The Blinders - Fantasies of a Stay at Home Psychopath (2020)

Rock / Pop
Label: Modern Sky

1. Something Wicked This Way Comes (3:50)
  2. Forty Days and Forty Nights (3:15)
  3. Lunatic (With a Loaded Gun) (2:21)
  4. Circle Song (3:41)
  5. I Want Gold (4:23)
  6. Interlude (2:02)
  7. Mule Track (3:55)
  8. Rage at the Dying of the Light (3:15)
  9. From Nothing to Abundance (3:36)
  10. Black Glass (6:16)
  11. In This Decade (4:33)
avatar van DjFrankie
Ben benieuwd, vond de vorige erg gaaf.
B.Utterfly ze zijn er weer.

avatar van tnf
tnf
Wat een toepasselijk hoesje + titel, op dit moment. Geen idee of ze dit pas recent hebben bedacht, of al in januari of zo.

Track 2 is iig erg pakkend.

JVT
Black Glass is een heerlijk nummer!

JVT
Wat een geweldig openingsnummer. Fijne plaat is het.

avatar van blur8
Hoe kan het weer verlopen. Was van de vooruitgeschoven singels niet onder de indruk.
Maar nu het album als geheel opstaat. kom ik steeds verder naar puntje van de stoel.
Simpele conclusie. Dit is een album met album-tracks. Niet gemaakt voor vluchtig vertier.

Dwingende songs. Vette productie met overal strakke gitaarrifs, overtuigend gezongen. .
Openigs bod **** is veelzeggend..
Release verrassing van de week. die andere albums in de schaduw zet.

avatar van WesleyX16
Lunatic en Forty days zijn wel twee echte topsongs op dit album. En die clip van Forty days vind ik een hele mooie. Nu nog kijken of ik hier een keer naartoe mag... live aanschouwen. Het thuiszitten begint me te vervelen.

JVT
Black Glass en Mule track zijn ook topsongs. Alsook de opener. Columbia pakte me minder, deze plaat is beter IMO.

En idd ik zou ze ook graag eens live zien. Geen festivals of concerten dit jaar, dat is toch al zo een 19 jaar geleden

avatar van WesleyX16
... en I Want Gold... die was je nog vergeten.

avatar van blur8
The Blinders op het podium:.. Paradiso 30-31 oktober. Hoofdact van LondonCalling 2020.:

Line-up | London Calling Festival - londoncalling.nl

avatar van davyvdp
Hier heb ik naar uitgekeken en ze stellen niet teleur. Voorlopig starten ze op 4*

De riff van 'Mule Track' lijkt wel heel hard op 'They Say' van Scars on Broadway. Op hun vorig album was er ook al zo'n nummer dat wel heel hard leek op een ander nummer nl. 'Ballad Of Winston Smith' en 'Billabong Valley' van King Gizzard.

avatar van WesleyX16
Het lijkt me ook heel moeilijk om alleen originele riffs te maken. Als de muziek voldoende origineel is, dan vind ik het prima. Als je een band leert kennen, dan denk je meestal dat me denken aan die band of artiest...

Een band zoals The Blinders is de laatste jaren heel hip. Het lijkt wel of iedereen ze goed vindt. Oké mijn vrouw niet. Fijn dat gitaren en rockmuziek weer tof is. Ik heb altijd van rock gehouden.

avatar van blur8
Dit Weekend vol op de repeat. Heerlijk album, waar ik inmiddels elke song graag hoor. Ook de gas terug tracks. Tijd al voor opwaardering!

Heb dit album proberen af te wissen met nieuwe van Protomartyr. met de zelfde releasedatum en dan ligt vergelijken voor de hand. Terwijl ik op voorhand echt uitkeer naar Protomartyr en van de Blinders niet veel verwachten, zijn de rollen volledig omgekeerd. Eufemistisch gezegd: het afwisselen van albums van Protomartyr & theBlinders is volledig mislukt.

avatar van WesleyX16
Mijn voorkeur gaat ook uit naar The Blinders boven Protomartyr. Beiden afgelopen weekend beluisterd. Protomartyr vond ik leuk. Maar op dit album staan echt hele goede songs op. Echte uitschieters ontbreekt op dat andere album.

