Perfume Genius - Set My Heart on Fire Immediately (2020)

Label: Matador

1. Whole Life (3:53)
  2. Describe (4:44)
  3. Without You (2:35)
  4. Jason (3:05)
  5. Leave (3:05)
  6. On the Floor (5:03)
  7. Your Body Changes Everything (4:13)
  8. Moonbend (5:21)
  9. Just a Touch (3:28)
  10. Nothing at All (4:27)
  11. One More Try (3:01)
  12. Some Dream (4:18)
  13. Borrowed Light (3:22)
avatar van Rufus
Ha fijn, ben erg benieuwd.
PF Heeft mij nog niet teleurgesteld, integendeel.

avatar van Arrie
Mooi op tijd voor de Perfume Genius-GH, hoi123!

avatar van musicfriek
De eerste single werd gisteren uitgebracht, Describe, klinkt erg goed!

avatar van hoi123
Arrie schreef:
Mooi op tijd voor de Perfume Genius-GH, hoi123!
Heb het even met Mike overlegd.

Verrassend dat Pop Song en Eye in the Wall er niet op staan wel. Ik ben benieuwd!

Mike heeft zeker de sportschool bezocht, gezien de promo foto's en albumhoes

Prachtige nieuwe single en vooral clip!

avatar van coldwarkids
Nieuwe single: On The Floor

Deze is stukken beter dan Describe.

supersonischeboem
erg fijne productie bij beide nummers.

avatar van willymeuf
Oeh, een nieuwe Perfume Genius! Ik ben weer benieuwd!

On the floor kon me niet bekoren. Te poppy. Describe klonk beter. Benieuwd naar de plaat .

avatar van ohmusica
In 2019 najaar werd er ook nog een single uitgebracht die ik ook op deze langspeler wel had verwacht, mogelijk past dit nummer niet in het concept?
Eye in the Wall, a song by Perfume Genius on Spotify - open.spotify.com

avatar van wexxel99
Wat een geweldige plaat zeg, werkelijk prachtig geproduceerd. Koptelefoonmateriaal.

Artiesten die je diep in je hart weten te raken. Ze zijn er en Perfume Genius is er één van.

Vooral zijn laatste twee albums Too Bright en No Shape wisten dat te doen, juist de albums waar de lo-fi benadering wat werd losgelaten en Mike zijn gay-zijn meer en meer etaleerde (eigenlijk meer zijn queer-zijn, wat toch net even iets anders is).
Zou dat dan de reden zijn? Zou ik nog meer verwantschap voelen? Meer herkenbaarheid?

Het antwoord is heel simpel: nee. Het heeft er geen bal mee te maken. Ik denk dat de gebaren net wat grootser werden op die albums waardoor ik nog dieper in de wereld van deze bijzondere artiest werd gezogen. Een nummer als Hood (met die videoclip waar hij samen met pornoster Arpad Miklos figureert) emotioneert mij, raakt me diep.

Ja, dan is het reikhalzend uitkijken naar een nieuw album, zoals dat elke keer het geval is bij Perfume Genius. Het vooruitgesnelde Describe beloofde al veel. Heel veel. On the Floor ook wel, maar daar was mijn reactie toch iets lauwer, misschien dat het in het geheel beter tot zijn recht zou komen. En dat doet het, ook al blijft het een klein twijfelgevalletje, maar pakt het beter in de context van het album.

Op Set My Heart on Fire Immediately lijkt Mike veelzijdiger dan ooit. Duister, ruw, ongepolijst, maar ook verfijnd en zelfs wat luchtig hier en daar (On the Floor).

Voor een nummer als Jason heb ik zelfs maar één draaibeurt nodig.. die strijkers...... ik voel kriebels in mijn buik, dit komt binnen, dit pakt, dit doet wat met mijn muzikale emoties. Hoe doet hij dit toch weer?!
En dan komt Leave er doodleuk achteraan. Hemels is dit. Meer cliché dan dat kan ik het niet maken: hemels!

Ook op Set My Heart on Fire Immediately raakt hij mij. Een album dat ik voel, maar dan echt letterlijk voel. Af en toe gebeurt dat, niet heel vaak meer, maar soms nog wel degelijk en dat is hier wederom het geval. Ja, dat het dan weer deze artiest is zegt wat over hem en hoe ik er tegenover sta.

Zelfverzekerder dan ooit (zie ook de hoes en promo-foto's plus de schitterende productie) treedt Mike Hadreas ons tegemoet.

