Gretchen Peters - The Night You Wrote That Song (2020)

Alternatieve titel: The Songs of Mickey Newbury

Roots
Label: Scarlet Letter

1. The Sailor (5:05)
  2. She Even Woke Me Up to Say Goodbye (3:42)
  3. Just Dropped In (To See What Condition My Condition Was In) (3:53)
  4. The Night You Wrote That Song (4:55)
  5. Wish I Was (3:53)
  6. Why You Been Gone So Long (3:53)
  7. Frisco Depot (4:38)
  8. Leavin’ Kentucky (4:07)
  9. Heaven Help the Child (3:42)
  10. San Francisco Mabel Joy (5:18)
  11. Saint Cecelia (4:27)
  12. Three Bells for Stephen (3:59)
avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Gretchen Peters - The Night You Wrote That Song: The Songs Of Mickey Newbury - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Gretchen Peters - The Night You Wrote That Song: The Songs Of Mickey Newbury
Gretchen Peters eert haar muzikale held Mickey Newbury op een tribute album dat in alle opzichten kwaliteit ademt en de muziek van de wat vergeten singer-songwriter recht doet

Gretchen Peters maakt al heel lang muziek, maar steekt met name de afgelopen jaren in grootse vorm. Na drie geweldige albums op rij keert de singer-songwriter terug met een eerbetoon aan haar muzikale held Mickey Newbury. De songs die de Amerikaanse muzikant decennia geleden maakte werden opgenomen in dezelfde studio met louter topmuzikanten. Gretchen Peters vertolkt de songs van haar held met veel liefde en respect, maar probeert er ook haar eigen songs van te maken en slaagt hier ook in. The Night You Wrote That Song is geen tussendoortje, maar een volgend prachtalbum van Gretchen Peters.

De Amerikaanse singer-songwriter Gretchen Peters is al sinds haar jonge tienerjaren actief in de muziek. In eerste instantie in de muziekscene van Boulder, Colorado, maar sinds het eind van de jaren 80 in Nashville, Tennessee, waar Gretchen Peters in eerste instantie vooral werk vond als songwriter.

Vanaf de tweede helft van de jaren 90 maakt ze zelf ook albums en het zijn albums die in eerste instantie slechts in kleine kring werden opgepikt. Dat veranderde in 2008 toen Gretchen Peters de aandacht trok van veel meer liefhebbers van Amerikaanse rootsmuziek met het samen met veteraan Tom Russell gemaakte One To The Heart, One To The Head.

Sindsdien gaat het de Amerikaanse singer-songwriter voor de wind en leverde ze met Hello Cruel World uit 2012, Blackbirds uit 2015 en Dancing With The Beast uit 2018 drie albums af die werden bewierookt door de critici en omarmd door liefhebbers van Amerikaanse rootsmuziek. De laatste twee albums vond ik persoonlijk zelfs goed genoeg voor mijn jaarlijstje over de betreffende jaren. Alle reden dus om met hooggespannen verwachtingen uit te kijken naar het nieuwe album van Gretchen Peters en dat album verscheen deze week.

Met The Night You Wrote That Song gaat een langgekoesterde wens van Gretchen Peters in vervulling. Op het album dat de ondertitel “The Songs Of Mickey Newbury” heeft meegekregen eert de Amerikaanse singer-songwriter haar held Mickey Newbury, die vooral in de jaren 70 een aantal klassiekers afleverde.

Gretchen Peters wilde dit eerbetoon alleen maken wanneer ze het album op kon nemen in de studio waar Mickey Newbury zijn beste werk maakte, de Cinderella Studio in Madison, Tennessee (inmiddels een buitenwijk van Nashville). Dat lukte, waarna samen met echtgenoot en pianist Barry Walsh en meestergitarist Will Kimbrough de eerste versies van de songs werden opgenomen. Deze werden vervolgens verder ingekleurd door een aantal ouwe rotten en topmuzikanten, onder wie gitarist Wayne Moss, mondharmonica virtuoos Charlie McCoy, pedal steel speler Dan Dugmore en good old Buddy Miller.

Één ding stond van tevoren vast en dat is dat de songs op het album van een bijzonder hoog niveau zijn. Gretchen Peters vertolkt de songs van haar held met veel liefde, maar slaagt er ook in om er haar eigen songs van te maken, waardoor The Night You Wrote That Song: The Songs of Mickey Newbury het niveau van het gemiddelde tribute album makkelijk overstijgt.

De songs van Mickey Newbury, die deze week 80 jaar oud zou zijn geworden, maar al 18 jaar niet meer onder ons is, zijn niet bij iedereen bekend, maar zijn nog altijd prachtig. De topmuzikanten op het album zetten een geweldig geluid neer, met hier en daar fabuleus snarenwerk en Gretchen Peters overtuigt, zoals altijd, met haar fraaie en doorleefde vocalen.

Door het hoge niveau van zowel de songs als de uitvoering is The Night You Wrote That Song veel te goed om als tussendoortje bestempeld te worden. Een volwaardig Gretchen Peters album is het natuurlijk ook niet, maar wat mij betreft volstaat het album niet in het mooie rijtje dat wordt gevormd door Hello Cruel World, Blackbirds, Dancing With The Beast en nu dit fraaie eerbetoon aan een van de groten uit de popmuziek. Erwin Zijleman

avatar van Edgar18
He, deze release is nieuw voor me. Gretchen Peters met een muzikaal eerbetoon aan een van mijn helden. Tribute albums doen het meestal niet voor mij. Het niveau van de originele uitvoeringen wordt immers zelden tot nooit bereikt. Toch ga ik dit album absoluut een kans geven. En dan tijdens het luisteren proberen de originele uitvoeringen zo ver mogelijk uit mijn gedachten weg te drukken.

Ik ben benieuwd!

avatar van Edgar18
Het origineel benadert ze niet, maar de uitvoering van Gretchen Peters mogen er zeker zijn. Ze slaagt er in de meeste gevallen in de liedjes een eigen smoel mee te geven. De nummers die het origineel wat dichter benaderen (Heaven Help the Child bijv.) vind ik juist iets minder.

avatar van Brunniepoo
Ik heb het voordeel dat ik niet bekend ben met de originelen van Newbury en dus kan ik dit album beluisteren alsof het nummers van Gretchen Peters zelf zijn, en dan constateer ik toch dat dit album niet onderdoet voor haar vorige worpen. Daarmee is dit album wel een kanshebber voor mijn jaarlijstje.

avatar van blaauwtje
Onlangs bladerde ik door het aanbod van Spot Groningen, op zoek naar mooie kleine concerten, ik kwam de naam Gretchen Peters tegen, een naam die ik wel eens tegenkwam als componiste van diverse country artiesten uit de nineties, tickets gekocht.

Ja, van wie had ik nou eigenlijk tickets gekocht? Spotify bracht uitkomst en daar kwam ik dit meesterwerkje tegen, omdat ik eigenlijk maar weinig van Newbury kende kon ik redelijk onbevangen naar deze plaat luisteren.

Heerlijke luie roots muziek, precies zoals ik dit graag luister, inmiddels op vinyl gekocht( helaas twee songs minder) en wat jammer dat ik deze dame nu pas ontdek, ik vind dit een meesterwerkje .

Allemaal prachtige uitvoeringen van Newbury songs(welke ik inmiddels ook regelmatig beluister) luister eens naar Frisco depot, ondersteunt door Buddy Miller, absoluut kippenvel.

Voor mij de volle buit, ik kijk uit naar de 21ste april, hopelijk schittert ze live net zo als op deze plaat.