Die Kreatur - Panoptikum (2020)

Duitsland
Rock / Electronic
Label: Napalm

1. DIE KREATUR (4:13)
  2. Kälter Als der Tod (4:20)
  3. Unzertrennlich (4:07)
  4. Durch Die Nacht (4:38)
  5. Zwei 100% (4:01)
  6. Schlafes Braut (5:14)
  7. Untergang (3:55)
  8. Mensch / Maschine (5:29)
  9. Was Mir am Wichtigsten Ist (4:20)
  10. Benutz Mich (4:45)
  11. Glück Auf! (3:04)
  12. Gott Verdammt (4:54)
  13. Goldener Reiter * (4:56)
  14. DIE KREATUR [Faderhead Remix] * (5:02)
  15. Kälter Als der Tod [Solar Fake Remix] * (4:59)
avatar van Killeraapje
Een nieuw project van de zanger van Oomph! en de zanger van Lord of the Lost. De eerste twee singels zijn lekker rouw en stevig. Het lijkt iets meer op Oomph! dan op Lord of The Lost.

Lijflied Die Kreatur is in ieder geval erg lekker. Fans van Rammstein of een van de beide bovengenoemde bands zouden dit eens moeten proberen.

avatar van gigage
Rammstein kloon, het ligt er iets teveel bovenop.

gigage schreef:
Rammstein kloon, het ligt er iets teveel bovenop.

Hier mag het omdat Rammstein juist altijd heeft gespiekt bij Oomph!

avatar van E-Clect-Eddy
Moest inderdaad ook meteen aan Rammstein denken bij de eerste minuut.

De uitspraak van de zanger is wel af en toe iets te theatraal.

Heeft meer mechanische beats dan Rammstein, om niet meteen Techno te roepen.

Rock & Electronic > zou wat mij betreft eigenlijk Metal & Electronic moeten zijn.

Dit doet enigszins denken aan een Duitse versie van Carpenter Brut alleen die hebben meer Synthpop in de mix.

E-Clect-Eddy schreef:
Moest inderdaad ook meteen aan Rammstein denken bij de eerste minuut.

De uitspraak van de zanger is wel af en toe iets te theatraal.

Heeft meer mechanische beats dan Rammstein, om niet meteen Techno te roepen.

Ten tijde van het toevoegen had ik alleen nog de singles gehoord. Oomph! en Lord of the Lost schuren tegen beide stijlen aan. Het valt eigenlijk onder Neue Deutsche Härte - Wikipedia - nl.wikipedia.org. Beide acts zijn belangrijk in Die Schwarze Szene – Wikipedia - de.wikipedia.org

Bands als Diary of Dreams, ASP, Megaherz, Mono Inc. en Blutengel komen daar ook vandaan.

Carpenter Brut ken ik nog niet ga ik zeker checken. Dankjewel voor de tip.

avatar van Killeraapje
En single nummer 3 : Untergang is uit. Wat mij telkens opvalt is dat je bijna niet hoort dat het hier gaat om twee verschillende zangers. Terwijl beide zangers toch wel degelijk een eigen karakter hebben afgaande op het werk van hun reguliere bands.

Overigens is Goldener Reiter een cover van Joachim Witt - Silberblick (1980)

avatar van Killeraapje
Een van de leukste tracks Gott Verdammt is uitgekomen op single.

avatar van Killeraapje
Vooraf waren mijn verwachtingen van dit project erg hoog. Alles wat Chris Harms, de zanger van Lord of the Lost uitbrengt bevalt me erg goed en ook zanger Dero Goi van Oomph! kan ik prima hebben.

De twee hadden recent al samengewerkt aan het nummer Abracadabra, dat is verschenen op de special edition uitgave van Lord of the Lost - Thornstar (2018). Hoewel ik echt een fan ben van dat album, vond ik dit een van de minste nummers van die plaat. De beide heren hebben zich echter kostelijk vermaakt met dit nummer en besloten om samen het project Die Kreatur te beginnen.

Muzikaal is het een mengeling geworden van Neue Deutsche Härte, denk aan bands als Rammstein, Megaherz en vanzelfsprekend Oomph waar Dero zelf in zingt. De beste voorbeelden hiervan zijn het titelnummer, Kälter Als der Tod en het opzwepende Untergang.

De overige nummers leunen meer tegen de Gothic/Industrial rock aan met als absoluut hoogtepunt de sprookjeswals Schlafes Braut waar Chris Harms de meeste zang voor zijn rekening neemt.

Na dit album meerdere keren te hebben beluisterd is voor mij het voornaamste probleem, dat de unieke stem van Chris Harms te weinig ruimte krijgt. Leg deze plaat maar eens naast zijn meest recente werk Lord of the Lost - Swan Songs III (2020) en je herkent de zanger bijna niet terug. Zijn stemgeluid onderscheid zich op dit album nauwelijks van dat van Dero Goi en dat is een gemiste kans.

Ander kritiekpunt is de wisselvalligheid van het songmateriaal, met als absoluut dieptepunt Zwei 100%, een tekstueel gedrocht waarin muzikaal Scooter en Muse samen komen. Ja, geloof het of niet, dit is mogelijk! Het nummer valt ontzettend uit de toon en zorgt ervoor, dat mijn beoordeling lager uitvalt.

Hoogtepunten zijn gelukkig ruimschoots aanwezig. Het eerder genoemde Schlafes Braut vind ik een prachtig nummer maar ook Gott Verdammt met passend koor op het einde, tovert standaard een grote glimlach op mijn gezicht en bij het horen van Untergang gaat het gaspedaal van mijn auto altijd wat verder naar beneden.

De overige songs zitten prima in elkaar en worden keurig uitgevoerd maar vormen nog geen lekker geheel waardoor je nooit helemaal goed in het album komt. Voor mijn gevoel hinkte de band op meerdere gedachten en dit zorgt ervoor dat het album bij vlagen nogal schizofreen aanvoelt.

Tot slot moet me nog van het hart, dat ik de hommage aan Joachim Witt, door diens jaren 80 hit, Goldener Reiter te coveren erg geslaagd vind. Chis Harms heeft de laatste twee albums van Witt geproduceerd dus de keuze voor deze cover is meer dan logisch.

De overige bonustracks bestaan uit Remixen en die hadden, zoals wel vaker, beter achterwege kunnen blijven.

Een lekker plaatje maar niet zo goed als ik vooraf had gehoopt.

P.s.
Nog even mijn favoriete track: Schlafes Braut
Schlafes Braut - YouTube

avatar van Marcelvdelft
Plaat begint goed maar na een paar nummers ben ik toch wel verzadigd. Doet mij ook sterk denken aan Rammstein maar met toch een iets ander geluid. Weet niet zo goed of ik het nog een keer op zal zetten.