de release datum genoteerd. Het valt eigenlijk helemaal niet tegen. Straight to hell is echt lekker en komt zelfs regelmatig op Arrow voorbij momenteel (wat voor mij geen graadmeter verder is), ben het eens met de laatste opmerking, prima album met goed gitaarwerk zeker bij Straight to hell.

avatar van Edwynn
Ik ben groot liefhebber van '13'. Black Sabbath's laatste wapenfeit met Ozzy Osbourne. Tony Iommi kreeg de frontman in het gareel voor nog eens een goede performance op een Sabbathplaat. Zelfs op het podium zagen we geen blote reten meer en hoorden we niet buitensporig veel 'clap your fuckin hands' meer. 13 is een sober album met veel energie en atmosfeer.

Maar De Prince of Darkness solo is al heel lang een pertinent ander verhaal. Saai, saaier saaist. En dan is een madman in het gareel nog veel erger. Ozzy doet vast zijn best maar 'mad' is hij niet meer.

Dit nieuwe album is zo degelijk als de zwarte kousen en de nauwkeurig aangmeten hoedjes van de Veluwse kerkgangers op zondag. Met een uitschieter zum kotzen naar beneden in de vorm van Ordinary Man. Deze kelk laat ik graag aan mij voorbij gaan.

avatar van Jelle78
Als eerste: de mastering is echt verschrikkelijk. Dat Ozzy inmiddels behoorlijk doof is, is nog geen excuus om dan alle schuiven maar op 11 te zetten. Gelukkig heeft een fan inmiddels een remastering gemaakt en volgens de dynamic range database klinkt die veel beter. Die zal ik binnenkort eens opzoeken.

De muziek vind ik eigenlijk opvallend goed. In tegenstelling tot edwynn vond ik 13 een behoorlijke bloedeloze herhalingsoefening, terwijl ik op Ordinary Man juist weer wat bezieling hoor bij Ozzy. Erg persoonlijke teksten waarin hij terug kijkt op zijn leven.
Ozzy klinkt nog behoorlijk goed, maar je hoort wel dat hij inmiddels behoorlijk fragiel is. Gezien de thematiek van het album heeft dat zeker z’n charme. Overigens denk ik dat er wel wat effecten over z’n stem zijn gelegd. Zo vervelend als autotune rapper post malone wordt het gelukkig nergens. Die vent hadden ze gerust mogen weglaten, dan was zeker het laatste bonusnummer nog prima acceptabel geweest.

avatar van Mssr Renard
1,5
Teleurstellend en vooral slecht en veel te hard afgemixt.
Een metalplaat (is dit nog metal?) hoeft niet per sé een bak herrie te zijn. Alle dynamiek is weg hier.
Het is één van de vele veel te harde popplaten van de laatste 20 jaar (loudness-war is schijnbaar nog steeds een ding).

Dieptepunt is wel Ordinairy Man trouwens.

avatar van AOVV
Of we hier echt op zaten te wachten, denk ik niet. Maar ik vind het best aardig. Geen écht goeie songs, maar wel oerdegelijk (toegegeven: ook wat saai), met helaas een uitschieter naar beneden helemaal aan 't eind. De afsluiter past helemaal niet bij de rest van het album en zal wel vanuit commercieel oogpunt erbij zijn gesleurd?

3 sterren

avatar van Jelle78
Na een keer of 5 luisteren moet ik mijn mening naar beneden bijstellen. Zeer middelmatige plaat, met een enkel goed nummer. Nee, ik denk niet dat ik dit nog erg vaak zal gaan luisteren.

Holy for Tonight drukt t toch wel een half punt omlaag. Wat een draak van een nummer.

avatar van jailhouserocker1

Google?

jailhouserocker1

Google?

Zeker mogelijk, maar dan faalt mijn achterliggende bedoeling van de vraag en dat is wat spreken over hun stijlen en invloeden

avatar van Timk
namsaap schreef:

Hier sluit ik me bij aan, en gezien het toch Ozzy is blijf ook ik netjes bij de voldoende (een 3)

avatar van james_cameron
Aangenaam genoeg maar weinig verrassend, afgezien dan van het feit dat dit album überhaupt nog tot stand is gekomen, gezien alle gezondheidsproblemen van meneer Osbourne. Opener Straight To Hell is vintage Ozzy en doet veel goeds vermoeden, maar uiteindelijk is het album niet meer dan een degelijke mengeling van stevige rock, lauwe ballads en hier en daar zelfs moderne popmuziek (de afsluitende track met Post Malone vind ik overigens helemaal niet beroerd). Het titelnummer springt er direct positief uit, vooral qua fraaie autobiografische tekst, maar verder is het voorspelbaar vakwerk.

avatar van Desert
De clip van het titelnummer even toegevoegd. Is een retrospectieve, maar best leuk om te zien. Niet alle beelden zijn even flatterend en dat tekent zijn levensloop wel.

avatar van Zagato

Is een link naar Silverchair - Anthem for the Year 2000

avatar van Desert
Zagato, bedankt! Daar was inderdaad iets misgelopen. Zou nu in orde moeten zijn.

avatar van Mr. Borntoolate
Wat een kritische blik hebben jullie toch allemaal. Het enige wat bij mij steeds door het hoofd ging bij het luisteren van deze plaat was: 'God wat klinkt deze ouwe gek toch nog steeds alsof ie het meent, in zn zeventiger jaren.' Wat zag je hem kreupel en bejaard rondlopen in die soap op MTV en dat je je afvroeg of dit dezelfde gast is die ooit Perry Mason, Mr. Tinckertrain of No More Tears gedaan heeft.

Dat ie dit flikt is toch gewoon supervet? En natuurlijk haalt ie het niet meer zoals vroeger, maar hij stelt allerminst teleur.

Wat een baas.

avatar van milesdavisjr
Wellicht de laatste van Ozzy en mijn god wat moeten we met dit vehikel. Het is vleesch noch visch, het lijkt wel of dit plaatje in een bepaald format gestopt is waarbij alle creativiteit, scherpe randjes en inventieve snufjes vakkundig zijn weggesneden. Het nummer It's a Raid slaat helemaal alles. Het meest irritante aan dit plaatje zit hem in het bedachtzame, voorganger Scream was in ieder geval nog bere heavy maar daar is op dit album ook geen sprake van. Er is een blik aan producenten opengetrokken die alle spontaniteit chirurgisch uit de plaat hebben geramd om het nog maar niet te hebben over de composities an sich. Helaas is Scream een korte degelijke oprisping gebleken en blijkt de neerwaartse spiraal (al sinds 91') niet te doorbreken en blijkt Ozzy's laatste worp ook tevens zijn slechtste.

Eindstand:

8. Ozzmosis
9. Down to Earth
10. Black Rain
11. Ordinary Man

avatar van rider on the storm
Een redelijk goed album, niet meer en niet minder.

Bevat met Straight to Hell en Ordinary Man wel weer twee heerlijke nummers die het album voor mij net even een meerwaarde geven.

Btw zou op die leeftijd ook nog wel zo lekker willen rocken.