The Cool Greenhouse - The Cool Greenhouse (2020)

Label: Melodic

7. Trojan Horse (5:24)
  8. 4Chan (3:53)
  9. Prospects (2:35)
  10. Outlines (4:28)
  11. The Subletters, Pt. 2 (3:51)

met The Shifters

avatar van Barend G
Van al die Britse bands waarvan wordt gezegd dat ze op The Fall lijken, is dit tot dusver de leukste. Lekker repetitief (om niet te zeggen heerlijk monotoon doorzeurend), fijne scherpe praatzanger, goeie humor. Als liveconcerten van buitenlandse bands nog hadden bestaan, had ik ze graag eens live gezien.

avatar van itchy
Moeilijk te beoordelen plaat. Zowel de muzikale als vocale gelijkenis met The Fall zijn gewoon niet te negeren. Inclusief de -ah en de minutenlang voortdreinende treiterriffs. Maar dan wel een rechttoe-rechtaan The Fall zonder de ongein, studiorommel en het uit de bocht vliegen die deze band zo boeiend maakte. Oftewel een soort makkelijke versie van The Fall, maar dan wel weer goed gedaan. Zit er dan niets eigens in? Nou, ik heb nog weinig kunnen ontdekken. Maar het is wel tof. Ik kom er niet uit! dix, wat denk jij?

avatar van dix
dix
Nou ik zie een nummer dat Smile heet en daar moest ik wel om glimlachen. Maar eens checken dan

dix schreef:

Het heet Smile, Love!
Maar: goed dat een van de allerbeste Fall-nummers hier nog even gememoreerd wordt Grootste verschil met The Fall is m.i. dat de teksten van The Cool Greenhouse wel erg simplistisch zijn - en dus makkelijk te doorgronden, i.t.t. bij ME Smith...

Does Humor Belong in Music?

Frank Zappa vermeldde jaren geleden al dat de boodschap beter overkomt door deze te verpakken in een flinke dosis aan ironie en zelfspot. Jazeker mensen! Het is zo belangrijk om jezelf niet altijd te serieus te nemen. Het is zo kenmerkend voor de Britse gemeenschap, dat ze juist in heftige periodes de tijd nemen om te relativeren en opgelucht adem te halen. Hoe zou een Mark E. Smith van The Fall zich staande gehouden hebben nu de Brexit een feit is. Met een bandnaam die zo overduidelijk te plaatsen valt in 2020, benadrukt zijn overlijden van alweer ruim twee jaar geleden nogmaals dat de chaotische compromisloze sound een beetje aan het afsterven is.

Het Londense The Cool Greenhouse eist met alle plezier met hun treffende ouderwetse maniakale gekte die vrijgekomen plek op, klaar om zichzelf vol vreugde de afgrond in te werpen. Een vrije val, met een onbetrouwbare parachute waarbij het verlossende lusje ontbreekt om de boel open te trekken. Het is een coole punkhouding, met een attitude die overal en nergens tegen aanschopt.

De onverschillige antiheld die genoodzaakt op zoek gaat naar muzikanten die zijn onnavolgbare ideeën muzikaal willen ondersteunen. Met zijn eigen Tom Tom club (buiten zanger/gitarist Tom Greenhouse bestaat de band uit gitarist Tom O’Driscoll, bassist Thom Mason, drummer Kevin Barthelemy en keyboardspeler Merlin Nova) staat hij garant voor speelse vervreemding in een rommelig landschap van doordrammende gerecyclede vintage postpunkelementen en bevlogen springerige puntigheid.

Terwijl de wereld zich nu bewapend tegen complottheorieën wat betreft de Corona crisis graaft hij nog dieper in de sociale problematiek. Zo ziet hij de mensheid als een volgbare groepering die net als huisdieren gemakkelijk kunstjes aangeleerd worden om zich eenvoudiger aan te passen aan het politieke regiem. Het merendeel heeft zich ontwikkeld tot nikszeggende robots, die in de winkel als volgbare conservatieve Stepford Wives met glazige ogen het artikel aan de man brengen of het juist slaafs aanschaffen.

Inhoudelijk niet meer dan een kartonnen omhulsel, zonder enige vorm van inhoud. Een geworden met de plastic maatschappij, waarbij de mens niet meer is dan een lastig verteerbare wegwerpproduct. Ook staat hij bij het grimmige Gum stil bij de traumatische gevolgen van zinloos geweld. Waarbij een slachtoffer een isolerend bestaan leidt, zijn dagen vullend met het slijpen van potloden.

De smerigheid spat er vanaf in het noisy The Sticks, waarbij kwaadaardige herhalende zuigende riffs zichzelf zwaar introduceren. Door het vrij simpel te houden krijgt Tom Greenhouse alle ruimte om deze op het juiste moment te interrumperen. Als een kamikazepiloot stort een overvloed aan jaren zestig psychedelica zich stuurloos in het gitaargeweld naar beneden. De interrumperende stotterende Krautrock in Cardboard Man jaagt er als een opgevoerde sneltrein doorheen, terwijl bij het spacende The Subletters, Pt. 2 in alle rust naar een climax toegewerkt wordt.

Hij gaat erg ver in zijn eighties revival beleving, door zelfs het beleid van Margret Thatcher erbij te halen. In Dirty Glasses wordt ze letterlijk op belerende wijze benoemd in haar beperkte kijk op de wereldpolitiek. Het was stukken spannender en gedurfder geweest om hedendaagse bestuurders te bekritiseren. Een voorbereide spoken word komiek die per ongeluk op het verkeerde podium is beland. Het doet net teveel inbreuk aan de spontaniteit, waardoor het wat doordachter en fout overkomt.

De warboel in het hoofd van Tom Greenhouse is heerlijk onoverzichtelijk. Lekker onsamenhangend en theatraal. Gewapend met een handvol aan paracetamol en een risico aan hoofdpijn door de duizelende zinnen ga ik de confrontatie aan om binnen te stappen in de absurde wereld van deze praatgrage persoon. Een waterval aan de meest vreemde zinnen worden afgewisseld met waarheden waaruit blijkt dat de frontman ze toch allemaal beter op een rijtje heeft als wat hij in eerste instantie doet geloven.

Does Humor Belong in Music? Yes!!

The Cool Greenhouse - The Cool Greenhouse | Alternative | Written in Music - writteninmusic.com

avatar van blur8
Nagekomen singel staat niet op album maar is zo maar hun grootste succes yet.
The Cool Greenhouse - Alexa! (2020) - YouTube

avatar van blur8
Barend G schreef:

The Cool GreenHouse was last weekend in Utrecht, Nijmegen en Rotterdam. En het was boven verwachting goed. Perfect voorbeeld van band die bij voorkeur staand vóór een podium beleefd dient te worden.

Tom verklapte ook nog dat album#2 bijna klaar is. en dat 2de oversteek naar NL onvermijdelijk is..

blur8 schreef:

Ik was erbij, in Worm Erg goed idd