Whitesnake - The Rock Album (2020)

Alternatieve titels: MMXX | 2020 Remix

Label: Rhino

1. Still of the Night (6:49)
  2. Best Years (5:16)
  3. Tell Me How (5:27)
  4. Love Ain't No Stranger (4:15)
  5. All or Nothing (3:47)
  6. Give Me All Your Love (3:27)
  7. Can You Hear the Wind Blow (5:07)
  8. Restless Heart (4:51)
  9. Anything You Want (4:12)
  10. Here I Go Again (4:32)
  11. Judgement Day (5:18)
  12. She Give Me (4:11)
  13. Crying (5:39)
  14. Can't Stop Now (3:26)
  15. Always the Same (4:46)
  16. Forevermore (7:06)

avatar van gigage
Het wordt een trilogy ook nog es. Revisited & remixed. Later de love album en de blues album. Tja, gekleurd vinyl ( wit deze keer), vast wel iemand die het leuk vindt.

avatar van milesdavisjr
Daar zit ik al jarenlang op te wachten, een verzamelaar van Whitesnake, een dergelijke schijf is nog niet eerder op de markt verschenen......
Als ik gigage begrijp is het de bedoeling dat er drie releases komen, gericht op songmateriaal van David die een genre vertegenwoordigde, eventueel in de vorm van remixes.
Buiten het feit om dat veel remixes vaak niet veel toevoegen aan het oorspronkelijke materiaal voelt dit een beetje aan als geldklopperij, oude wijn in nieuwe zakken. Dan zou ik toch liever een Starkers in Tokyo 2.0 willen zien, een hoop songmateriaal leent zich toch uitstekend om nog eens akoestisch vertolkt te gaan worden.

avatar van Edwynn
Na een kleine 83 Whitesnake verzamelaars krijgen we er nog eentje bij. Dit keer met ouwe meuk opnieuw op de mengtafel. Wat is hier nu weer de meerwaarde van?

Misschien om een klein beetje liefde te geven voor het ondergesneeuwde Restless Heart die, hoe verrassend ook, in zijn oorspronkelijke mix veel doorleefder klinkt.

Neuh, dit laat papa lekker links liggen.

Wrathchild1
Een 4 tot 5 tal nummers zijn voor mij oude bekenden , de rest ken ik niet of nauwelijks .

Even horen of dit voor mij toegevoegde waarde heeft (ik heb 1987 en de verzamelaar uit begin jaren 90)

Edit : lama...

avatar van gigage
Ik denk dat DC na de uitgebreide verjaardags uitvoeringen van Slide it in , Whitesnake & Slip of the tongue hij dat truukje met Restless Heart niet aandurft. Dit is dan as close as it gets met maar liefst 4 remixes van dat album ( meer dus dan ieder ander van de 6 albums in scope).

avatar van vielip
Ik hoor net de 2020 remix van Still of the night en ben aangenaam verrast! Het nummer heeft in mijn oren nog niet eerder zo dynamisch geklonken. Heb de 2007 remaster er nog eens ter vergelijking bij gepakt maar deze 2020 remix klinkt echt behoorlijk beter. Met name de drums klinken veel mooier. Zonder afbreuk te doen aan de charme van het origineel mijns inziens. En ook een groot pluspunt; de fade out van de oorspronkelijke versie is nu een 'normaal' einde.

avatar van gigage
De galm is van de zang verwijdert in den beginne en dat zal de één leuker vinden dan de ander. Ik ben die ander. Maar het blijft een bijzonder sterke track. Bedankt voor de tip! ( alternate ending is top)

avatar van Thenop
Onvoorstelbaar wat een verschil tussen de 30th anniversary edition van Still of the Night en deze. Niet meer begraven in galm en wolligheid, maar in your face, dynamisch en het lijkt alsof de gitaar nog iets naar voren is gemixt. Het is dan ook het 'rock' album...
Lekkere sound kortom. Ik ga de rest eens luisteren.

avatar van Deranged
Erg benieuwd wat ze met Judgement Day hebben gedaan. Toch wel mijn favoriete Whitesnake nummer.

avatar van gigage
Wat is er mis met de 6 versies op de superdeluxe van slip of the tongue?

avatar van Edwynn
Ja, het pak van Captain Overbodig mag uit de kast getrokken worden hoor.

avatar van Deranged
Als ze het dan toch doen kan je het net zo goed even een beurtje geven.