Perfume Genius verdient mijn staande ovatie, gevolgd door een enorme buiging. Deze muziek doet heel veel met mij en hoe fijn is het dat dat nog steeds kan.

avatar van Culture VBJ
Wow!
Fantastisch album!
Mike Hadreas heeft mijn hooggespannen verwachtingen overtroffen. Perfume Genius heeft zich ontwikkeld tot een van de meest interessante artiesten.
Vanaf het begin tot het einde is dit een boeiend, uitdagend avontuur. Krachtig en kwetsbaar tegelijk. Een breed scala aan klankkleuren die moeiteloos bij elkaar aansluiten. Individuele nummers noemen heeft geen zin. Laat het hele album je omarmen en bedwelmen. Geef je over en geniet! Wat een plaat!!!
Meesterwerk!

avatar van musicfriek
Staat net op, Whole Life komt gelijk goed binnen!

Some Dream doet wat aan The Song of Siren van This Mortal Coil denken, echt prachtig.

avatar van aerobag
ohmusica schreef:
Eye in the Wall, a song by Perfume Genius on Spotify - open.spotify.com

Hij had inderdaad twee singles uitgebracht die niet op dit album staan, Eye in the Wall en Pop Song. (beide ook fenomenaal als je mij vraagt, vooral de eerste).

Deze 2 nummers (samen met nog 8 andere nummers) waren onderdeel van een live muziek/dance show (The Sun Still Burns Here), waar Mike samenwerkte met dans-choreograaf Kate Wallich.

Hij zou hier nog een aparte live album-release van maken, onder de naam The Sun Still Burns Here. Dus we hebben nog meer snoepgoed in het vooruitzicht.

avatar van John Self
Ik zal zijn eerdere albums vast wel eens gehoord hebben, kan me het niet meer herinneren maar Set my Heart is mooi. In balans, niet al te aanstellerig, en toch gevoelig. Tamelijk eenduidig dus en toch afwisselend. Na een eerste luisterbeurt. Wordt zeker vervolgd.

PS kijk net in mijn muziekoverzicht en zie dat ik op een na alles van hem heb. Blijkbaar lang niet naar geluisterd.

avatar van ohmusica
De vorige albums vond ik bij vlagen best wel wat hebben maar ook oppervlakkig of ik kon het niet serieus nemen. Nu pas vind ik het meer diepgang hebben, meer zeggingskracht, of geloofwaardiger. Tot dusver zijn beste werk, want alles steekt tot in de details goed in elkaar, het heeft sfeer, afwisseling en als album een geheel.

avatar van Elbow
Al enkele keren beluisterd, deze nieuwe van Mike Hadreas. Wandelend langs de zee, ideale soundtrack. Heel mooi gevarieerd gevoelig album, alleen moonbend is voor mij van minder allure. Wat is describe zo hemels mooi, het begint met die gitaren die mij aan Jesu doen denken en de outro doet me wegdromen naar Sigur Rós. Song van het jaar ! Ook steengoed without you, Jason, on the floor, just a touch,Some dream ( machtige. Jesu gitaren in het middenstuk en alweer een sublieme outro, wat een stem Mike )). Het slot akkoord mag er ook wezen met Borrowed Light. Prachtig intimistische song ! Dit wordt misschien wel de plaat van het jaar...
Ik ga de plaat nog wat beluisteren om een eerlijk oordeel te kunnen vellen.

avatar van ohmusica
Vanavond om 11.00 organiseert Pitchfork een livestream met Perfume Genius.
Listening Club: Feat. Perfume Genius - YouTube

avatar van Fathead
O, wat hou ik van zijn muziek. En het is weer raak, hoor! Zijn muziek broeit en knispert altijd zo lekker...

Gelijk maar 4,5, hatseflats.

avatar van swoon
Zoveel om uit te pakken hier.. Ben er nog lang niet klaar mee, maar zet voorzichtig in met 4.5*

Toch weer een heel ander album dan de andere; hij blijft zichzelf heruitvinden, en ik vind hem één van de weinige artiesten van de laatste jaren die dit zo nadrukkelijk doet.

Recensie en taal (lyriek):
Het vijfde album van Mike Hadreas glijdt tussen sublieme melodieën en groezelige, keelachtige dissonantie en omarmt de geneugten en lasten van het menselijk lichaam en zijn ontelbare, ontastbare verlangens.

Bron Pitchfork

avatar van waxs
Ik kwam vandaag per toeval langs een van de nummers op deze plaat en was daar best wel van onder de indruk, nu zie ik dat ik de rest van dit album ook maar een kans moet gaan geven gezien het gemiddelde hier!

