Bob Dylan - Dylan (1973)

Alternatieve titel: A Fool Such as I

Label: Columbia

1. Lily of the West (3:44)
  2. Can't Help Falling in Love (4:17)
  3. Sarah Jane (2:43)
  4. The Ballad of Ira Hayes (5:08)
  5. Mr. Bojangles (5:31)
  6. Mary Ann (2:40)
  7. Big Yellow Taxi (2:12)
  8. A Fool Such as I (2:41)
  9. Spanish Is the Loving Tongue (4:13)
avatar van Kramer
Op AllMusic schrijft Stephen Thomas Erlewine het volgende over dit album:

Commonly regarded as the worst album in Bob Dylan's catalog. (...) The album is a collection of covers that are poorly performed on purpose. (...) Dylan attempts to sabotage each number. (...) While Dylan is indeed a negligible album, it isn't unlistenable -- it has a pleasant pop/rock sheen and Dylan sings in his Nashville Skyline croon. Nevertheless, it adds nothing to his canon, and only die-hard fans with a perverse sense of humor will find the record worth a listen.

Dat is niet mis. Of liever gezegd: dat is goed mis. Allereerst vind ik de "toevoegende waarde voor de canon" één van de minst belangrijke criteria voor een werk. Belangrijker vind ik dat het "pleasant" en "listenable" is, en dat is deze plaat zeker. Verder wil ik de bewering dat Dylan ieder nummer bewust gesaboteerd heeft in twijfel trekken - dat dit wellicht opwarmertjes of tussendoortjes waren is goed mogelijk, maar ik hoor hier geen zanger die expres loopt te klooien.

Natuurlijk maakt het feit dat het hier allemaal covers betreft, dit album direct wat minder bijzonder. Maar wat is de kwaliteit van die covers? In sommige gevallen niet zo goed: The Ballad of Ira Hayes is tergend saai, net als Spanish is the Loving Tongue, en A Fool Such As I is lelijk en plat. De kwaliteit van de rest van de liedjes is redelijk (Mary Ann) tot zeer goed: Can't Help Falling in Love hoor ik liever van Bob dan van Elvis, en ook Mr. Bojangles en Big Yellow Taxi kunnen zich meten met hun originelen. Grappig is hoe Dylan vaak de melodie subtiel maar volgens mij zeer bewust verandert, wat in veel gevallen het beste in de composities naar boven haalt.

De verguizing van dit album is volledig onterecht en ook vrij onbegrijpelijk: is het pure teleurstelling over het gedwongen afscheid van een profeet, of is het nog simpeler en was Dylan in 1973 gewoon "uit"? Het is jammer dat dit album vaak al vóór beluistering wordt afgeserveerd, want je kan er vele fijne uurtjes aan beleven. Dylan hoeft zich nergens voor te schamen.

Heb vandaag een CD-uitgave van dit album gevonden, zonder de bonustracks. Van Columbia, met zwarte tray. Ik moest 'm gewoon hebben, uit nieuwsgierigheid, want de reputatie is niet al te best. Maar dit album valt me écht reuze mee. Luistert prettig weg en ik vind de meeste covers best aardig uitgevoerd. Ik vind dit album in elk geval beter dan "Self Portrait".

avatar van metalfist
Aangezien het niet altijd Highway 61 Revisited, Blood on the Tracks of Blonde on Blonde moet zijn besloot ik om me eens wat meer te gaan verdiepen in mijn minder gespeelde Dylan-albums. De reden dat ik A Fool Such as I (bij "Dylan" moet ik altijd aan die geweldige verzamelaar uit 2007 denken) niet vaak speel is dat ik het enkel op vinyl in huis heb en dat draai ik nu eenmaal minder vaak.. In ieder geval: Columbia besloot na het vertrek van Dylan nog even wat outtakes van Self Portrait en New Morning uit te brengen en op zich is dat nog niet zo'n slecht idee. His holy Bobness nam namelijk wel eens vaker pareltjes op om ze dan nooit uit te brengen. Het gerucht gaat dat deze songs vooral stemopwarmers zijn maar daar doe je de kwaliteit van sommige nummers toch wel tekort mee. Lily of the West is een fijne opener en bijvoorbeeld zo'n The Ballad of Ira Hayes had perfect op New Morning kunnen staan. Meer zelfs, ik had liever Ira Hayes gehad in plaats van het vreselijke If Dogs Run Free. A Fool Such as I is verder grotendeels een coverplaat maar artiesten zoals Johnny Cash bewezen dat je dan ook gewoon fenomenale platen kunt maken. Niet alles is weliswaar even goed (de traditional Mary Ann loopt in het honderd) maar bijvoorbeeld Mr. Bojangles met zijn heerlijk stuwende melodie en het swingende Sarah Jane bewijst dat dit een veel betere plaat is dan het gemiddelde doet vermoeden. Plus, die albumhoes vind ik toch ook één van de mooiste uit zijn carrière.

avatar van kort0235
Begrijpen doe ik de lage score van dit album wel. Er staan hier te weinig goede nummers op. Voor mij zijn de volgende songs acceptabel: Lily of the West en M. Bojangles. Een verschrikking vind ik Sarah Jane en Spanish is the loving tongue. Gelukkig volgde na dit album weer een periode met goede tot zeer goede albums, met als uitschieter Blood on the Tracks.

gastheerg
Ik kocht dit album kort nadat het verscheen en voelde mij eigenlijk een beetje bekocht. Ik was nog een jonge snaak en had een hongerloontje en hoewel ik iedere week wel een LP kocht moest deze wel ok zijn.

Dat was hij dus niet.

Is het slecht? Nee want slecht is wel een heel groot woord.
Is het Dylan-waardig? Dat wordt toch erg lastig om daar een positief antwoord op te geven.

De hoes is schitterend en Neil Young en Bob Dylan zijn de enige twee artiesten waar ik het van accepteer dat er een matig album in de kast staat.

De hoes is overigens schitterend en het vinyl als nieuw............. how did that happen?

avatar van nlkink
Dit album is samengesteld uit outtakes van sessies voor oudere albums. Gezien het niveau van The Bootleg Series moet het nog een behoorlijke prestatie zijn geweest om uit de archieven negen liedjes te selecteren waarvan je hooguit kunt zeggen: een hele krappe voldoende.

avatar van MarkS73
Niet een van zijn beste albums maar Lily Of The west en Mr. Bojangles zijn wel erg fijne nummers. Can't Help Falling In Love is in de uitvoering van Bob ook prima te doen.

Niet mijn kost, dit zeer matige album van Dylan. Wel een geweldige opener met Lily of the West. De achtergrondzangeressen zijn irritant en voegen niets toe: 2,5 sterren.