Misschien wacht je een grappige verrassing.

avatar van milesdavisjr
Nee hoor, de remixes voegen naar mijn beleving niks toe, en met de galm in de oorspronkelijke versie van Still of the Night is naar mijn mening niks mis mee. De zoveelste verzamelaar van Whitesnake -via een goedkope marketingtruc - aan de man brengen zal volgens mij, zelfs de meest fervente verzamelaar van Dave niet in de verleiding brengen.

avatar van Deranged
Moet zeggen dat ik best te spreken ben over wat ze van Judgement Day hebben gemaakt.

milesdavisjr schreef:

Ik denk dat je je daarin vergist. Als het om een 'gewone' zoveelste verzamelaar zou gaan geef ik je volkomen gelijk. Maar die nieuwe mixen voegen in mijn oren wel degelijk iets toe om tot aanschaf over te gaan. Of je het resultaat nou mooi vind of niet dat is persoonlijk. Maar ze hebben er in ieder geval moeite en energie ingestoken om het niet als een ordinaire cash grab de markt op te slingeren.

avatar van milesdavisjr

Het is inderdaad persoonlijk maar in mijn ogen voegen remixen zelden wat toe, los van het feit dat je hier natuurlijk voor mag kiezen als artiest of platenmaatschappij zijnde. Ik blijf het echter (in de meeste gevallen) een goedkope manier van cashen vinden voor een recordlabel, want de remixen wijken vaak maar weinig af van het originele songmateriaal. Maak er dan een danceversie van zou ik zeggen, dan is het tenminste echt andere koek

avatar van vielip
Maar dat is het 'm nou net; ik vind deze remixen dus écht anders klinken dan het origineel. Ik beweer niet beter of slechter want dat moet een ieder voor zichzelf maar uit maken. Maar ze voegen wat mij betreft dus wel degelijk iets toe aan het al bestaande. En ik ben het met je eens dat remixen, heropnames en noem alles maar op zelden of nooit iets toevoegen. Maar dit gevalletje plaats ik persoonlijk dan maar in die categorie.

avatar van gigage
Judgement day. In 2019 nog geremixed en nu dus weer. Dat is meer het punt denk ik. Toch even geluisterd en inderdaad, de mix is geheel herzien. Er is wat meer onderscheid gebracht in de gitaren links & rechts,prima, maar het Vai gepiel op 1 min 5 seconden is dan wat weggemoffeld en op 1 min 45 totaal weggevaagd. Wat is dit nou?

Het is me inmiddels wel duidelijk dat de bandleider wat meer op de voorgrond wil treden met deze remixes. Als dan here I go again rechtstreeks je mond wordt in geslingerd dan begint het toch danig op een karaoke mix te lijken.
Hij had er met grote letters een feauturing David Coverdale sticker op moeten plakken.

avatar van Edwynn
En dan komt er zeker ook nog een The Ballad album.

God bewaar me

avatar van Deranged
Anders wel een kei in hartstochtelijk balladeren den David.

Edwynn schreef:
En dan komt er zeker ook nog een The Ballad album.

God bewaar me

Jep! En ook nog een derde variant...zo uit m'n blote kapsel The Blues Album

avatar van Wyverex
Tot vandaag was ik in twijfel om deze aan te schaffen op vinyl, gewoon omdat het me wel een leuk idee leek: een driedelige, in thema's samengevatte verzamelaar.

Maar... Waar Give Me All Your Love me al twijfels bezorgde, haakte ik volledig af door de verkrachting van (ik heb ze nog niet allemaal gehoord, dus dit zijn ze waarschijnlijk niet allemaal) een paar nummers. Wat een abominabele mixes, zeg...

In het algemeen klinkt alles zeer dof. Gitaren zijn gemixt alsof ze in een schoendoos zijn opgenomen, en klinken echt nergens goed, of zoals ik zou willen dat ze klinken. Nergens in de nummers die ik heb beluisterd is er passie. De drums klinken met momenten gewoon flets.

