Reb Fountain - Reb Fountain (2020)

Nieuw-Zeeland
Folk / Pop
Label: Flying Nun

1. Hawks & Doves (4:03)
  2. Samson (3:36)
  3. It's a Bird (It's a Plane) (3:06)
  4. When Gods Lie (3:21)
  5. Faster (3:45)
  6. Don't You Know Who I Am (5:38)
  7. Strangers (3:59)
  8. Quiet Like the Rain (4:17)
  9. The Last Word (3:39)
  10. Lighthouse (3:27)
avatar van musicfriek
Dit gebeurd me niet vaak, gelijk bij 1e draaibeurt dat ik echt alle nummers goed vind. Wat een ontdekking, deze Reb Fountain. Er hangt een heerlijke sfeer rondom dit album en ze zingt echt loepzuiver. When Gods Lie is een duet met Finn Andrews van The Veils en hun stemmen matchen echt heel mooi. Hier en daar horen we strijkers, heel subtiel gedaan.

Ze draait toch al een tijdje mee zo te zien, maar op deze site (nog) helemaal geen stemmen voor haar. Ga nu op terugwerkende kracht haar vorige albums eens beluisteren, want haar stem pakt me gelijk.

Ik kan hier echt niet minder dan 4,5* aan geven en 2 favoriete tracks aanvinken? Nee, dat lukt me nu nog niet, teveel onder de indruk van dit album, de tijd moet uitwijzen welke tracks het best overeind blijven.

Samen met Lido Pimienta's Miss Colombia mijn favoriete albums van 2020 tot nu toe.

De interesse is gewekt musicfriek. Ik zal deze spoedig aan een luisterbeurt onderwerpen

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Reb Fountain - Reb Fountain - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Reb Fountain - Reb Fountain
Wat je van ver haalt is niet altijd lekkerder, maar het veelzijdige, donkere en meeslepende album van Reb Fountain kan mee met de beste albums in het genre

De Nieuw-Zeelandse muziekpers komt deze week superlatieven tekort bij de bespreking van het nieuwe album van Reb Fountain en dat is zeker niet overdreven. De Nieuw-Zeelandse muzikante beschikt over een warme, krachtige en doorleefde stem die meerdere kanten op kan en het is een stem die uitstekend gedijt in het vooral donkere en dreigende klankentapijt op het album. Haar platenmaatschappij noemt Nick Cave als vergelijkingsmateriaal, maar ook onder andere Patti Smith, Tori Amos , Aldous Harding en Regina Spektor dragen relevant vergelijkingsmateriaal aan. Het moet genoeg zeggen over de kwaliteit van het nieuwe album van Reb Fountain.

Volgers van de Nieuw-Zeelandse muziekscene weten al een tijdje dat het nieuwe album van Reb Fountain er een is om naar uit te kijken, want er werden nogal wat mails vol superlatieven verstuurd de afgelopen weken. Het titelloze nieuwe album van de muzikante uit Auckland verscheen deze week op het fameuze Nieuw-Zeelandse label Flying Nun Records en voldoet wat mij betreft volledig aan de hooggespannen verwachtingen.

Reb Fountain is van oorsprong overigens niet afkomstig uit Nieuw-Zeeland. Ze werd als kind van hippie ouders geboren in San Francisco en bracht haar jeugd door in het Nieuw-Zeelandse Lyttelton en Christchurch. Ik ging er van uit dat het deze week verschenen album haar debuut is, maar dat blijkt niet het geval. Reb Fountain heeft al een aantal albums op haar naam staan, maar haar laatste album is met afstand haar beste.

Nieuw-Zeelandse bands hebben vaak het patent op zonnige gitaarpop, maar Reb Fountain is uit ander hout gesneden. De muziek van de Nieuw-Zeelandse singer-songwriter wordt door haar platenlabel omschreven als punk-folk noir en dat is een etiket dat ik nog niet eerder ben tegengekomen. Na beluistering van het album hoor ik zelf geen punk, maar vooral folky singer-songwriter muziek met een donkere ondertoon.

