801 - 801 Live (1976)

Label: Island

1. Lagrima (2:36)
  2. T. N. K. Tomorrow Never Knows (6:14)
  3. East of Asteroid (4:58)
  4. Rongwrong (5:10)
  5. Sombre Reptiles (3:14)
  6. Golden Hours * (4:33)
  7. Baby's on Fire (5:57)
  8. Fat Lady of Limbourg * (5:02)
  9. Diamond Head (6:21)
  10. Miss Shapiro (4:20)
  11. You Really Got Me (3:20)
  12. Third Uncle (5:16)
avatar van Toon1
Erg leuke cover van de Beatles-song 'Tomorrow Never Knows'

Die is geweldig inderdaad. Ik heb hem op een CD'tje met Beatles-covers dat ooit bij de Uncut zat.

avatar van Carebo
Mooi album van het gewaardeerde, veelvuldig geprezen (jazzrock) concert in London's Queen Elizabeth Hall. Voornamelijk songs van BrianEno/Phill Manzanera.
Naast een cover van de Beatles, is er ook The Kinks You Really Got Me, welke ook erg leuk is. Track 4 Rongwrong is mijn favoriet en komt van Manzanera's voormalige progressive rockband Quiet Sun.
3.5* voor een geweldig concert uit de jaren 70!

avatar van Yamato
Een leuk cd'tje maar het viel me wel enigszins tegen.

kistenkuif
Manzanera/Eno en vrienden op een live-album dat bij liefhebbers van de de vroege Roxy Music al lang bekend is. Neem ik aan....?

avatar van devel-hunt
Op één of andere wijze is deze plaat meer het logische vervolg op platen als Siren en Viva, dan Ferry's solo platen als Lets stick together en in your mind.
De plaat heeft de Roxy Music sound nog helemaal in huis. Niet vreemd gezien de bezetting natuurlijk. Het enige gemis is de stem, de ongenaakbare, van Ferry zelf.
Goede en bijzondere plaat die nooit de weg naar een groot publiek heeft gevonden. Want het grosso modo van Roxy fans waren in die tijd toch voornamelijk geïnteresseerd in de solo verrichtingen van Ferry, waardoor een hoop moois onontdekt is gebleven.

avatar van reptile71
Een live album van een groepje muzikanten die eigenlijk maar een jaar als band hebben bestaan. Gewoon hele goede muzikanten en dat hoor je dan ook. Dit klinkt gewoon heel lekker en keistrak.

801 Live - 801 | Songs, Reviews, Credits, Awards | AllMusic

Gelegenheidsband van toptalenten met een gevarieerde concertregistratie na slechts een paar weken repeteren. Vandaag weer eens beluisterd. Blijft nog steeds fier overeind. Dankzij het vakmanschap van de musici. Dat vonkt er vanaf. Prog/jazz/noise/art-rock met een lekker stuwend ritmetandem, gemene hooks, fijn solowerk, mooie vocalen en een perfecte geluidsturing. Er blijkt ook een dubbele collectors-versie van dit album verkrijgbaar te zijn:

avatar van Droombolus
Blijf me altijd afvragen waarom ze die foto van de achterkant van de hals van MacCormick's Precision gebruikt hebben voor de koffer kunst........... Mooi hoor zo'n skunk stripe, maaruh ..... ???

kistenkuif
Lekker baswerk toch op deze plaat? Ik vermoed dat er helemaal niet serieus is nagedacht over naam van de band en de coverart. Naar mijn weten was het zelfs niet de bedoeling van de musici om als band verder te gaan. Deze registratie was het resultaat van een tijdelijk project en werd pas uitgebracht toen na het concert bleek hoe goed het eigenlijk wel was. De release kreeg ook hoegenaamd geen aandacht in de muziekpers of via de ether, voor zover ik mij nog herinner. Het was echt mond-op-mond rumoer en alerte 'dit moet je horen'- platenboeren die dit album op de kaart hebben gestipt.

avatar van Droombolus
Ik las er over in Oor damaals. Het was mijn sien niet, kan me ook niet herinneren de plaat ooit gehoord te hebben bij Roxy fans uit mijn kenissenkring, maar ik heb zelf jaren tegen de achterkant van zo'n hals aan staan kijken en dat plaatje was blijven hangen. Maar ik vind de hoes nogal "onderontwikkeld", ziet eruit alsof het hele projekt bij voorbaat al afgeschreven was. Zoiets als de "tax write-off" projekten van de US labels in de 60s en 70s

MacCormick kende ik van Matching Mole en iedere muzikant die met Wyatt speelt moet wel wat kunnen, dus dat baswerk zal niks mis mee wezen.

kistenkuif
Je keek toch ook wel eens langs die hals? RM-fans vonden het niet veel omdat Ferry niet mee deed. Die was solo in de weer. Eno- en KC-liefhebbers baalden dat Fripp er niet bij zat. Manzanera kende eigenlijk nog niemand echt goed. RM lag tijdelijk stil. Het was een warboel. Wellicht dat er toch iets geleverd moest worden? Om wat voor reden dan ook. Ik beleef er nog veel plezier aan want muzikaal staat het als een huis.

kuifenco
Laat ik maar even stoppen met promoten.

avatar van bikkel2
Kom dit net tegen. Ik wist niet van het bestaan af.
Interessant project.
Simon Phillips op drums, dan weet je in ieder geval zeker dat je een briliante trommelaar in huis hebt.
Mooi affiche in ieder geval met Eno en Manzanera.
Lijkt mij niet iets waar nog makkelijk aan te komen is.

kuifenco
bikkel2 schreef:
Kom dit net tegen. Ik wist niet van het bestaan af.
Interessant project.
Lijkt mij niet iets waar nog makkelijk aan te komen is.

Dacht van wel! Kijk maar beste Bikkel...

Phil Manzanera, Eno*, Bill MacCormick, Francis Monkman, Simon Phillips, Lloyd Watson, 801 - 801 Live at Discogs met perfecte clip!

Kijk op youtube voor nog een aantal tracks en/of zoek én vind het album op spotify: (Manzanera 801)

avatar van bikkel2
Top!! Thanx

avatar van jorro
Op dit album staan een paar goed gespeelde songs (waaronder de cover van 'Tomorrow Never Knows', maar een aantal songs klinkt n.m.m. wat rommelig (zoals met name de afsluiter). Misschien is dat wel de charme van dit album. ik denk dan altijd hoe een studioversie geklonken zou hebben.

Ik zal dit album niet grijs draaien in elk geval. Het verdient wel een ruime voldoende (3,5*)
Het staat op 42 (gedeeld) in de jaarlijst 1976 van Oor, maar ook in de Guardian - 1000 albums to hear before you die (uit 2007).