Een selectie:

Op Best Years zijn de (toch wel nog aanwezige) keyboards volledig op de achtergrond gemixt. Let je niet op, dan ben je ze kwijt. Waarom zijn ze er dan nog? En de backing vocals bij oa "You came along like a sun in the night" zijn zodanig bewerkt dat het nergens meer bij past. Aangezien dit mijn favoriet Whitesnake liedje is, heb ik dit niet volledig kunnen uitluisteren.

Restless Heart is vanaf het begin z'n mysterieus kantje kwijt. Dat vind ik bij dit nummer niet passen, maar valt bij nieuwe fans misschien beter in de smaak, daarover valt nog te twisten. De backing vocals zitten hier nogal erg op de voorgrond, en dat stoort. Daardoor lijkt het alsof ze bij de "ooooh-hooo-hooo-hooo's" bij de intro van het liedje (en er doorheen ook) een bandje afspelen ipv zingen.

En dan nu. De rotte kers op de al niet fantastische taart: Here I Go Again. Vanaf het begin hoor je dat er iets mis is. De intro klinkt alsof ze de 1987 intro kwijt waren, en er snel een onafgewerkt product in hebben gekegeld. Klinkt zo koud en zo kil dat er dan al geen warmte meer overblijft in dit nummer.
Dan komt Joel Hoekstra (denk ik?) met z'n flauwe spel de boel helemaal om zeep helpen. Zoals ik al bij Flesh & Blood heb vermeld: ik ben geen fan van zijn materiaal bij Whitesnake.

Edit: ik was nog iets vergeten te vragen. Zelf ben ik een zeer grote Whitesnake fan. Toen dit gepland stond om uit te komen, was Always the Same het enige nummer dat als nieuw was gemarkeerd. Toch ken ik Anything You Want en Can't Stop Now niet. Zijn dit B-kanten of covers? Of heb ik ergens echt volledig over gekeken en geluisterd...

Ooit zal ik deze verzamelaar eens in z'n geheel luisteren, omdat ik toch benieuwd ben naar de rest. Voor nu moet ik m'n teleurstelling doorspoelen door snel de drie eerder genoemde nummers in hun originele versie te luisteren.

avatar van vielip
Ik heb het volledige album afgelopen week beluisterd en ik kan een heel eind meegaan in wat Wyverex zegt. Al blijf ik van mening dat Still of the night fantastisch klinkt in de nieuwe mix. Dus ik zat vol verwachting op o.a. Here I go again en Give me all your love te wachten. Omdat die van hetzelfde (1987) album stammen. Maar die vallen me dan weer vies tegen. De hart en ziel zijn eruit lijkt het wel. Het is niet allemaal kommer en kwel vind ik persoonlijk. Maar het overgrote deel van de nummers klinkt in de oorspronkelijke versie toch beter. Wat betreft de nummers Anything you want en Can't stop now; respectievelijk een Japanse bonustrack van het Restless heart album en een regulier nummer van datzelfde album.

vielip schreef:

Gelukkig, want ik vond mezelf eerder hard klinken. Ik lees m'n stukje vandaag terug, en ik herken m'n eigen schrijfstijl er helemaal niet in. Zo negatief! Maar dat wil niet zeggen dat ik vandaag minder teleurgesteld ben in die drie nummers in de nieuwe mix. Volgende week waag ik me aan het volledige schijfje. Gelukkig heb je me al wat meer gerustgesteld door wat je over Still of the Night zei.

Bedankt! Al kon ik bijna niet geloven dat dat Can't Stop Now een regulier nummer was. Ben dan Restless Heart gaan opzoeken op MuMe, en het zijn beide bonustracks! Maar opnieuw, bedankt voor de info. Op de een of andere manier kon ik deze nummers niet terug vinden. Misschien was ik nog ondersteboven van de luister ervaring .

avatar van Wyverex
Zo het is me gelukt! Met een bang hartje heb ik om praktische redenen hem op twee zittingen uitgezeten. En ondanks er (zoals eerder vermeld) voor mij rampzalige nummers tussen zitten, zijn er toch ook een paar nummers die heel fris aandoen, en bijna even mooi klinken als de originele mixes.

Zoals vielip me al liet weten is Still of the Night een zeer geslaagd begin. Doordat ze met deze de boel in gang steken, kan ik best geloven dat er mensen zijn die het totaalplaatje fantastisch vinden. Waarom het dan zo verschilt tegenover een aantal andere nummers, mij een raadsel. Productie is hier echt top!

