Bob Dylan - Good as I Been to You (1992)

Folk
Label: Columbia

1. Frankie and Albert (3:50)
  2. Jim Jones (3:52)
  3. Black Jack Davey (5:47)
  4. Canadee-I-O (4:20)
  5. Sitting on Top of the World (4:27)
  6. Little Maggie (2:52)
  7. Hard Times (4:31)
  8. Step It Up and Go (2:54)
  9. Tomorrow Night (3:42)
  10. Arthur McBride (6:20)
  11. You're Gonna Quit Me (2:46)
  12. Diamond Joe (3:14)
  13. Froggie Went A-Courtin' (6:26)
avatar van BoyOnHeavenHill
Verrassend hoe weinig ik bij het draaien van deze plaat (en zijn opvolger) eigenlijk terugdenk aan Dylans eveneens geheel akoestische debuutplaat: hoewel ook daarop diverse traditionals staan klonk Dylan daar alsof hij met zijn "nieuwe" stem óver de muziek heen probeerde te reiken om zich de nummers eigen te maken en zo zijn eigen plek tussen al zijn grote voorbeelden te kunnen veroveren, terwijl hij zich er dertig jaar later mee tevreden stelt om al die nummers van vroeger gewoon door te geven aan wie er maar open voor staat, als wilde hij er voor zorgen dat de jongere generatie ze in ieder geval èrgens zou kunnen terugvinden.
       Waarom heb ik toch een voorkeur voor World gone wrong? Omdat dat een iets compacter album is, omdat de nummers daarop mij net iets meer aanspreken, omdat het voor mij puur gevoelsmatig een iets warmer album is, of omdat de nummers die Dylan daarvoor heeft uitgekozen soms wat mysterieuzer of ongrijpbaarder teksten hebben? Of gaat het om dingen die eigenlijk niets met de muziek op zichzelf te maken hebben, zoals het feit dat ik World gone wrong eerder leerde kennen dan z'n voorganger, of Dylans boeiende liner notes, of de hoes die nog lijkt te getuigen van een bepaalde moeite die moet zijn gedaan om die foto te verkrijgen terwijl ik die van Good as I been to you misschien wel de onaantrekkelijkste uit zijn hele carrière vind?

avatar van steve harris
Toon1 schreef:

Aparte keuze zeg , een album met zo'n lage score verkiezen boven zijn (andere) meesterwerken...
hij ligt hier te stoffen ik zal hem weer eens proberen

avatar van kort0235
Weer heel verrassend van Bob Dylan. Na het prachtige Oh Mercy en het middelmatige Under the Red Sky nu dan weer een akoestische folkalbum. Hier is hij dan weer heel sterk in en met geweldig gitaarspel. Dit album had ik ook in 1992 gekocht (CD) en vond het toen maar matig en een beetje saai. Maar mijn mening is gelukkig veranderd, ik vind hem nu heel mooi. Het is een sfeervol album dat mij zeker boeit.

avatar van Wandelaar
Beste coveralbum van Dylan. Prachtig sober in eigen garagestudio opgenomen.

avatar van Wandelaar
kort0235 schreef:
Zo is het mij ook vergaan, Bij uitkomen in ‘92 gekocht en destijds niet op waarde geschat. Dit is een meesterlijk album. Gitaarspel en zang zijn krachtig, helder en vormen een overtuigende eenheid met de traditionele folksongs. Ik merkte elders al op: Dylan heeft zijn eigen werk niet nodig om toch helemaal Dylan te zijn. Deze songs zitten in zijn bloed en dat voel je.

Ik ga met mijn stem nog een stapje hoger, want dit is echt een puik album dat niet snel verveelt.