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Perfume Genius - Set My Heart on Fire, Immediately - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Perfume Genius - Set My Heart on Fire, Immediately
Perfume Genius levert een opvallend veelzijdig album af dat even goed minimalistisch als pompeus of rauw kan klinken en dat wordt gedragen door de mooie stem en de eigenzinnigheid van de Amerikaanse muzikant

Set My Heart on Fire, Immediately van Perfume Genius is een album dat in meerdere opzichten opzien baart. Allereerst is er de fantastische productie van Blake Mills, die het album heeft voorzien van een geluid dat afwisselend sprookjesachtig en beangstigend is. Hiernaast zijn er de songs die steeds weer anders worden ingekleurd en die variëren van pompeus tot minimalistisch met vaak een hoofdrol voor opvallend gruizig gitaarwerk. Het past prachtig bij de zang die ook alle kanten op schiet en bij de vaak wat donkere teksten. Het levert een buitengewoon fascinerende luistertrip op.

De muziek van Perfume Genius wordt inmiddels al enkele jaren in brede kring uitvoerig geprezen, maar zelf had ik tot voor kort geen goede klik met de muziek van het alter ego van de Amerikaanse muzikant Mike Hadreas. Ik kan niet goed uitleggen waar dit aan lag, want normaal gesproken hou ik wel van de eigenzinnige en soms wat pompeuze muziek waar ook Perfume Genius een voorkeur voor lijkt te hebben.

Het bovenstaande suggereert al dat er iets is veranderd in mijn mening over de muziek van Mike Hadreas en dat is inderdaad het geval. Het nieuwe album van Perfume Genius, het deze week verschenen Set My Heart on Fire, Immediately, beviel me eigenlijk onmiddellijk en wordt alleen maar interessanter.

Dat is deels de verdienste van producer Blake Mills, die de muziek van Perfume Genius heeft voorzien van een bijzonder fascinerend klankentapijt. Set My Heart on Fire, Immediately opent met een track die Roy Orbison gemaakt zou kunnen hebben. De instrumentatie herinnert aan vervlogen tijden en wordt op fraaie wijze voorzien van de emotievolle vocalen van Mike Hadreas. Het doet wat pompeus aan, maar op hetzelfde moment is alles even fraai gedoseerd. Het is een mooie opening van een album dat verrassend veelzijdig blijkt.

Wanneer de laatste noten van de zang van de openingstrack wegebben is het direct gedaan met de associaties met de muziek van Roy Orbison (al keert die later op het album nog eens terug). De tweede track is gruizig en combineert vervormde gitaren met meer ingetogen zang en de bijdragen van topmuzikanten als drummer Jim Keltner en bassist Pino Palladino. In deze track hoor je goed hoe mooi en bijzonder de productie van Blake Mills is. Onder de gruizige gitaren blijkt veel moois verstopt, wat de wat unheimisch aanvoelende track voorziet van wat extra bezwering, die aan het eind weer omslaat in beeldende atmosferische klanken.

Set My Heart on Fire, Immediately bevat 13 tracks en is goed voor 50 minuten muziek. Het is muziek die alle kanten op schiet, want in de derde track komt de Amerikaanse muzikant met een lichtvoetiger deuntje op de proppen, om te vervolgen met fraai ingekleurde track die Franse filmmuziek uit de jaren 70 combineert met een vleugje Antony (die van The Johnson). Ook dit is min productioneel opzicht weer een kunststukje, maar ook de zang van Mike Hadreas maakt indruk.

Set My Heart on Fire, Immediately citeert nadrukkelijk uit de archieven van de popmuziek, maar weet ook steeds weer een eigen draai te geven aan invloeden uit het verleden, waardoor het nieuwe album van Perfume Genius steeds weer weet te verrassen. Het ene moment is het pompeus, het volgende moment sprookjesachtig of filmisch, dan weer beklemmend of rauw, maar Perfume Genius schaamt zich ook niet voor een lichtvoetig deuntje. Het doet me meer dan eens denken aan de muziek van Marc Almond, al zijn de songs van Perfume Genius eigenzinniger en is zijn zang veelzijdiger.