Best Years heb ik al van review voorzien. De effecten op de backings tijdens het refrein doen me telkens "cringen".

Tell Me How begon niet fameus. Op Forevermore begint dat met die eerder zware riff die het liedje meteen opentrekt en je meegezogen wordt in het geheel. Hier zit er een stukje zang voor. Waarschijnlijk om het toch wat nieuw te doen klinken, aangezien dit een van de recentere nummers is. Niet nodig voor mij. Opnieuw die effecten in de tweede helft van het liedje zijn niet nodig. Het nummer wordt in meerdere stukjes opgedeeld, waardoor het wat van z'n vaart verliest en een stuk langer is dan de originele versie. Niet verschrikkelijk slecht maar voor mij ook niet geslaagd.

Bij Love Ain't No Stranger was ik ook zo benieuwd/bang/nogal met de gedachte "oh laat dit niet slecht zijn" in m'n hoofd/... omdat dit een van de eerste Whitesnake liedjes was die ik kon meebrullen van begin tot eind. En zowaar! Wauw! Wat is dit ook weer goed gedaan zeg! Dit klinkt fris, nieuw, en vooral vreselijk goed. Van die gitaarsolo kreeg ik kippenvel. Dit klinkt zoals het hoort te klinken! Nieuw maar herkenbaar, en een prachtige instapper voor de nieuwe fans die Whitesnake zouden ontdekken met deze release.

Met All or Nothing heb ik een haat liefde verhouding. Op mijn cd die ik in 2009 gekocht had vanwege de 25e verjaardag van dit album, staat de Amerikaanse mix er volledig en als eerste op. Tegen dat ik de onvolledige (tja...) lijst van de UK mix beluisterde, vond ik All or Nothing eerder saai, en skipte ik het nummer zeer vaak. Maar wat bleek? Op de UK mix zit er in het refrein een keyboard door, waardoor het liedje meteen veel beter klonk voor mij! Ik hoopte heel hard dat de keyboards er hier dus ook weer bij gingen zitten. Jammer genoeg hoorde ik ze niet (of heel ver, maar ik kan me het inbeelden ook). De keyboard solo is wel weer van de partij! Ondanks het jammerlijke gemis aan keyboards in het refrein, vond ik deze toch ook weer mooi herwerkt. Beter dan de US mix, stukken minder dan de UK versie.

Bij Give Me All Your Love hoor ik meteen dat dit 'm niet wordt. Die gitaren vind ik echt niet goed klinken. Naar mijn idee hebben ze hier met de gitaar teveel gewild om net dezelfde klank als op 1987 te krijgen. En wat. is. dat vreselijke riedeltje na "...tonight"? Past hier helemaal niet bij. Precies of ze een effectje uit een oude rommelige doos met willekeurige ongebruikte ideeën hebben gehaald. Drums klinken hier weer dof.

Can't you Hear the Wind Blow is origineel ook een fantastisch nummer. Trekken ze het omhoog in deze mix of laten ze het vallen? Mijn eerste idee was het tweede. De vocals klinken hier helemaal anders als de rest op het album. Precies of hij een permanente filter op z'n stem heeft staan. Past zo helemaal niet op het album. Verder klinkt de rest van het nummer ook maar zo zo. Dit heeft ook geen meerwaarde voor mij.

Restless Heart heb ik vorige keer ook al aangehaald. Dit vind ik echt niet goed. Een gemiste kans om dit nummer op vinyl te scoren, want ik blijf het origineel toch wel heel goed vinden. Deze versie laat ik m'n platendraaier niet draaien. Die "ooh ooh ooohs" zijn doordat ik er nu vanaf het begin op let veel prominenter. Vreselijk. Maar vooral heel jammer.

Anything You Want kende ik niet, dus dit is de eerste versie van dit nummer dat ik te horen krijg. Na dit album zal ik de originele ook wel eens beluisteren! Klinkt op zich wel leuk. Niets speciaal aan de hand. Als ze dan toch minder gekende liedjes aanhalen, zou ik Dog van Whitesnake - Live in the Shadow of the Blues(2006)veel beter vinden passen op The Rock album. Als DC begint te schreeuwen, begint het liedje wat aan kwaliteit in te boeten.