Flying Nun Records noemt zelf Nick Cave als vergelijkingsmateriaal en daar is af en toe wel wat voor te zeggen. De songs van Reb Fountain zijn donker en dreigend en haar teksten zijn al even donker, maar hebben ook iets poëtisch. Het doet me ook wel wat denken aan de albums van Patti Smith en wanneer Reb Fountain plaats neemt achter de piano hoor ik ook wel wat van Tori Amos, landgenote Aldous Harding, Regina Spektor of Fiona Apple (maar dan zonder alle demonen), maar het heeft ook wel wat van de psychedelische Amerikaanse folkies uit de jaren 60.

Het titelloze nieuwe album van Reb Fountain is echter zeker niet alleen een donker album. Hier en daar duikt een lichtvoetiger refrein op of worden donkere klanken verruild voor muziek die hooguit als stemmig is te omschrijven en zo duiken er wel vaker zonnestralen op achter de donkere wolken. Reb Fountain slaagt er bovendien in om heel veel variatie aan te brengen op haar album zonder dat het een ratjetoe wordt.

Bij beluistering van het nieuwe album valt direct op hoe goed het album klinkt. Reb Fountain tourde een tijd met voormalig Crowded House voorman Neil Finn en kon voor haar nieuwe album niet alleen beschikken over zijn studio, maar kon bovendien een beroep doen op een aantal gelouterde muzikanten uit de Nieuw-Zeelandse muziekscene, onder wie Finn Andrews die ook tekent voor een duet. Al die kwaliteit hoor je terug in de instrumentatie op het album die niet alleen donker, maar ook uiterst subtiel is en waarin met name de gitaarlijnen en de fraaie bijdragen van piano en subtiele synths en strijkers accenten in positieve zin opvallen.

Het sterkste wapen van Reb Fountain is echter haar bijzonder expressieve stem. De zang past steeds prachtig bij de donkere klanken en voegt nog wat extra dreiging toe aan de muziek van Reb Fountain. De vocalen op het album zijn vaak langzaam en soms bijna gesproken en dit voorziet het geluid van Reb Fountain van een bijzondere onderhuidse spanning en altijd van urgentie. Reb Fountain beschikt ook nog eens over een stem die steeds weer anders kan klinken. Van donker, intiem en doorleefd tot zeer uitbundig en bijna feeëriek. Reb Fountain beheerst het allemaal.

Persoonlijk hoor ik haar het liefst in de vrij ingetogen en door piano gedomineerde ballads, maar ook de andere songs mogen er zijn. Alle songs op het album worden ook nog eens beter en beter. Verplichte kost al met al voor de liefhebbers van vrouwelijke singer-songwriters dit naar verluidt best bewaarde geheim van de Nieuw-Zeelandse muziekscene. Erwin Zijleman

avatar van Ketter
@Erwinz de tori amos vergelijking kan je al zien Ben erg benieuwd geworden naar wat ik te horen krijg!

avatar van O.B.B.
Klinkt heel goed! Nog een paar draaibeurtjes geven voordat ik er een waardering aan hang. Hoor ook wel lichte hitpotentie in de goede zin van het woord -> Samson. Nu klinkt het refrein van dit nummer mij op de één of andere manier ook wel bekend in de oren.. Kan d'r alleen niet opkomen

avatar van E-Clect-Eddy
Hoor in de zang van het openingsnummer meer de stijl van Joni Mitchell terug. Reb's timbre zit volgens mij dichter bij de stem van Joni dan die van Tori.

Verder hoor ik ook Aussie Sarah Blasko terug in het nummer It's a Bird (It's a Plane), en niet alleen dat nummer.

avatar van Zwaagje
E-Clect-Eddy schreef:

Herkenbaar! Ik moet het album nog wel verder ontdekken

avatar van Zwaagje
Fijn ingetogen album. Uiterst sfeervol. Of ik het album fysiek koop weet Ik niet; er komt zoveel moois uit.

avatar van Broem
Een zeer aangenaam album. Enkele draaibeurten gehad en groeiende. Voldoende onderscheidend in dat overvolle genre. Da’s altijd lekker.

avatar van bommel
Prachtig album, zo een waarbij het moeilijk is om de beste 3 nummers te kiezen.
Ze zijn allemaal zo goed.!!