Sparks - A Steady Drip, Drip, Drip (2020)

Label: BMG

1. All That (4:44)
  2. I'm Toast (3:31)
  3. Lawnmower (3:38)
  4. Sainthood Is Not in Your Future (4:12)
  5. Pacific Standard Time (4:23)
  6. Stravinsky's Only Hit (4:10)
  7. Left Out in the Cold (4:18)
  8. Self-Effacing (3:42)
  9. One for the Ages (3:48)
  10. Onomato Pia (2:51)
  11. iPhone (4:01)
  12. The Existential Threat (3:23)
  13. Nothing Travels Faster Than the Speed of Light (4:24)
  14. Please Don't Fuck Up My World (3:14)
avatar van E-Clect-Eddy
En daar is de opvolger van hun nummer met kerst-appeal Please Don't Fuck Up My World, de tweede single is Self-Effacing. Deze sluit dichter aan bij hun FFS album, de samenwerking met Franz Ferdinand. De gitaar krijgt een iets meer prominente rol. Maar doet ook denken aan acts als The Cars.

Kunnen ze na de sterke comeback(?) met Hippopotamus (2017) het nog eens flikken?

Sparks - Self-Effacing (Official Lyric Video) - YouTube

avatar van Poles Apart
Wel een beetje aan een zesde jeugd begonnen, de Mael broers. Mag ze nog altijd graag horen.

Self-Effacing
...
"Thank you, but Autotune has been used
Used and perhaps a trifle abused"
...

I puzzel nog met de betekenis van de tekst die zich in een Sparks nummer meestal in het laatste couplet of regel openbaart maar er gaat nog geen belletje rinkelen.

De enige grap die ik er uithaal, is dat iemand die zichzelf wegcijfert daarover zingt en dus op de voorgrond treed en dus het tegenovergestelde doet van wat in de rest van het nummer wordt beweerd.

avatar van E-Clect-Eddy
De 3e single ligt net als de voorganger in het verlengde van FFS, de samenwerking met Franz Ferdinand. Al doet dit nummer ook herinneren aan hun werk op het album Lil' Beethoven (2002)

Sparks - I'm Toast (Official Lyric Video) - YouTube

avatar van E-Clect-Eddy
De video voor One for the Ages gaat om 18:00 in premiere... maar is nu wel al te beluisteren op streaming sites.

Sparks - One for the Ages (Official Video) - YouTube

avatar van E-Clect-Eddy
Volgens een verklaring op hun website komt het album op vrijdag uit alleen op digitale platforms maar zal de fysieke media pas enige tijd later worden verscheept: vanaf 3 juli.

Op de valreep nog een 4e single uit Lawnmower

de video gaat om 18:00 in premiere, maar nu al te beluisteren op Spotify.
Sparks - Lawnmower (Official Video) - YouTube

avatar van Poles Apart
Het album begeeft zich inmiddels in de pindakaaspot. Vanavond eens op een sneetje brood smeren.

Weer een bijzondere opener op hun nieuwe album: All That

avatar van ohmusica
Erg leuk album van de Sparks, kunnen het gewoon niet laten.

avatar van blur8
Terug naar 1974 en het superieure 3-luik Kimono My House, Propaganda & Indiscreet.
Knap hoor om in 2020 nog steeds een nieuw fris album te maken dat van voor naar achter bol staat van de ingenieuze muziekvondsten en weg luistert. als een voortdenderende trein.

avatar van E-Clect-Eddy
Wat zingt Russell in de laatste regel van All That?

"thanks for the loan"? of iets dergelijks?

Die gelaagde koortjes van Russell's zang maken het wel allemaal moeilijker om te verstaan.

Op dit album klinken Ron en Russell meer cryptisch dan humorvol.

avatar van ohmusica
E-Clect-Eddy schreef:
Wat zingt Russell in de laatste regel van All That?

"thanks for the loan"? of iets dergelijks?

Op dit album klinken Ron en Russell meer cryptisch dan humorvol.

Vreemd genoeg staat dat laatste zinnetje niet genoemd in de teksten zowel bij Genius als Musixmatch.
De teksten van de Sparks zijn goed te doorgronden, beeldend en spits tot hilarisch.

avatar van eddyschilt
Erg sterk album van Mael Brothers vindt zelfs beter dan Hippopotamus en dat was al een klasse album.

avatar van Poles Apart
Je vraagt je af waar ze die aanstekelijke melodieën en muzikale wendingen toch altijd weer vandaan weten te halen. Unieke groep, nog steeds.

ohmusica schreef:

Ja, zie dat het een work-in-progress is op Genius waar uitbreidingen en verbeteringen nog dagelijks worden gedaan. jammer dat de broers niet net als vroeger meteen de lyrics met het album meeleveren.

Laatste zinnetje van All That is inderdaad "Thanks for the Loan", aparte twist.

In het nummer Left Out in the Cold hoor ik Russell trouwens eerder "Hard" dan "Hot" zingen. Het lijkt me ook beter te passen in de zin. De passage "back in form again" en "have another shot" lijken meer relevant in combinatie met HARD dan met HOT. Als iemand met fysieke en of relationele problemen, ipv iemand die wel/niet gevraagd wordt voor winterkleding. Beiden verhalen / situatie's zijn goed gevonden maar alleen met "Hard" wordt het duidelijk dat het ook iets fysieks kan zijn.

"Someday back in form again
Someday I’ll be HARD / HOT again
Have another shot again"

Andermaal doen de gebroeders Mael je van de ene verbazing in de andere vallen met hun vakmanschap, originaliteit, ambitie, veelzijdigheid en boosaardige humor. A steady drip drip drip mist een beetje de grandeur van Hippopotamus, maar is wel het meest robuuste, consistente, strakke album dat ze hebben gemaakt sinds Kimono my House. Applaus!