Aan Here I Go Again verspeel ik geen seconde meer. Genoeg versies om uit te kiezen, maar laat het aub deze niet zijn.

Judgement Day dan! Een hele andere insteek, die akoestische intro. Op zich niets mis mee, geeft een rustige aanloop vol anticipatie tot het liedje (hopelijk) zou ontploffen. Dat werd bij mij een (klein) beetje een anticlimax. Het liedje kabbelt eerder verder en heeft hier en daar ook iets op de achtergrond zitten dat het liedje niet ten goede komt. Het kabbelt allemaal wat voort zonder veel speciaal te doen, tot aan de solo. Dan ben ik weer mee met het verhaal. Jammer dat het een song lang duurt... Opnieuw zou ik zonder twijfelen kiezen voor het origineel.

He?! She Give Me? Was mijn reactie toen ik het liedje hoorde beginnen. Leuke verrassing, want Into the Light is naar mijn weten ook nog niet op lp uitgekomen. Ik vond het altijd leuk dat dit nummer opgedeeld was in 3 stukjes en zich opwerkt naar het wilder einde. Dit is hier ook aardig gelukt. Geslaagd zonder meer. Er zitten naar het einde van het nummer ook weer wat effecten op de gitaren en dat is op deze manier niet mijn cup of tea.

Een nummer van Restless Heart! Hier had ik na Restless Heart zelf weinig tot geen verwachtingen van. Toch is dit nummer geslaagd, en hebben ze er hier wel keyboards ingegooid die me wat zeggen! Waar ze de mystiek in Restless Heart wegjoegen hebben ze die hier wat teruggehaald. Oef. Dit had ik veel erger verwacht. Ik was zeker niet aan het huilen na Crying te horen

Can't Stop Now schopt je meteen wakker na het eerder rustige Crying. Wow! Klinkt ook weer zeer leuk! Deze ga ik zéker opzoeken in de oorspronkelijke versie! Klinkt voor mij als een nagelnieuw Whitesnake nummer die me doet swingen van begin tot eind. Hier word ik gelukkig van!

Always the Same was het eerste nummer dat ik van deze release had gehoord. Een nieuw WS nummer, altijd leuk! Een paar weken geleden was ik enthousiaster dan nu. Toch blijft dit een leuk liedje met de typische teksten.

Forevermore als afsluiter past zeer goed. Weet ik uit ervaring door het gelijknamige album. Hier past het ook, maar ik kan me niet van het idee ontdoen dat er veel meer liedjes zijn die een Rock album zouden kunnen afsluiten. Iets als Can't Stop Now! Dat je na het luisteren toch het gevoel hebt dat je echt hebt zitten rocken! Ook al heeft Forevermore zware stukken, een echte "rocker" is het niet. De mix is hier opnieuw wel goed gelukt. Staat op gelijke hoogte als z'n originele versie. Ze hebben hier weer veel dingetjes aan toegevoegd, maar het komt geslaagd uit de verf.

Als ik goed geteld heb kom ik aan 9 geslaagde mixes op 16. Helemaal niet fantastisch, maar wel beter dan ik verwacht had.

Whitesnake - The Rock Album Unboxing With David Coverdale - YouTube

Hij praat wel posh voor zo'n rauwe rockgast met het hart op de tong. Mooie vent.

avatar van De buurman
Ik vind het een heel raar mannetje geworden. Met z'n ringetjes, botox en superoverdreven Engelse accent. De catalogus van Whitesnake keer op keer herkauwen. Galmpje eraf, galmpje erbij. Doorspoelen deze hap.

avatar van Deranged
Iemand hier heeft waarschijnlijk geen geld voor ringetjes, angst voor naalden en ik gok ook beduidend minder haar want ook een pruik kost knaken.

avatar van Edwynn
Tja botox en ringetjes. Niet mijn stiel. Maar daar hoor je niets van op plaat. Zijn accent is volgens mij niet anders dan in 1974. Dus die volg ik niet zo. Voor de rest ben ik het ermee eens dat deze hergekauwde meuk zonde is van onze tijd.

avatar van sinkthepink
Ik hoop dat ze het hele 1987 album met deze mixen uitbrengen, ik vind het super klinken, al lijkt alle muziek opnieuw te zijn ingespeeld, behalve de zang. Volgens mij hoor ik nergens Sykes of Vai ?