avatar van blur8
Het vooroordeel van de 2de plaat kan ook geheel tegengesproken worden. .
Nr.2 van The Blinders is ten opzichte van het debuut een gigantische stap voorwaards. De basis zijn nog steeds vertrouwde gitaarrifs, maar nu met Dwingende songs en avontuurlijke details zodat het bijzonder wordt.
Hoor verwijzingen naar hippierock & psychedelica, Jazzy shoegaze maar ook Folk. Dat zijn wat mij betreft verrassende twists die je van een rockband uit Manchester niet direct verwacht.
Op [Fantasieën van een opgesloten Psychopaat] heeft Thomas Haywood ontdekt dat het afwisselen van zangstijlen de sleutel is, waarmee meer melodie gemaakt kan worden.

Album heeft een vinyl doel, met een duidelijke A- en B-kant, gescheiden met een Interlude, die nu eens een keer echt functioneel is. Deel 2 is subtiel experimenteler, met meer dynamiek in de songs, maar zonder Deel 1 in de schaduw te zetten. Het album beluisterd als een eenheid.

Wat een drama weer dat het nog niet life gepresenteerd kan worden want daar smeekt FoaSAHP om.
Het is te hopen dat dit vanaf oktober in te halen is en het trio kan zegevieren.

avatar van koosknook
Lekker dit; De hele Britse popgeschiedenis komt langs. Met een goede zanger en aanstekelijke gitaarriffs. Niks nieuws onder de zon natuurlijk, maar dat maakt mij echt niet uit. Ik zet eerst in op 4. Kijken of die gaat stijgen of dalen na meer luisterbeurten?

avatar van iHateDolphins
Ik kende the blinders nog niet en dit is een leuke ontdekking! Twijfel tussen 3,5 en 4 sterren. Laten we maar beginnen met 3,5.

Ik vind de interlude opgevolgd door mule track heel vet, vooral de interlude eigenlijk. Ik zie gewoon een lobby van een hotel voor me, laat in de avond nog een afzakkertje, piano op de achtergrond en iemand die je op een prachtige manier verteld hoe het er voor staat. Prachtig.

Nog meer mensen fan van de interlude?

blur8 schreef:
Album heeft een vinyl doel, met een duidelijke A- en B-kant, gescheiden met een Interlude, die nu eens een keer echt functioneel is. ..... Het album beluisterd als een eenheid.

Nog meer mensen fan van de interlude? Antw: Ja.

avatar van DjFrankie
Geweldige plaat, vandaag eens kunnen beluisteren in de auto, dat had ik eerder moeten doen.

avatar van oftewel
Ik kende eerlijk gezegd hun eerste werk niet maar dit is een verrassend goede plaat. Niet echt vernieuwend maar wel zeer degelijk uitgevoerde rock met genoeg diepgang. En genoeg diversiteit. Ook de opbouw van de plaat is mooi en de teksten zijn een genot om naar te luisteren (I want gold, I want money, I want to feel just like my good friend Bugs Bunny). 'Forty Days And Forty Nights' is natuurlijk een heerlijke hit single maar tussen het langzamere werk op de plaat bevinden zich een paar prachtige pareltjes. 'Mule Track' maar vooral 'Black Glass' zijn van grote klasse. Deze laatste song begint intrigerend rustig maar bouwt prachtig op om na vier en een halve minuut over te gaan in spetterende staccato post punk. Dit wil je eigenlijk gewoon live meemaken. Vooralsnog maar gewoon vaak de plaat op repeat zetten en in je eentje door woonkamer heen en weer springen.

avatar van pjh1967
Album doet mij denken aan The Amazing Snakeheads - Amphetamine Ballads (2014) maar de zang bij The Blinders is minder donker/onheilspellend. Zeker niet slecht en zal hem de komende dagen zeker nog een paar keer beluisteren (streamen).

avatar van blur8
Alles wijst er op dat The Blinders het Rock album van het jaar gecreerd hebben.
Na 3 maanden intensief luisteren, nog steeds even opwindend.

Op weg naar het volle pond. Zal daarmee nog even wachten tot de live-test.
Eind Oktober zijn ze hoofdact voor London Calling 2020, dat nog steeds in de planning staat.
Fingers crossed.