Witchcraft - Black Metal (2020)

Zweden
Label: Nuclear Blast

1. Elegantly Expressed Depression (5:29)
  2. A Boy and a Girl (1:57)
  3. Sad People (5:42)
  4. Grow (7:51)
  5. Free Country (3:57)
  6. Sad Dog (4:21)
  7. Take Him Away (3:42)
avatar van gigage
Akoestisch album van voormalig metal gigant. Ik kan de liedjes niet uit elkaar houden en kom er niet doorheen. Hij overschat zijn muzikale talent.

avatar van knoltor
Ik was enthousiast toen ik las dat er een nieuwe Witchcraft in aantocht was, maar bij het beluisteren van het vooruitgeschoven 'Elegantly Expressed Depression', werd mijn enthousiasme al enigszins getemperd. Ik had gehoopt dat de registers wat meer opengetrokken zouden worden, maar Magnus Pelander dacht daar anders over.
Nu, een hele luisterbeurt later, kan ik stellen dat me ontgaat waarom dit onder de noemer van Witchcraft is uitgebracht. Pelander had immers ook een solocarrière waar hij al eerder een lastig door te komen akoestisch album mee uitbracht. Het had mij in ieder geval een teleurstelling bespaard, want met 'Legend' of 'Firewood' heeft dit niets te maken.
'Black Metal' is een mooie ironische titel voor dit ingetogen, zeer minimalistische werkje, maar ik ben benieuwd of er veel harten zijn die van dit zeer persoonlijke baksel sneller gaan kloppen. Het mijne in ieder geval niet.