Het is knap hoe Mike Hadreas steeds weer andere wegen in weet te slaan, experiment combineert met tijdloze klanken en pompeuze passages afwisselt met bijna minimalistische momenten. Het kleurt allemaal prachtig bij de wat donkere teksten van de Amerikaanse muzikant, waarin hier en daar wordt afgerekend met pijn en misère uit het verleden. Bij eerste beluistering hoor je maar een fractie van alles schoonheid van het album, maar wanneer er steeds meer op zijn plek valt wordt het nieuwe album van Perfume Genius steeds indrukwekkender. Erwin Zijleman

avatar van SirChenque
Wow, supermooie plaat zeg, gebeurt me niet vaak meer dat ik me overdonderd voel door een nieuwe artiest (althans "nieuw" voor mij).........ook heel gevarieerd qua stijlen en composities. Bovendien een stemtovenaar deze "genius"!

avatar van davevr
Ik kan dit niet aan om een of andere manier. Normaal zou t wel lukken maar nummers zoals "Your body changed everything " doen mij denken aan de eighties. En niet de leuke kant, de overgeproducete, overgemixte, te theatrale kant.
Ik ken wel een nummer aan, maar een plaat lukt mij dus niet
(Ik vind de nieuwe Moses Sumney wel goed, dus wat theatraal gedoe kan ik wel aan. Dit is voor mij wat te veel.)

avatar van RoyDeSmet
Wauw, dit is wel een heel bijzonder album. De tweede helft vind ik wat minder, maar misschien dat ik na wat herbeluisteringen van gedachte verander!

avatar van overmars89
Voorheen wist Perfume Genius mij nooit echt te raken, maar ik moet dan ook eerlijk zeggen dat ik ook nooit echt de tijd heb genomen om echt goed naar een album van de band te luisteren. Vaak even vluchtig tussendoor gecheckt. Over dit album ben ik zeer te spreken. De rustige ballads worden afgewisseld met de iets meer up-tempo electropopachtige tracks. Nergens stoort het, alle tracks sluiten naadloos aan elkaar aan en ik vind het erg knap dat de band erg eigen klinkt. Ontzettend veel verschillende moods per track, maar toch voelt het album als 1 geheel. Erg uniek. Ik heb in Spotify verschillende afspeellijsten op genre gesorteerd en ik heb de toffe tracks (bijna alles) denk wel in minstens 4 lijstjes verdeeld.

Ik kom er elke keer pas echt lekker in bij het drieluik: Jason, Leave, On The Floor. Totaal verschillende tracks, maar alle 3 zo ontzettend tof!

avatar van masterdude
Mooie plaat, sfeervol en melancholisch. Just a Touch is een soort "all i need" van Air, maar dan traag.

avatar van dafit
Uit mijn tweewekelijkse nieuwsbrief over de beste nieuwe popmuziek (aanmelden kan hier):

Met dit zonovergoten weer krijg ik niet snel genoeg van On The Floor. Het is de uitstekende en vrolijke tweede single van Set My Heart On Fire Immediately, de fascinerende vijfde Perfume Genius-plaat met twee gezichten.

Zo poppy als op deze single word het nergens meer, maar de eerste helft is vrij lichtvoetig. Dat zou je niet zeggen op basis van de eerste zinsneden van Whole Life. “Half of my whole life is gone / Let it drift and wash away / It was just a dream I had / It was just a dream”, zingt de 38-jarige Mike Hadreas, die als homoseksueel vroeger gepest en geslagen werd en verslaafd raakte. Maar dan bloeit deze openingstrack open met weelderige violen en zijn stem schiet de hoogte in. Hier klinkt geen weemoed, maar hoop.

Dat optimistische geluid klinkt nog meer door in het sprankelende, licht swingende Without You. De lentekriebels zijn ook aanwezig in Jason, waarop Hadreas in falsetstem verhaalt over twee twintigers die elkaar kortstondig en onhandig seksueel verkennen. De muzikale rijkdom is met een heerlijke baslijn, klavecimbel en violen groot.

In de tweede helft verandert het album van kleur. We worden meegenomen in een vrij duistere droomwereld. Vanaf Moonbend zijn drums en percussie vrijwel afwezig en vocalen komen nog meer centraal te staan. Het is intieme, soms wat zwaarmoedige muziek. Slechts af en toe wordt kortstondig een storm aangewakkerd, zoals in het aanvankelijk verstilde Some Dream.

Na de toegankelijke, zonnige start van dit album geeft deze diep persoonlijke tweede helft aanzienlijk minder snel geheimen bloot. Zelf mis ik hier af en toe de lichtvoetigheid van single On The Floor, maar het vergroot het mysterie van dit rijke album.

avatar van Thekillers87327
De lyrische berichten die hier geschreven worden gaan er bij mij maar voor een heel klein deel in.
Songs zijn nergens slecht maar wel erg voorspelbaar en saai.
Ook de geforceerde emotie staat me erg tegen.
Pop met de hoofdletter P